آفتاب

پردازش اطلاعات با سرعت نور از طریق امواج لیزر

پردازش اطلاعات با سرعت نور از طریق امواج لیزر

‌دانشمندان دانشگاه یوتا در ایالات متحده به دنبال تولید نسل جدیدی از پردازشگرها هستند که به جای پردازش الکتریکی اطلاعات، آنها را با امواج لیزر پردازش ‌می‌کنند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا منطقه خراسان، نسل جدید پردازشگرها موسوم به سیلیکون فوتونیک قادرند تا با سرعتی نزدیک به سرعت نور اطلاعات را پردازش کنند.

به گفته محققان دانشگاه یوتا، پردازش اطلاعات به کمک نور و امواج لیزر، میلیون‌ها بار از سرعت پردازش الکتریکی رایانه‌های امروزی بیشتر است.

برای رسیدن به فناوری پردازش از طریق پرتوهای لیزر، باید به جای استفاده از ترانزیستورها از تراشه‌های موسوم به جداکننده-پرتو استفاده کرد. این تراشه‌ها باید به قدری کوچک باشند که میلیون‌ها عدد از آنها تنها بر روی یک مدار سیلیکونی قرار گیرند.

در حال حاضر تراشه‌های فعلی شکافت نور در حدود 2.4 میکرون قطر دارند. این مقدار حدود یک پنجاهم قطر موی انسان است.

پروفسور راجش منون، مهندس الکترونیک دانشگاه یوتا در مورد این فناوری اظهار کرد: نور سریع‌ترین راه ممکن برای انتقال اطلاعات است، اما برای پردازش اطلاعات به کمک این فناوری باید در مرحله اول اطلاعات موجود به الکترون‌ها تبدیل شوند.

وی در ادامه افزود: قطعا به کمک این فناوری که هنوز مطالعات بسیاری را می‌طلبد، سرعت پردازش اطلاعات میلیون‌ها بار از مفهوم امروزی آن بیشتر می‌شود.

جزئیات بیشتر این دستاورد علمی در مجله تخصصی دانشگاه یوتا منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N829033

وبگردی