آفتاب

گزارش چهارمین روز برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

گزارش چهارمین روز برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

چهارمین روز (سه‌شنبه) سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با رقابت 3 حافظ و 11 قاری ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رشته قرائت حاج آونگ محمد فکری بن حاج آونگ مصطفی از کشور برونئی، عیدی شعبان از تانزانیا، بهابا عبدالله هارون از اوگاندا، محمد رضوان از سریلانکا، محمد کبیر حیدری از افغانستان، شیمینا شیمینا خمیس از جمهوری دموکراتیک کنگو، محمد عبد یتما بوسو از سنگال، آنار محمداف از آذربایجان، عرفان بشیرویچ از صربستان، عبدالله سریا ازآرژانتین و محمد صالح دیالمو امبا از گابن به رقابت پرداختند.

همچنین، مغضوم اف دلشاد از کشور تاجیکستان، ناصر بایرامی از مقدونیه و حافظ محمد از تانزانیا در مرحله نیمه نهایی رشته حفظ با یکدیگر رقابت کردند.

براساس این گزارش، اجرای مدیحه سرایی توسط گروه طارق تبریز، قرائت محمد امین بختیاری به عنوان قاری افتخاری نوجوان، اجرای ابتهال توسط محمود لطفی‌نیا، کرسی اذانگاهی توسط استاد امین پویا به عنوان قاری افتخاری و همچنین قرائت اذان توسط استاد رحیم خاکی از دیگر برنامه‌های چهارمین روز برگزاری مسابقات قرآن بود.

تقدیر از 15 حافظ طرح ملی حفظ قرآن در حاشیه برگزاری مسابقات بین المللی قرآن

در حاشیه چهارمین روز برگزاری مسابقات قرآن کریم، از 15 نفر از برترین‌های طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف تقدیر شد.

براین اساس محمد یزدانی 12 ساله از استان سمنان، محمد خیراندیش 21 ساله از بوشهر، محمدحسین رحمانی 14 ساله از اردبیل، کوثر رحمانی 8 ساله از اردبیل که حافظ کل قرآن هستند تجلیل شدند.

همچنین در رشته حفظ 25 جزء قرآن کریم، سید سجاد ناصری 15 ساله از قم تجلیل شد.

در رشته حفظ 30 جزء، نسرین اسکندری 11 ساله از کرمانشاه، امیرحسین اقبالی 13 ساله از خراسان رضوی و محمد ابوطالبی 16 ساله از زنجان تقدیر شد.

همچنین در رشته حفظ 18 جزء از قرآن کریم، امیرسجاد نوری 12 ساله از استان البرز تقدیر شد.

علاوه بر این از فاطمه زهرا رجبی 15 ساله از قم نیز در رشته حفظ 15 جزء قرآن تجلیل شد.

در رشته حفظ 11 جزء قرآن کریم نیز آنیتا صرافی مقدم 12 ساله از کردستان و مهدیه رئیسی 30 ساله از کرمان تجلیل شدند.

نرجس صالحی نیا 16 ساله هم از استان خراسان شمالی و الهام شادمهری 26 ساله از هرمزگان و نرگس محمدیان 10 ساله از سیستان در این مراسم تقدیر شدند.

همچنین از نرم‌افزار حفظ موضوعی قرآن کریم نیز رونمایی شد.

کشورهای اسلامی به جای تبلیغ صرف قرآن، به آن عمل کنند

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در آیین تجلیل از حافظان برگزیده طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای عمل به دستورات قرآنی گام برداشته و حامی مظلومان عالم بوده است.

محمدی تصریح کرد: مردم ایران همواره در راه نفی فرهنگ غلط سلطه‌گری و سلطه‌پذیری گام برداشته‌اند و از آن طرف استکبار جهانی همواره در صدد نهادینه‌کردن فرهنگ سلطه‌گری در کشورهای مختلف است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: متاسفانه اکنون در برخی از نقاط جهان اسلام شاهد حوادث ناگواری هستیم و استکبار جهانی با سرمایه مسلمانان در حال غارت هویت و منافع کشورهای اسلامی است. یمن یکی از این کشورهاست که مردم آن توسط کشوری مورد تجاوز و ظلم قرار گرفته‌اند که قرآن کریم در دو شهر این کشور بر پیامبر (ص) نازل شد و امیدواریم روزی برسد که همه و به‌ویژه کشورهای اسلامی به جای تبلیغ صرف برای قرآن به دستورات آن عمل کنند.

وی تاکید کرد: مردم ایران طی 36 سال گذشته در عرصه تلاوت، حفظ و انس با قرآن کریم گام‌های بسیار موثر و موفقیت‌آمیزی برداشته‌اند و شاهد حضور نوجوانان و نونهالان در عرصه فعالیت‌های قرآنی هستیم. تمام این انس با قرآن با تبعیت از رهنمودهای حضرت امام و جانشین بر حق ایشان و به برکت خون شهدا صورت گرفته است و امیدواریم این توفیق شامل حال همه مسلمانان شود. ما از سال 60 تاکنون مسابقات جهانی قرآن کریم را برگزار می‌کنیم و مسلمانان از اقصی نقاط کشورهای مختلف گردهم می‌آیند و به تلاوت و حفظ آیات قرآن می‌پردازند.

مسابقات قرآنی، اتحاد مسلمانان را افزایش می‌دهد

متسابق اهل زیمبابوه، برگزاری مسابقات قرآنی را عاملی برای تقویت وحدت و اتحاد مسلمانان عنوان کرد.

ویلیام شیوالا متسابق اعزامی از کشور زیمبابوه در قاره آفریقا گفت: برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و ایجاد فضای رقابتی قرآنی، اتحاد بین مسلمانان را بیشتر می‌کند.

متسابق زیمبابوه‌ای گفت: برای اولین بار در چنین مسابقاتی شرکت می‌کنم و سطح رقابت‌ها بسیار بالاست و از داوری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، رضایت کامل دارم.

ویلیام شیوالا که 36 سال سن دارد و معلم قرآن نوجوانان در کشور زیمبابوه است، اظهار کرد: 10 ساله بودم که به یادگیری قرآن مشغول شدم و سه سال بعد به خاطر تشویق‌ها و تنبیه‌های پدرم توانستم حافظ کل قرآن شوم.

متسابق شیعه اهل زیمبابوه در خصوص وضعیت مسلمانان در کشورش خاطرنشان کرد: اهل سنت اکثریت مسلمانان را در زیمبابوه تشکیل می‌دهند و شیعیان اقلیت کمی در کشور هستند، اما اتحاد و یگانگی خوبی بین آنها وجود دارد.

متسابق اهل زیمبابوه درخصوص افراط گرایی و تروریسم در منطقه متذکر شد: متاسفانه داعشی‌ها آمده‌اند تا تصویر اسلام را خراب کنند و آن را از بین ببرند و افشای چهره واقعی آنها، تنها می‌تواند مانع از نفوذشان در جوامع اسلامی شود.

مردم ایران، قرآن دوست هستند

حافظ کل قرآن بنگلادشی گفت: امیدوارم مسابقات بین المللی قرآن هر سال در ایران برگزار شود و ما بتوانیم از این فرصت قرآنی استفاده کنیم.

محمد فرقان الدین متسابق اهل بنگلادش با ابراز خشنودی از حضور خود در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، در ایران خاطرنشان کرد: مردم ایران، قرآن دوست هستند و آن را محور زندگی و فعالیت‌های خود قرار داده‌اند و انس با قرآن بیشتر از کشورهای دیگر اسلامی است.

این حافظ کل قرآن که 18 سال دارد و از 6 سالگی در مدارس دینی بنگلادش کلام خدا را فرا گرفته است، افزود: از طریق سفارت ایران نامه‌ای به مسجد بنگلادش (بیت المکرم) ارسال شده بود و در آن از حافظان و قاریان برتر برای حضور در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، دعوت به عمل آمده بود و چون من نفر اول مسابقات قرآنی کشورم بودم، مرا به ایران اعزام کردند.

حافظ کل قرآن اعزامی از بنگلادش با اشاره به اینکه سطح علمی سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، بسیار عالی است، تاکید کرد: شیوه برگزاری مسابقات قرآنی در ایران بسیار خوب است و از اینکه همه حفاظ، قاریان و اساتید جهان اسلام در زیر یک سقف جمع می‌شوند، نوعی موفقیت برای شرکت کنندگان است تا با یکدیگر آشنا شوند و معلومات قرآنی خود را افزایش دهند.

به گفته این حافظ کل قرآن شرکت کننده در سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، در مدارس دینی بنگلادش کودکان از 6 تا 9 سالگی حفظ قرآن را فرا می‌گیرند.

محمد فرقان الدین در خصوص تاثیر قرآن در زندگی شخصی‌اش گفت: من در دوره نوجوانی خیلی شیطنت می‌کردم، اما با قرائت و حفظ قرآن کم کم بر خود مسلط شدم و حتی دوستانی که قبلاٌ مرا اذیت می‌کردند به احترام قرآن مورد تکریم آنها قرار می‌گیرم.

متسابق بنگلادشی در پاسخ به این سوال که در صورت بازگشت به کشورش چه پیامی برای مردم خواهد داشت، یادآور شد: من برای موفقیت در این مسابقه تلاش مضاعفی کرده‌ام و وقتی به کشورم بازگردم، به آنها خواهم گفت، سطح مسابقات بسیار عالی و مردم و کشور ایران بسیار خوب و مهمان نواز هستند.

لزوم حمایت بیش از پیش مجلس از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه حضور در سالن اجلاس سران محل برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، با بیان اینکه در چند سال اخیر مجلس کمک‌های خوبی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی و حمایت از موسسات داشته است، گفت: ما در مجلس در حد وسع خود سعی کرده‌ایم کمک‌های لازم را از مسابقات بین المللی قرآن کریم انجام دهیم که البته باید افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مسائل موجود در جهان اسلام ضرورت وحدت حول محور قرآن کریم بیش از پیش احساس می‌شود، اظهار کرد: باید از پیشگامان، دست اندرکاران و برگزارکنندگان چنین رویداد بزرگ قرآنی که قاریان و حافظان، پژوهشگران و فعالان قرآنی جهان اسلام را گرد هم آورده است قدردانی کنیم و باید این فرصت را غنیمت بشماریم.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود در جهان اسلام که با توطئه جریان‌های تندرو و افراطی روبه رو است و خطرات زیادی برای جهان اسلام ایجاد کرده است این مسابقات می‌تواند بهانه‌ای باشد تا دوباره به اصل قرآن برگردیم و زیر سایه دستورات وحدت بخش قرآن جمع شویم.

باهنر در پاسخ به این سوال که مجلس چه برنامه‌ای برای حمایت از برگزاری چنین رویدادهای قرآنی دارد؟ گفت: در چند سال اخیر مجلس هم در رابطه با مسئله کمک به مسئولان دولتی که دراین زمینه وظیفه دارند اعم از وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و سایر نهادها کمک‌های خوبی کرده است و همچنین بودجه‌های نسبتا خوبی برای کمک به NGO ها و نهادهای مردمی اختصاص داده است. البته فکر می‌کنم باز هم همانند سایر مسائل بار سنگین این کار بر عهده نهادهای غیرحکومتی و مردمی است که خیرین و آنانی که در این راه دل می‌سوزانند پای کار بیایند و کمک کنند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جا دارد از خدمات و کمک های علما، خیرین، واقفین و اساتید قرآنی که خود را وقف این قضیه کرده‌اند تشکر کنیم.

مجلس از فعالیت‌های قرآنی حمایت می‌کند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تبیین آثار جهانی مسابقات بین ‌لمللی قرآن ایران، از حمایت مجلس از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی خبر داد.

حجت‌الاسلام احمد سالک در مورد آثار برگزاری این مسابقات، گفت: قطعاً برگزاری این مسابقات و چنین همایش‌هایی اثرات بسیار مثبتی در سراسر جهان و دنیای اسلام دارد.

وی افزود: اولین اثر این مسابقات این است که ایران را به عنوان یک کشور طرفدار قرآن کریم و مدافع اسلام ناب محمدی(ص)به تمام دنیا معرفی می‌کند و این دستاورد کمی نیست، همین مسئله دارای اهمیت بسیار زیادی برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دستاورد دیگر این مسابقات را ایجاد جاذبه به سمت قرآن در داخل کشور عنوان و تصریح کرد: این جاذبه به خصوص در گرایش جوانان به سمت قرآن کریم بسیار مفید و اثرگذار است.

سالک اظهار کرد: از دیگر دستاوردهای این مسابقات عمل به قرآن در کشور است، به اعتقاد من باید این مسابقات دارای منافع بسیار زیادی برای کشور است که این منافع و برکات همه در سایه قرآن کریم حاصل شده و از این به بعد نیز حاصل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نباید از آثار برگزاری این مسابقات در خانواده‌ها غافل شد، حضور گرم خانواده‌ها در حاشیه این مسابقات طی یکی دو روز اخیر که مشاهده شده است نشان می‌دهد که استقبال خانواده‌ها از فعالیت‌های قرآنی در چه حدی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از برگزاری چنین فعالیت‌هایی، گفت: مجلس و به خصوص کمیسیون فرهنگی تلاش دارد تا بیشترین بودجه را برای زیرساخت‌های فرهنگی که فعالیت‌های قرآنی در صدر آن است قرار دهد.

سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، از روز شنبه 26 اردیبهشت‌ماه همزمان با روز مبعث پیامبر اکرم (ص)، در دو رشته حفظ کل و قرائت آغاز شده و تا اول خردادماه ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N828947

وبگردی