آفتاب
سراج:

قوای قضائیه و مجریه با تشکیل سازمان مبارزه با فساد مخالف هستند

قوای قضائیه و مجریه با تشکیل سازمان مبارزه با فساد مخالف هستند

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: قوه قضائیه و مجریه با تشکیل سازمان مبارزه با فساد مخالف هستند

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: قوه قضائیه و مجریه با تشکیل سازمان مبارزه با فساد مخالف هستند

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر سراج در مراسم تودیع و معارفه بازرس‌کل سابق و جدید استان قزوین، پیشگیری را سیاست سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد و گفت: امیدوارم با همه مسئولین دست‌به‌دست هم داده و با فساد مبارزه کنیم تا موجبات شادی مقام معظم رهبری را فراهم آوریم.

وی با اشاره به پیگیری طرح تشکیل ستاد مبارزه با فساد در مجلس اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس این طرح را پیگیری می‌کنند و پیش می‌برند، در حالی‌ که قوه قضائیه و قوه مجریه با این طرح مخالف هستند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: بر اساس این طرح، سازمان مبارزه با فساد در 31 استان شعبه و مدیر خواهد داشت و طبیعتاً هر مدیری تعدادی معاون نیاز دارد و تعدادی قاضی خواهیم داشت که به تعداد زیادی نیروی انسانی نیاز است.

سراج خاطرنشان کرد: طراحان این طرح پیش‌بینی کرده‌اند که 50 درصد درآمد این سازمان به‌عنوان بودجه خود این سازمان منظور شود، درحالی‌که این سؤال پیش می‌آید که در 2، 3 سال ابتدایی تشکیل این سازمان که درآمدی وجود ندارد، چگونه بودجه این سازمان باید فراهم شود.

وی با بیان اینکه در صورت تصویب این طرح، شورای نگهبان به علت بار مالی آن را تأیید نخواهد کرد، افزود: ایجاد ساختار جدید مشکلات زیادی به وجود می‌آورد و با توجه به اینکه نیروهایی که قرار است در آن سازمان مشغول به کار شوند، همان نیروهای فعلی هستند، پس چه دلیلی دارد که ساختار جدیدی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، نهادگرایی و ایجاد ساختار جدید را پرهزینه، کم‌فایده و اغلب دارای جنبه تبلیغی دانست و گفت: در مقابل، کارکردگرایی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های موجود را بررسی و برطرف کرده و رویکرد اصلاحی دارد که کم‌هزینه و پرفایده است.

سراج در ادامه با اشاره به تصویب قانون ارتقای سلامت اداری در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، گفت: ان‌شاءالله با تایید شورای نگهبان این قانون ابلاغ می‌شود و با توجه پایان مدت آزمایشی این قانون، آقای نوبخت به دنبال این است که این قانون را در برنامه ششم توسعه بگنجاند.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری عاری از فساد نیست و تنها مراتب آن در کشورها متفاوت است، تصریح کرد: از رئیس آمبودزمان کشور دانمارک که پاک‌ترین کشور جهان از نظر فساد است علت موفقیتشان را سؤال کردم که وی گفت مسئولین این کشور با انجام فرهنگ‌سازی، زشتی ارتکاب فساد را برای مردم نمایانگر کردند و به همین دلیل آمار فساد در این کشور پایین آمد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه ارتباطات بین‌المللی خود را به‌منظور استفاده از تجارب کشورهای مختلف افزایش داده‌ایم، خاطرنشان کرد: در کشور چین بدون در نظر گرفتن جایگاه و شغل افراد فاسد با آنها برخورد می‌کند و برخورد با دولتمردان لخت را در دستور کار جدی خود قرار دادند که دولتمردان لخت افرادی هستند که خانواده آنها در خارج از کشور خود سکونت دارند و خودشان نیز تابعیت مضاعف دارند تا پس از ارتکاب فساد به خارج از کشورشان فرار کنند.

سراج با بیان اینکه غرب در مبارزه با پولشویی زیاد شعار می‌دهد، اما تاکنون به این شعارها عمل نکردند، تاکید کرد: ما هیچ امیدی به غرب و کشورهای بزرگ نداریم و باید خودمان در این زمینه اقداماتی انجام دهیم.

در پایان مراسم آقای احمدرضا مشایخی تودیع و آقای علیرضا انصاری به‌عنوان بازرس‌کل استان قزوین معارفه شد.

انتهای پیام

کد N828496

وبگردی