آفتاب

تشریح محورهای نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی

تشریح محورهای نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی

دبیر نهمین همایش بین‌الملل پژوهش‌های قرآنی گفت: دغدغه اصلی ما در برگزاری این همایش‌ها این است که بتوانیم یک دبیرخانه علمی دائمی و همیشگی را داشته باشیم تا پژوهش‌ها را از حیث کمی و کیفی بالا برده و در داخل و خارج ترویج بدهیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین محمداکبری در نشست خبری همایش‌های بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با بیان این‌که «اساس و چکیده همه معارف آسمانی و قرآنی احیای فرهنگ توحیدی است» اظهار کرد: همه انبیا و کتب الهی برای این امر نازل شده است و به همین دلیل دشمنان اسلام می‌خواهند به قرآن خدشه وارد کنند تا فرهنگ شرک‌آلود و حیوانی غربی جایگزین فرهنگ توحیدی مسلمانان کنند به همین دلیل ما شعار این دوره از همایش‌ها را با موضوع « قرآن کریم و فرهنگ وحیانی» نامگذاری کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به محورهای نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی خاطرنشان کرد: از جمله محورهای این دوره از همایش شاخص‌ها و مبنای فرهنگ اسلامی، ماهیت و ارکان اسلامی،‌ آثار فردی و اجتماعی فرهنگ اسلامی، آسیب‌ها و چالش‌ها و موانع فرهنگ اسلامی و مقایسه تطبیقی فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است.

وی افزود: در این دوره از همایش‌ها 700 اثر علمی شامل کتاب، پایان نامه، طرح پژوهشی و مقاله به دست ما رسیده است و این تعداد اثرها در یازده رشته مختلف از جمله علوم انسانی، زیست شناسی، کامپیوتر، جامعه شناسی، علوم پایه و به ویژه الهیات است.

دبیر نهمین همایش بین‌الملل پژوهش‌های قرآنی تصریح کرد: ما برای اولین بار در این دور از همایش‌ها از یکی از عالمان،‌ مفسران و دانشمندان قرآنی به نام آیت‌الله قریشی صاحب آثاری چون احسن الحدیث ،‌قاموس قرآن و آیین نهج البلاغه تجلیل می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که «یکی دیگر از شاخص‌ها و امتیازات این دوره از پژوهش‌های قرآنی این است که بیش از 40 مرکز دانشگاهی و حوزوی مشارکت داشته‌اند» گفت:‌ در مجموع بیش از بیست تن از دانشمندان و پژوهشگران در کمیته ارزیابی مقالات حضور داشتند. همچنین در این دبیرخانه از پژوهشگران داخلی و خارجی بهره بردیم.

وی با بیان این‌که «امسال بیش از 31 مرکز علمی و پژوهشی کشور به دبیرخانه همایش مقاله ارسال کردند»، گفت: از حوزه علمی 124 اثر علمی و از دانشگاه‌های سراسری دولتی 432 اثر علمی و از دیگر مراکز علمی شامل دانشگاه آزاد،‌پیام نور و ... آثار علمی شامل کتاب،‌ پایان‌نامه، طرح‌های پژوهشی و مقاله ارسال شده است. در این دوره 259 دکترای دانشگاه، 88 دانشجوی دکترای ،286 دانشجوی کارشناسی ارشد و 40 کارشناس و تعدادی دانشجوی دوره کارشناسی آثار خود را به این دبیر خانه ارسال کردند.

اکبری گفت:‌ در این پژوهش‌های بین‌المللی قرآنی از 12 کشور جهان آثاری به دست ما رسیده که از جمله آن‌ها کشورهای مغرب، الجزایر، فلسطین، عربستان ، لبنان ، سوریه ، افغانستان ،‌یمن اردن،‌ پاکستان، عراق و تاجیکستان است.

وی در ادامه با بیان این‌که «یکی از راه‌هایی که می توانیم قرآن را به دل های مردم ببریم این است که از پژوهش های قرآنی بهره ببریم» افزود: به همین دلیل ما همه ساله قبل از برگزاری این پژوهش‌ها کارگروه‌ها و نشست‌های علمی را برگزار می‌کنیم و در این مسابقات در روز برگزاری این همایش‌ها چهار سالن جنب سالن اصلی به ما اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: از میان این 700 اثر علمی که دریافت کرده‌ایم به 40 نفر لوح تقدیر و هدایا اهدا می‌کنیم و 5 نفر اول هم هدایای ویژه‌ای دارند که 3 نفر از آن‌ها از داخل کشور است و دو نفر خارجی هستند.

دبیر نهمین همایش بین‌الملل پژوهش‌های قرآنی ادامه داد:‌ یکی دیگر از شاخص‌های ویژه این همایش‌ها این است که ما همایش هشت دوره گذشته را به صورت کتاب و سی دی تهیه کرده‌ایم و در اختیار افراد حاضر در سالن قرار می‌دهیم. همچنین برای آثاری علمی که حائز درجه اعتبار باشند گواهی درجه علمی و پژوهشی صادر می‌کنیم.

وی یادآور شد: ما می‌خواهیم دستاوردهای این همایش در سبک زندگی مردم قرار گیرد و جز رفتارهای فردی و اجتماعی آن‌ها شود و به اینجای کار هم خیلی از افراد حقیقی و حقوقی از ما درخواست کردند، دستاوردهای این همایش برای ارگان‌ها و نهادهای آن‌ها ارسال کنیم تا این علوم را در سطح زندگی خود به کار گیرند.

وی گفت:‌ من از همین جا اعلام می‌کنم که دبیرخانه همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی آمادگی تامین نیازهای علمی و پژوهشی نهادهای مختلف مردم و اقشار را دارد. دغدغه اصلی ما این است که ما بتوانیم یک دبیرخانه علمی و دائمی را راه‌اندازی کنیم تا از سطح کیفی و کمی پژوهش‌ها در داخل و خارج بهره ببریم.

اکبری در ادامه با اشاره به جوایز نفرات اول تا پنجم این دوره از همایش‌ها گفت: نفر اول 12 میلیون،‌ نفر دوم 10 میلیون، نفر سوم 8 میلیون فنفر چهارم شش میلیون و نفر پنجم 4 میلیون دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N828695

وبگردی