آفتاب
فسیل‌شناس موزه ملی کاردیف ولز عنوان کرد

سرعت پیشرفت ایران در علم زمین‌شناسی طی سالهای اخیر

سرعت پیشرفت ایران در علم زمین‌شناسی طی سالهای اخیر

فسیل‌شناس موزه ملی کاردیف ولز گفت: در 10 سال اخیر پیشرفت‌های زیادی درباره مطالعات زمین‌شناسی در ایران صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، پروفسور لئویید پوپوف در همایش نهمین انجمن دیرینه‌شناسی ایران که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به پیشرفت‌های اخیر ایران از نظر مقالات علمی در زمینه علم زمین‌شناسی، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته پیشرفت‌ها درباره مطالعات زمین‌شناسی در ایران سرعت بیشتری به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه نخستین سنگ‌واره‌ها و فسیل‌های شناسایی شده در جهان قدمت 440 تا 485 میلیون سال دارند، تاکید کرد: ایران خاستگاه و ریشه بسیاری از فسیل‌هایی است که بعدها در مکان‌های دیگر یافت شدند و این فسیل‌ها در ایران قابل یافت بودند. با مطالعه بر روی این فسیل‌ها می‌توان شرایط اقلیمی و آب و هوایی کره زمین را در آن زمان بازسازی کرد.

فسیل‌شناس موزه ملی کاردیف ولز اضافه کرد: در آن زمان شرایط اقلیمی بسیار ناپایدار بوده و زمین چندین بار دچار عصر یخبندان شده است، حتی در پایان یک دوره بسیاری از موجودات منقرض شدند که با کمک فسیل‌ها می‌توان رسوبات یخچالی در آن زمان را مطالعه کرد.

در ادامه این مراسم علیرضا عاشوری، عضو هیات علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی، اظهار کرد: ما نیازمند همگرایی بیشتر در زمینه علوم زمین هستیم، از دل انجمن دیرینه‌شناسی ایران 18 انجمن بیرون آمد که 3 انجمن در دانشگاه فردوسی مشهد فعالیت دارد.

وی در در ادامه گفت: 75 مقاله علمی-پژوهشی برای بررسی به منظور ارائه در این همایش دریافت کردیم و پس از بررسی در کمیته علمی 35 مقاله برای سخنرانی پذیرفته شد و 15 مقاله نیز در بخش پوستر مورد پذیرش قرار گرفت.

رئیس اسبق دانشگاه فردوسی عنوان کرد: اولین بحث در زمین‌شناسی این است که سن این مجموعه چند سال است؟ با شناخت سن یک مجموعه فسیل‌ها تعریف می‌شود و می‌توانیم تاریخچه زمین را مرور کنیم.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد علم دیرینه‌شناسی، شناخت فسیل‌هاست که در موزه‌ها نگه‌داری می‌شوند و مراجعات بسیار زیادی در این مورد صورت می‌گیرد برخی از این فسیل‌ها آنقدر ریز است که باید با میکروسکوپ مورد مشاهده قرار گیرد و برخی از فسیل‌ها مانند فسیل دایناسورها چند تن وزن و حدود 10 متر ارتفاع را دارند.

در اختتامیه این همایش که هم اکنون در حال برگزاری است از دکتر علی‌اصغر آریایی، موسس گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی و چهار نفر از دیرینه‌شناسان که از اعضای قبلی انجمن بودند از جمله محمد داستان پور، مهدی یزدی دانشیار دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی، محمد قویدل سیوکی و بها الدین حمدی تقدیر می‌شود.

انتهای پیام

کد N827862

وبگردی