آفتاب
جلالی در گفتگو با مهر:

غربی‌ها اهل تفسیر و تأویل هستند، مذاکره‌کنندگان دقت کنند

غربی‌ها اهل تفسیر و تأویل هستند، مذاکره‌کنندگان دقت کنند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، با بیان اینکه ما از غربی‌ها تصور خوبی نداریم، گفت: تجربه گذشته نشان داده که آنها در مذاکرات تأویل و تفسیر می‌کنند، لذا مذاکره‌کنندگان ما در این مرحله خیلی دقت کنند.

کاظم جلالی در گفتگو با خبرنگار مهر، با توصیه به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برای داشتن یک نگاه حقوقی و تخصصی در مذاکرات و به ویژه در نگارش متن توافق نهایی، اظهار داشت: باید در این مرحله خیلی دقیق و کارشناسی عمل شود که هیچ‌گونه ابهامی در آن وجود نداشته باشد و قابل تفسیر و تأویل نیز نباشد؛ چرا که ما از غربی‌ها تصور خوبی نداریم.

وی افزود: در مواردی مثل توافقنامه الجزایر و حتی در توافق‌های قبلی نیز دیده‌ایم که اینها تفسیر و تأویل می‌کنند؛ لذا توصیه ما به مذاکره‌کنندگان یک چیز بیشتر نیست؛ «دقت، دقت، دقت».

گره زدن مذاکرت هسته‌ای به انتخابات آسیب‌زاست

جلالی همچنین در رابطه با موضوع استفاده سیاسی و انتخاباتی از مذاکرات هسته‌ای توسط برخی گروه‌های سیاسی و مقامات دولتی، اظهار داشت: مساله هسته‌ای یک موضوع ملی است و به هیچ عنوان نباید آن را به سطح رقابت‌های جناحی و سیاسی تنزل داد و طبیعتاً مذاکرات نیز به شکل ملی انجام می‌شود و همه، از رهبری معظم انقلاب گرفته تا نمایندگان مجلس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها از مذاکرات حمایت می‌کنند.

وی افزود: این حمایت‌ها نشان می‌دهد که این حرکت، یک حرکت ملی است و گره زدن آن به برخی پدیده‌ها مانند انتخابات و مسائل سیاسی می‌تواند به اصل مذاکرات لطمه و آسیب بزند؛ لذا همه باید تلاش کنند در اظهارنظرهای خود دقت کافی داشته باشند و بدانند که هر دستاوردی این مذاکرات داشته باشد، یک دستاورد ملی است؛ حتی اگر بنا به هر دلیلی این مذاکرات به نتیجه نرسید، باز همه باید بگویند که مسیر گذشته خود را با اتکا به توان داخلی ادامه می‌دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: باید این فرآیند را یک فرآیند ملی دانست تا هر اتفاقی که افتاد، بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح کار خود را به شکل ملی ادامه دهیم.

کد N827062

وبگردی