آفتاب

پایان کنفرانس ریاض و تاکید بر ادامه استفاده از گزینه نظامی علیه حوثی‌ها

پایان کنفرانس ریاض و تاکید بر ادامه استفاده از گزینه نظامی علیه حوثی‌ها

کنفرانس ریاض که برای "حل اختلافات در یمن" برگزار شده بود، با تاکید بر مواضع پیشین شورای هکاری خلیج فار و صدور بیانیه‌ای جانبدارانه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در این کنفرانس که رئیس‌جمهور مستعفی یمن به همراه برخی گروه‌های یمنی و تحت نظارت عربستان، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب برگزار شده‌ بود، مهم‌ترین گروه‌های درگیر در یمن از جمله انصارالله حضور نداشتند.

شرکت کنندگان در این نشست از اتحادیه عرب و سازمان ملل خواسته‌اند تا یک نیروی نظامی مشترک تشکیل دهند و بر استفاده از قدرت نظامی برای "بازگرداندن آرامش" به یمن تاکید کردند.

در بیانیه پایانی کنفرانس ریاض که در واقع تاکید مجدد بر خواسته‌های شورای همکاری خلیج فارس بود، حوثی‌ها و انصارالله یمن، برخی یگان‌های ارتش، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین و نیروهای وابسته به وی و برخی طرف‌های خارجی از جمله ایران به ناامن کردن این کشور متهم شدند.

در این بیانیه تاکید شده است که شرکت‌کنندگان در نشست ریاض خواهان اجرای طرح شورای همکاری خلیج فارس و مکانیسم‌های اجرایی آن، قطعنامه 2216 شورای امنیت درباره یمن، بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس، بیانیه سران اتحادیه عرب در شرم‌الشیخ و نامه‌های عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس و سازمان ملل هستند و این بیانیه بر مبنای این اصول تدوین شده است.

در این بیانیه هفت بند به عنوان اصول اولیه مورد توافق شرکت کنندگان به ترتیب زیر اعلام شد:

1- حفاظت از یمن در برابر هرگونه ناآرامی و تروریسم

2- محکوم کردن «کودتا علیه دولت»

3- بازگرداندن سلاح و تجهیزات نظامی به غنیمت گرفته شده از ارتش و نیروهای نظامی

4- گسترش و بست سلطه دولت بر تمامی مناطق یمن

5- جلوگیری از اقدامات نظامی علیه نیروهای دولتی و عبور دادن یمن به ساحل امنیت

6- ادامه مذاکرات یمن براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و گفت‌وگوهای پیشین صنعا

7- جلوگیری از تبدیل شدن یمن به مکانی برای فعالیت گروه‌های تروریستی

در این بیانیه تاکید شده که رسیدن به هفت بند فوق با پایبندی به مشروعیت دولت منصور هادی، تشکیل کشور فدرال، مشارکت تمامی گروه‌ها در دولت موقت و اساس قرار دادن توافق ریاض ممکن خواهد بود.

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین بر مجازات عاملان بی‌ثباتی در یمن به ویژه فرماندهان نظامی که علیه دولت دست به سلاح برده‌اند، تاکید کرده‌اند و گفته‌اند که شبه‌نظامیان مخالف باید از تمامی مناطق تحت تصرف خود از جمله صنعاء عقب رانده شود.

شرکت‌کنندگان در نشست ریاض همچنین بازگشت آوارگان به مناطق خود را مورد تاکید قرار داده‌اند و اعلام کردند که باید به آنها غرامت پرداخت شود.

آنها در مورد استان صعده نیز که خواستگاه اصلی حوثی‌ها و نیروهای انصارالله محسوب می‌شود، تاکید کردند، گروه‌هایی که از این استان مجبور به فرار شده‌اند باید به مناطق خود بازگردند.

پیش از بالاگرفتن تنش در یمن و در پی درگیری میان انصارالله و قبایل سلفی در استان صعده و شکست این قبایل، آنها مجبور به فرار از صعده شدند.

در این کنفرانس همچنین بر برگزاری نشستی برای بازسازی یمن و جمع‌آوری کمک‌های بین المللی برای آن تاکید شد.

منصور هادی درسخنانی بیانیه صادر شده از سوی شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض را یک سند بین المللی خواند و تاکید کرد که حملات نظامی علیه انصارالله و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N828305

وبگردی