آفتاب

قصد آمریکا برای تحریم بیش‌تر کره شمالی

قصد آمریکا برای تحریم بیش‌تر کره شمالی

وزارت امور خارجه آمریکا با تأکید بر این‌که پیونگ یانگ حتی به شرایط اولیه برای ورود به میز مذاکرات هسته‌ای نزدیک هم نیست تأکید کرد که کره شمالی ممکن است با تحریم‌های گسترده‌تری از سوی آمریکا روبه‌رو شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه گاردین، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که به سئول سفر کرده است در کنفرانس مشترک خبری با یون بیونگ سه،‌ همتای کره‌ای خود در رابطه با برنامه هسته‌ای کره شمالی، گفت: پیونگ یانگ حتی به شرایط ورود به مذاکرات مقدماتی شش جانبه در رابطه با خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی نزدیک هم نیست و آمریکا قصد صدور تحریم‌های گسترده‌تری را علیه رژیم پیونگ یانگ دارد.

او ادامه داد: واشنگتن همواره فرصت‌های زیادی را برای بهبود روابط و تعلیق تحریم‌های در ازای توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی به مقامات این کشور پیشنهاد داده است.

به گزارش ایسنا، مذاکرات شش جانبه برای توقف برنامه تسلیحاتی هسته‌ای کره شمالی که از سال 2003 میان کشورهای آمریکا، روسیه، چین، کره شمالی، ژاپن و کره جنوبی آغاز شده بود با خروج کره شمالی از مذاکرات در سال 2008 متوقف شد.

جان کری تأکید کرد: تا این لحظه و با توجه به اقدامات و اظهارنظرهای اخیر مقامات پیونگ یانگ مشخص است که این رژیم آمادگی اولیه لازم برای ورود به میز مذاکرات هسته‌ای را ندارد.

با وجود آن که کره شمالی هم اکنون نیز تحت تحریم‌های گسترده و شدید آمریکا و سازمان ملل قرار داد اما کری هشدار داد که آمریکا به دنبال صدور تحریم‌های بیش‌تری علیه کره شمالی است.

پیونگ یانگ در سال 2005 قرارداد با آمریکا، روسیه و کره شمالی مبنی بر توقف برنامه هسته‌ای خود در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها و کمک‌های اقتصادی را نپذیرفت.

این کشور به تازگی توانسته است از یک زیردریایی موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را با موفقیت به آزمایش برساند که این موضوع باعث افزایش تنش‌ها و نگرانی‌ها در مورد ابعاد برنامه هسته‌ای تسلیحاتی پیونگ یانگ شده است.

انتهای پیام

کد N827075

وبگردی