آفتاب

کنگره اختیارات جدید جنگی به اوباما نمی‌دهد

کنگره اختیارات جدید جنگی به اوباما نمی‌دهد

"تلاش‌ها برای نوشتن اختیارات جدید جنگی برای رئیس جمهوری آمریکا درخصوص مبارزه با تروریست‌های داعش در کنگره به بن‌بست رسیده و ممکن است دیگر به آن رسیدگی نشود."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است: به نظر نمی‌آید که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به این مساله توجهی داشته باشد. در حالی که قانونگذاران می‌گویند نمی‌خواهند نظارتشان را بر اختیارات یک فرمانده کل قوا در استفاده از قدرت‌های نظامی از دست دهند، اما به برگزاری نخستین رای گیری در کنگره برای جنگ، در 13 سال اخیر نیز علاقه‌ای ندارند.

اخیرا از سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا پرسیده شده که آیا کنگره همچنان در حال تهیه پیش نویس اختیارات جدید برای استفاده از نیروهای نظامی است یا خیر؟

پس از آنکه اوباما در اوت و سپتامبر سال گذشته میلادی دستور انجام حملات هوایی علیه تروریست‌های داعش در عراق و سوریه را صادر کرد، قانونگذاران شکایت کردند که وی با استناد به قدرت‌های جنگی نوشته شده برای قانونی ساختن جنگ‌های پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی، این اقدام خود را توجیه می‌کند. در حال حاضر به ندرت حرفی درباره این مساله در کنگره شنیده می‌شود.

آدام شیف، دموکرات ارشد در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت، اگر کنگره کاری انجام ندهد می‌بازد.

وی افزود: ما به عنوان یک کمیته و موسسه تحت فشار هستیم چرا که روسای جمهور آتی به اقدامات کنونی ما رجوع کرده و می‌گویند: نیازی نداریم کنگره جنگ کند.

آدام شیف معتقد است که اگر اختیارات جنگی جدید تصویب نشود، کنگره کنونی باعث تضعیف هرچه بیشتر خودش خواهد شد.

اوباما در مبارزات آمریکا علیه گروه تروریستی داعش به اختیارات کنگره‌ای که به جورج واکر بوش، رئیس جمهوری سابق این کشور برای جنگ با القاعده و جنگ عراق اعطا شده بود، تکیه کرد. کاخ سفید اعلام کرد، براساس قانون قدرت‌های جنگی 1973 اوباما حق دارد بدون تاییدیه جدید کنگره وارد عمل شود.

این قانون در جریان جنگ ویتنام تصویب شد و به رئیس جمهور این اختیار را می‌دهد بدون اجازه و توافق کنگره اعلان جنگ کند. این قانون روسای جمهور را ملزم می‌سازد تا در عرض 48 ساعت کنگره را از اقدامات نظامی مطلع ساخته و استفاده از نیروهای نظامی را به مدت 60 روز محدود می‌کند مگر آنکه کنگره به نیروها اختیارات قانونی داده یا اعلان جنگ کند.

اوباما تاکید کرده که اعزام بیش از 4000 نیروی آمریکایی برای آموزش و کمک به نیروهای امنیتی عراق و انجام هزاران حمله هوایی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه قانونی بوده است. اما وی افزود، از اختیارات قانونی جدید برای پوشش دادن عملیات نظامی کنونی نیز استقبال می‌کند.

انتهای پیام

کد N827154

وبگردی