آفتاب
نعیمی :

گروه های تکفیری در عراق از غیر نظامیان به عنوان سپر دفاعی استفاد

گروه های تکفیری در عراق از غیر نظامیان به عنوان سپر دفاعی استفاد

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: دولت عراق می داند که برای مقابله با داعش باید از تمام پتانسیلی که در این کشور وجود دارد استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصیب نعیمی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، در مورد آخرین تحولات عراق و درخواست دولت این کشور از نیروهای مردمی داوطلب برای کمک به ارتش عراق جهت مبارزه با نیروهای تکفیری در الرمادی با برنامه «بدون خط خوردگی» گفت‌وگو کرد.

مصیب نعیمی در مورد آخرین تحولات عراق و وضعیت شهر الرمادی اظهار کرد: مرحله آزاد سازی شمال عراق از تروریست ها از تکریت ایجاد شد ولی در همان زمان تکفیری ها با جو سازی رسانه‌ای بحث مذهبی ایجاد کردند و مدعی شدند که برخی از شهروند ان تکریت توسط برخی نیروهای مردمی داوطلب  که در آزاد سازی تکریت حضور داشتند دچار مشکل و آسیب  شده اند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه این جو سازی ها به حدی ادامه داشت که الازهر نیز وارد موضوع شد و در نهایت اعلام شد که در آزاد سازی دیگر شهرها در این منطقه ارتش وارد شود و نیروهای مردمی حضوری نداشته باشند، ادامه داد: در واقع تکفیریها می دانستند که وقتی نیروهای مردمی داوطلب  در کنار ارتش کلاسیک عراق قرار بگیرند کارشان بسیار سخت خواهد بود و احتمال این که  به مانند تکریت شکست بخورند زیاد خواهد بود.

وی با اشاره به چگونگی پناه گرفتن نیروهای تکفیری گفت: آن‌ها در خانه های مردم پناه می گیرند و در واقع غیر نظامیان را سپر دفاعی خود می‌کنند.

نعیمی تصریح کرد: بعد از سقوط شهر الرمادی در طی روزهای گذشته و پیشروی داعش در این منطقه نخست وزیر عراق از نیروهای مردمی داوطلب در خواست کرد که به ارتش کمک کنند و امروز شاهد این بودیم که این نیروها با کمک ارتش توانستند در شهر رمادی  در مبارزه با تروریست ها موفقیت هایی داشته باشند.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه شبکه حامیان خشونت در منطقه همواره در صدد هستند که موفقیت های تکفیری ها را بزرگ جلوه کنند، افزود: این شبکه وقتی مخالفان گروه های تکفیری موفقیتی در مبارزه با داعش کسب می‌کنند، این موفقیت را کوچک جلوه می‌دهند ولی در مقابل موفقیت گروه های تروریستی را بزرگ و با اهمیت عنوان می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعد از آزادی تکریت عده ای سعی کردند که بحث فرقه ای را پررنگ کنند ادامه داد: تجربه دولت عراق از خطر داعش باعث شد که بار دیگر از نیروهای مردم داوطلب درخواست کند که در مبارزه با تکفیری ها کنار ارتش قرار بگیرند.

نعیمی با اشاره به اینکه در بین نیروهای مردمی عراق گروه های مختلفی حضور دارند، در مورد وضعیت عشایر عراق نیز گفت:‌ برخی از این عشایر از محدوده داعش نجات پیدا کردند و اکنون پشت سر دولت هستند و عده ای دیگر در منطقه اشغال داعش قرار دارند و در این مدت شاهد بودیم که داعشی ها با برخی از عشایر که با آن‌ها همراهی نکرده برخورد بسیار بدی داشتند.

وی با بیان اینکه دولت و ملت عراق می‌داند که با حضور داعش در منطقه امنیتی نخواهند داشت، افزود:‌ دولت عراق  می داند که برای مقابله با داعش باید از تمام پتانسیلی که در این کشور وجود دارد استفاده کند.

 

کد N827989

وبگردی