آفتاب
در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان اعلام شد؛

شیخ احمد به زودی به تهران سفر می کند

شیخ احمد به زودی به تهران سفر می کند

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در تماس تلفنی با اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده دبیرکل سازمان ملل در اموریمن درباره ضرورت افزایش اقدامات و تدابیر لازم برای عملیات امدادرسانی به مردم رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در تماس تلفنی با اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن درباره آخرین تحولات یمن و ضرورت افزایش اقدامات و تدابیر لازم برای عملیات امدادرسانی به مردم مظلوم یمن رایزنی کرد.

معاون وزیر امور خارجه بااشاره به موارد متعدد نقض آتش بس پنج روزه از سوی عربستان و تشریح ابعاد فجایع انسانی ناشی از بمباران ها اظهار داشت: جای بسی تاسف است در زمان آتش بس، هیچ گونه کمک موثری به مردم آسیب دیده از حملات ائتلاف به رهبری عربستان در نقاط مختلف یمن انجام نشد و جان بسیاری از مجروحین بویژه کودکان و زنان به دلیل عدم امکان اعزام به کشورهای مختلف و کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی در معرض خطر مستقیم قرار گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت تحرکات بیشتر نهادهای امدادرسان بین المللی برای ارسال کمکهای پزشکی و دارویی افزود: سازمان ملل لازم است نقش فعالتری در امدادرسانی به مردم مظلوم و بی دفاع یمن ایفاء کند و طبق مقررات حقوق بشردوستانه در رایزنی با سایر کشورها پایبندی عربستان به آتش بس، توقف فوری حملات،  حق دسترسی اولیه، گشایش مسیرهای امن امدادرسانی و ایجاد نقاط سبز را فراهم کند.  

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بنا به وظیفه انسانی و اخلاقی و تعهدات منطقه ای  اقدامات مسئولانه اش را در ارسال فوری کمک های انسان دوستانه از طریق دریا و هوا با هماهنگی سازمان ملل شدت می بخشد و از هیچ کوششی در به نتیجه رساندن این اقدامات دریغ نخواهد کرد. 

معاون وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از گفتگوهای یمنی ـ یمنی زیر نظر سازمان ملل حمایت می کند و در این راستا معتقد است نشست ریاض و مصوبات آن بدون حضور طرف های موثر نه تنها کمکی به روند حل و فصل  مساله یمن نمی کند بلکه به نتایج گفتگوهای ملی احزاب و گروههای یمنی نیز آسیب می زند.

در این گفتگو ولد الشیخ احمد نیز با تاکید بر ضرورت سرعت یافتن امدادرسانی و کمک به مردم یمن گفت: متاسفانه به دلیل شرایط امنیتی موجود در دوره کوتاه آتش بس کمک های مناسبی به مردم یمن انجام نشد . دبیرکل و من هر دو در تلاش هستیم تا آتش بس موقت به آتش بس پایدار تبدیل شود و با جدیت به این تلاش ها بمنظور ارسال هرچه سریعتر کمک های انساندوستانه به مردم یمن ادامه خواهیم داد.

نماینده دبیرکل در امور یمن همچنین خواستار آغاز گفتگوهای یمنی - یمنی در مکان مورد توافق احزاب و گروههای سیاسی این کشور شد و اعلام کرد: به زودی برای مشورت های بیشتر و یافتن راهکار سیاسی به جمهوری اسلامی ایران سفر می کند.

کد N828741

وبگردی