آفتاب

بررسی پرداخت غرامت به دیپلمات‌های لانه جاسوسی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

بررسی پرداخت غرامت به دیپلمات‌های لانه جاسوسی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرح پرداخت غرامت به دیپلمات‌هایی را که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی گروگان گرفته شده بودند بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قانون بازبینی توافق هسته‌ای با ایران که پس از تصویب در هر دو مجلس سنا و نمایندگان قرار است به امضای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برسد دارای یک بخش غیر الزام آور است که در آن نمایندگان کنگره پرداخت غرامت به 52 دیپلمات و بازماندگان آنها در لانه جاسوسی را خواستار شده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری گاورمنت اگزکیوتیو سناتور جان ایساک سون طرحی جداگانه را تهیه کرده است که در آن میزان غرامت برای افراد گروگان گرفته شده در سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 و منابع تامین این مبالغ مشخص شده است.

این طرح قرار است روز 21 ماه مه در نشست تجاری کمیته روابط خارجی سنا بررسی شود.

مجلس سنا اخیرا لایحه نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران را به تصویب رسانده که در صورت تصویب در مجلس نمایندگان نیز برای اجرایی شدن تنها لازم است به امضای رئیس جمهور آمریکا در بیاید.

بر اساس این لایحه کنگره آمریکا تا 30 روز پس از حصول یک توافق هسته‌ای نهایی فرصت دارد متن این توافق را مورد بازبینی قرار دهد و در صورت خواست نمایندگان قطعنامه‌ای را برای تایید یا رد آن تصویب کند.

به گزارش ایسنا، در آبان ماه سال 1358 گروهی از دانشجویان ایرانی – سفارت آمریکا را در تهران که به مرکزی برای جاسوسی با هدف سرنگونی دولت ایران تبدیل شده بود تسخیر کردند و دیپلمات‌های آن را گروگان گرفتند که مدت 444 روز به طول انجامید.

انتهای پیام

کد N828271

وبگردی