آفتاب

عمرو موسی خواهان اجرای عملیات "طوفان قاطع" در سوریه و لیبی شد

عمرو موسی خواهان اجرای عملیات "طوفان قاطع" در سوریه و لیبی شد

دبیرکل سابق اتحادیه عرب ضمن تاکید بر اهمیت شراکت میان عربستان و مصر برای حفظ ثبات منطقه گفت: به عقیده من «طوفان قاطع» پس از پایان مرحله «احیای امید» در یمن باید در سوریه و لیبی و پس از آن در تمامی جهان عرب وارد عمل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: گروه‌های تروریستی یکی از ابزارهای ویژه برای اجرای برنامه تقسیم و تجزیه جهان عرب هستند. در واقع این گروه‌ها یکی از دلایل دور ماندن مصر از برادران عرب خود، تقسیم عراق و درگیری‌ها در سوریه و یمن بوده‌اند.

وی افزود: ائتلاف «طوفان قاطع» آغاز خوبی در یمن است که کشورهای دیگر نیز از آن تبعیت خواهند کرد. ادامه حل مشکلات نیز باید از طریق این ائتلاف صورت بگیرد و باید از کسانی که به آن می‌پیوندند، استقبال کرد.

عمرو موسی تاکید کرد: ائتلاف طوفان قاطع واکنش تندی علیه کسانی بود که به جهان عرب توهین می‌کنند و آن را خوار می‌شمرند. زمان آن فرا رسیده که به صورت عملی و بدون متوسل شدن به بیانیه‌ها، نشست‌ها یا کنفرانس‌ها دست به کار شوند.

وی ائتلاف عربستان را روش جدیدی خواند که اعراب برای واکنش سرنوشت‌ساز علیه کسانی آن را به کار می‌گیرند که حقوق اعراب را در برابر غرب نادیده می‌گیرند.

موسی مدعی شد: طوفان قاطع پیش از رسیدن به هدف مطلوب خود از یمن به هیچ کشور دیگری منتقل نخواهد شد. هدف مطلوب این ائتلاف احیای امید، بازسازی و حل اشتباهات بزرگ و خطرناکی است که موجب وخامت اوضاع یمن شده است.

دبیرکل سابق اتحادیه عرب این مساله را که عملیات طوفان قاطع در کشورهای دیگر به همین صورت باشد بعید دانست و بر لزوم فیصله دادن به اوضاع کنونی سوریه و جهان عرب تاکید کرد.

موسی تصریح کرد: به عقیده من «طوفان قاطع» پس از پایان مرحله احیای امید در یمن باید در سوریه و لیبی و پس از آن در تمامی جهان عرب آغاز شود.

وی هرگونه سلطه‌جویی از سوی برخی کشورها برای سیطره بر جهان عرب را رد کرد و گفت: اعراب قادرند خود امورشان را اداره کنند.

موسی بر اهمیت شراکت میان مصر و عربستان برای از بین بردن طرح‌های سلطه‌جویان تاکید و به وجود برنامه‌هایی برای دور کردن مصر از ایفای نقش مرکزی و اصلی خود به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه اشاره کرد.

وی بر اهمیت نقش مصر در ایجاد توازن میان دیپلماسی ترکیه و دیپلماسی ایران تاکید کرد و گفت: پیوستن مصر به طوفان قاطع به این دلیل صورت گرفته که این مساله یک مساله عربی محض است و قاهره نباید از جهان عرب دور بماند.

انتهای پیام

کد N828073

وبگردی