آفتاب

برگزاری سومین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین در یاسوج

برگزاری سومین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین در یاسوج

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سومین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین در یاسوج روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه در پارک جنگلی این شهر برگزاری می‌شود.

محمود باقری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته تاکنون عشایر ۸ استان برای شرکت در جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران اعلام حضور کرده، که همین امر موجب شده تا جانمایی‌های اسکان آن‌ها در محوطه برگزاری جشنواره فراهم شود.

وی بیان کرد: عشایر استان‌های همدان، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمان و آذربایجان شرقی از جمله شرکت کنندگان این جشنواره ملی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از آنجایی که دو روز تا آغاز مراسم افتتاحیه سومین جشنواره «کوچ عشایر» زمان باقی مانده است، به نظر می‌رسد تعداد عشایر شرکت کننده به ۱۰ استان برسد.

باقری برگزاری جشنواره عشایر را فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت و پتانسیل‌های جامعه کوچ‌نشین کشور دانست و تصریح کرد: باید با ایجاد فضای لازم با قابلیت‌ها و ساز و کارهای اثر بخش و متناسب با ویژگی‌های جامعه عشایری جنبه‌های مختلف زندگی عشایر را در معرض دید عموم قرار داد تا از این طریق بسترهای جذب گردشگر و توریست فرهنگی بیش از پیش فراهم شود.

وی ابراز امیدواری کرد که حضور اقوام مختلف کوچ نشین در یک مکان و برپایی سیاه چادرهای عشایر سایر استان‌ها در شهر یاسوج موجب رونق گرفتن صنعت گردشگری استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد شود.

تجلیل از شهدا و سرداران عشایر در جشنواره کوچ عشایر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به منظور ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و همچنین تقدیر از رشادت‌های سرداران و رزمندگان عشایر در هشت سال دفاع مقدس، مراسم تجلیل با شکوهی در جشنواره کوچ عشایر انجام خواهد شد.

باقری عنوان کرد: در این مراسم که با حضور معاون گردشگری کشور، نمایندگان مجلس و همچنین تعدادی از مقامات نظامی و فرهنگی برگزار خواهد شد، علاوه بر تقدیر و بزرگداشت قهرمانان جنگ از خادمان و بزرگان ایلات کوچ نشین کشور نیز تجلیل می‌شود.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس، کوچ نشینان همواره به عنوان مرزبانان این سرزمین در خطوط مقدم جبهه‌ها به جنگ با اشغال‌گران می‌پرداختند و این جشنواره فرصت مناسبی برای تقدیر از این افراد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس به دشمنان ثابت شده عشایر تا پای جان از ارزش‌های انقلاب حفاظت و پاسداری می‌کند و مردم عشایر در کنار سایر اقشار ملت توانستند در طول دوران جنگ از کیان اسلام دفاع کنند.

رونمایی کتاب «سرزمین زیبای‌های باشکوه» در جشنواره کوچ عشایر

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره کوچ عشایر، معاون گردشگری کشور از کتاب «سرزمین زیبایی‌های باشکوه» رونمایی خواهد کرد و پس از آن تعدادی از این کتاب‌ها به صورت رایگان در میان مدعوین توزیع می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کتاب «سرزمین زیبایی‌های باشکوه» به همت اداره کل میراث فرهنگی استان منتشر شده است که در آن تلاش شده به طور شایسته و فاخری به معرفی جاذبه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخته شود.

باقری ادامه داد: این کتاب به دو زبان انگلیسی و فارسی تهیه و تدوین شده تا به طور کاربردی مورد استفاده گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

برپایی مدرسه عشایری در جشنواره کوچ عشایر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به منظور آشنایی گردشگران با نحوه تحصیل دانش آموزان کوچ نشین، سفید چادر مدرسه عشایر در محوطه جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین برپا خواهد شد.

باقری تصریح کرد: آموزش فرزندان عشایر یکی از موضوعات مهم در زندگی کوچ نشینان به حساب می‌آید و از آنجایی که در نظر داشتیم همه ابعاد زندگی عشایر در این جشنواره به نمایش گذاشته شود با همکاری آموزش و پرورش عشایر یک کلاس درس در قالب سفید چادر برپا خواهد شد.

وی اظهار کرد: این سفید چادر گویای بخشی از سخت‌کوشی دانش آموزان عشایر است که با تلاش فراوان در چادر‌ها به تحصیل مشغول هستند و این موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده و این جشنواره تلاش می‌کند تا زوایای پنهان زندگی این افراد را به بازدید کنندگان نشان دهد.

اجرای همه روزه شاهنامه خوانی در جشنواره کوچ عشایر

باقری گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته هر روز به مدت یک ساعت مراسم شاهنامه خوانی در جشنواره کوچ عشایر برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: استاد نوربخش احمدزاده، استاد علی کاظمی و استاد فرامرز منصوری از جمله شاهنامه خوان‌های هستند که همه روزه به اجرای برنامه برای گردشگران و بازدیدکنندگان خواهند پرداخت. اجرای برنامه این اساتید به شکل شاهنامه خوانی مجلسی است و اجرای آن‌ها با نقالی و پرده خوانی تفاوت بسیاری دارد.

برگزاری مراسم عروس برون در جشنواره کوچ عشایر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بی‌تردید یکی از با اهمیت‌ترین آئین‌های عشایر لر، مراسم عروسی و سنت عروس برون است به همین دلیل عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد قصد دارند با برگزاری این مراسم باشکوه بخشی از میراث معنوی و ناملموس خود را به نمایش بگذارند.

باقری تصریح کرد: نواختن موسیقی‌های بومی، نقاره زنی، شعر خوانی و حرکات موزون تنها بخشی از مراسم آئینی عروس برون محسوب می‌شود که تلاش خواهد شد به طور کامل این سنت عشایر برای بازدید کنندگان اجرا شود.

وی ادامه داد: آئین‌ها و سنت‌های اقوام ایرانی، همانند زندگی آن‌ها، بر پایه صفا، صمیمیت، پاکدلی، و یکرنگی استوار بوده و در این میان مراسم عروس برون به عنوان پیوند دهنده ایلات مختلف و محکم‌تر شدن زنجیره عشایر موجب شده تا این آئین از جایگاه‌های ویژه‌ای در نزد اقوام کوچ نشین برخوردار باشد به همین خاطر این مراسم توسط عشایر استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویر احمد تاکید کرد: مراسم عروس برون عشایر اقوام لر با آداب و رسوم ویژه، همواره مورد علاقه گردشگران و دیدارکنندگان داخلی و خارجی بوده است، کوچ روهای زاگرس نشین دارای سنت‌های بی‌بدیل و منحصر به فردی هستند که هر کدام از مراسمات آن‌ها نگاه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند و جشنواره کوچ عشایر فرصت مناسبی برای نمایش دادن این آئین‌های فولکلور است.

۱۰۰ غرفه و سیاه چادر در پارک جنگلی یاسوج برپا شد

باقری اضافه کرد: ۱۰۰غرفه صنایع دستی، سوغات و سیاه چادر در سومین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین بر پا خواهد شد.

وی گفت: با توجه به استقبال گسترده استان‌ها برای شرکت در این جشنواره بزرگ، ۱۰۰ غرفه شامل ۶۰ غرفه صنایع دستی و سوغات و همچنین ۴۰ سیاه چادر در پارک جنگلی یاسوج برپا شده است. از مجموع ۹۸۰ هکتار این پارک جنگلی، بیش از ۴۰ هکتار برای برگزاری این جشنواره بزرگ درنظر گرفته شده است که بخشی از آن شامل غرفه و سیاه چادر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در بالا‌ترین قسمت پارک جنگلی یاسوج محوطه‌ای در حدود یک هکتار برای مراسم افتتاحیه و استقرار نیروهای اجرایی و خدماتی تدارک دیده شده که این امر مبین ابعاد گسترده برگزاری این جشنواره ملی است.

وی خاطرنشان کرد: همجواری سیاه چادرهای اقوام مختلف عشایر و عرضه محصولات فرهنگی و سنتی کوچ نشینان سراسر کشور از جمله جاذبه‌هایی است که بازدید از این جشنواره ۴۰ هکتاری را برای علاقمندان و گردشگران جذاب و تماشایی خواهد کرد.

راه اندازی رادیو جشنواره در پارک ملی یاسوج

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی «رادیو جشنواره» در سومین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین خبر داد.

رونمایی از تندیس جشنواره کوچ عشایر با حضور معاون گردشگری کشور

باقری افزود: با حضور معاون گردشگری کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی، از تندیس سومین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین «کوچ عشایر» در مراسم افتتاحیه رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این تندیس، اِلمانی از بُز کوهی دامنه کوه دنا قرار دارد که در واقع این نشانه به عنوان سنبل جشنواره امسال انتخاب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد علت انتخاب بزکوهی به عنوان المان جشنواره کوچ عشایر را آشنایی گردشگران و بازدید کنندگان با محیط زیست این استان دانست و اضافه کرد: بز کوهی پارک ملی دنا یکی از گونه‌های با اهمیت حیوانی استان کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید که تلاش می‌شود در این جشنواره به طور کامل به معرفی آن پرداخته شود.

انتهای پیام

کد N827866

وبگردی