آفتاب

لهستان به قربانیان شکنجه سیا غرامت می‌دهد

لهستان به قربانیان شکنجه سیا غرامت می‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه لهستان اعلام کرد، این کشور به دو مظنون تروریستی که توسط آژانس اطلاعات آمریکا (سیا) و در یک مکان مخفی در لهستان شکنجه شدند، غرامت 260 هزار دلاری پرداخت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه اروپایی حقوق بشر در فوریه سال جاری میلادی بررسی مجدد حکم خود در پرداخت غرامت به قربانیان شکنجه سیا در لهستان را رد کرد؛ ورشو باید به این حکم احترام بگذارد و بدون قید و شرط آن را اجرا کند چون مقام‌های دولت لهستان به سیا اجازه انجام چنین کاری را دادند.

دادگاه همچنین قرار است بر سایر کشورهای اروپایی که در برنامه جهانی سیا پس از 11 سپتامبر 2001 دست داشتند به اعمال فشار بپردازد تا به این اقدامات پایان دهند. در حکم دادگاه اروپایی حقوق بشر از لهستان خواسته شد تا به تحقیقات صلح درباره مظنونان زندانی و شکنجه آن‌ها پرداخته و مبلغ 260 هزار یورو به دو مردی که در لهستان و در زندان مخفی سیا زندانی بودند، پرداخت کند.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا دسامبر 2014 دستور داد تا گزارش مربوط به بازداشت‌های سیا خارج از آمریکا منتشر شود و پس از آن رئیس جمهور و نخست وزیر سابق لهستان برای نخستین بار به وجود چنین زندانی در کشورشان اذعان کردند. اما گفتند که اطلاعی از رخدادهای داخل زندان نداشتند.

انتهای پیام

کد N827247

وبگردی