آفتاب
در سید حسین عالمی بلخی با رحمانی فضلی مطرح شد؛

تسریع در بازگشت افاغنه به کشورشان/تقدیر از مهمان نوازی ایرانیان

تسریع در بازگشت افاغنه به کشورشان/تقدیر از مهمان نوازی ایرانیان

وزیر امور مهاجرین افغانستان گفت: حضور مهاجرین افغانی در ایران در سال‌های پایانی قرار دارد و امیدواریم همانگونه که ایرانی‌ها در این سه دهه مهمانوازی‌ کرده‌اند، در این سالهای اخر هم آنرا دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشورمان با سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین افغانستان عصر امروز در محل وزارت کشور با دیدار و گفتگو کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری اجلاس چهارجانبه ایران، افغانستان، پاکستان و نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در روز سه شنبه در تهران گفت: در این اجلاس به دنبال آن هستیم که با کمک یکدیگر، پناهندگان در ایران و پاکستان را به نوعی ساماندهی کنیم که اتباع غیرقانونی، تعیین تکلیف شوند و همچنین بستری برای بازگشت اتباع قانونی فراهم شود.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که با ایجاد بستر و شرایط مناسب، زمینه‌‌ای فراهم شود که در یک بازه زمانی مناسب، پناهندگان افغانی به کشور خود بازگردند تا در توسعه عمران و آبادانی کشور خود نقش ایفا کنند.

وزیر کشور همچنین با اشاره به سفر رئیس‌جمهور افغانستان به ایران، گفت: در آن سفر قرار شد در حوزه‌های قضایی، مبارزه با مواد مخدر، امنیتی، مرزی و امور مهاجرین کمیته‌هایی تشکیل شود که این کمیته‌ها باید ظرف دو ماه فعال و راهکارهای مناسب را برای گسترش همکاری میان دو کشور در زمینه مذکور را فراهم کنند تا بتوانیم سطح همکاری‌هایمان را با کشور دوست و همسایه ارتقا دهیم.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: اراده دو کشور بر تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها، زندگی در کنار هم با صلح، امنیت و توسعه است.

همچنین سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین افغانستان ضمن تشکر از دولت و ملت ایران به خاطر سه دهه مهمانوازی از مهاجرین افغانی، گفت: در سفر رئیس‌جمهور افغانستان به ایران توافق کردیم که کمیته‌های مشترک اقتصادی، امنیتی، مرزی، قضایی و امور مهاجرت فعال شود و در مجموع تصمیم‌گیری‌های این کمیته‌ها تا دو ماه دیگر باید نهایی شود تا بتوانیم شاهد گسترش و همکاری‌های دو کشور دوست و همسایه در عرصه‌های مختلف باشیم.

وی همچنین با اشاره به کارویژه کمیته امور مهاجرت، گفت: ابتدا باید کسانی که در ایران به صورت غیرقانونی حضور دارند، شناسایی و قانونمند شوند تا بدانیم چه تعداد تبعه افغانی در ایران حضور دارند و بعد از قانونمند شدن و شناسایی، برای بازگشت آنان به کشورمان برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر امور مهاجرین افغانستان اولویت اصلی دولت وحدت ملی افغانستان را بازگرداندن مهاجرین نام برد و گفت: طرح‌های مختلف و همچنین مشوق‌هایی از جمله اسکان و اشتغال برای بازگرداندن مهاجرین افغانی در نظر گرفته‌ایم تا همه مردم ما در کشورشان باشند.

عالمی بلخی مساله حضور مهاجرین در ایران را مشکل مشترک میان دو کشور دانست و گفت: راه‌حل این مشکل باید با تفاهم میان دو کشور اتخاذ شود و یک راه‌حل مشترک برای آن پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه حضور مهاجرین افغانی در ایران خیلی طولانی نخواهد بود، گفت: حضور مهاجرین افغانی در ایران در سال‌های پایانی قرار دارد و امیدواریم همانگونه که ایرانی‌ها در این سه دهه مهمانوازی‌ کرده‌اند، در این سال‌های آخر هم مهمانوازی خود را کامل کنند و به زودی شاهد حضور اتباع افغانی در سرزمین خود خواهیم بود.

همچنین رحمانی فضلی در مورد کنترل مرزها نیز گفت: یک طرح ساماندهی مرزها و تردد اتباع بیگانه داریم که ظرف یک سال آن را عملیاتی می‌کنیم، اما این طرح مربوط به داخل است؛ بنابراین در حوزه تردد مرزی و تعیین تکلیف مهاجرینی که مجاز نیستند، باید هر سه کشور ایران، ‌افغانستان و پاکستان با یکدیگر همکاری کنند که این موضوع در اجلاس فردا مطرح می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه اراده میان سه کشور برای حل این مشکل وجود دارد، گفت: امیدواریم به زودی به توافق‌های خوبی جهت ساماندهی افاغنه برسیم؛ البته اولویت اول ما تعیین تکلیف غیرمجازها خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم مهاجرین افاغنه به سرزمین مادری و اصلی خود بازگردند تا به دولت افغانستان کمک کنند و اگر رفت و آمدی هم باشد در چارچوب قوانین و ویزا صورت گیرد.

کد N827231

وبگردی