آفتاب

"انتخابات پارلمانی افغانستان به موقع برگزار نمی‌شود"

"انتخابات پارلمانی افغانستان به موقع برگزار نمی‌شود"

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است "فرصت برگزاری سومین انتخابات پارلمانی این کشور در زمان تعیین شده از دست رفته است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به گفته یوسف نورستانی، کمیسیون انتخابات یازدهم مهر ۱۳۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات مجلس به حکومت وحدت ملی پیشنهاد کرده ولی حکومت به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

نورستانی امروز (دوشنبه) در جلسه پرتنشی در مجلس نمایندگان گفت که کشورهای کمک‌دهنده خارجی در چند هفته اخیر از قطع کمک‌های خود به کمیسیون انتخابات خبر داده‌اند و حکومت افغانستان هم توانایی پرداخت هزینه انتخابات را ندارد.

رئیس کمیسیون انتخابات افزود که با قطع کمک‌های خارجی، ۸۵۰ کارمند فنی این کمیسیون وظایف خود را از دست خواهند داد که به گفته او بدون آنها برگزاری انتخابات شفاف دشوار خواهد بود.

به گزارش بی.بی.سی نورستانی گفت که حکومت وحدت ملی هم با روی دست گرفتن برنامه اصلاحات در نظام انتخاباتی و به نتیجه نرسیدن اختلاف‌ها بر سر این موضوع، هنوز آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات ندارد.

سال گذشته وقتی که دو تیم انتخاباتی برای تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق سیاسی دست یافتند، اصلاح نظام انتخاباتی یکی از مواد اصلی توافقنامه سیاسی بود و امسال کمیسیونی برای اجرای این ماده توافقنامه تشکیل شد، ولی به دلیل اختلاف بین رئیس جمهوری و رئیس اجرائی در مورد رئیس این کمیسیون، هنوز طرح اصلاح نظام انتخابات تهیه نشده است.

نورستانی همچنین گفت که حکومت وحدت ملی به پیشنهادهای کمیسیون در مورد تنظیم جدول زمانی انتخابات و تامین هزینه و امنیت انتخابات پارلمانی پاسخ نداده که نشانه‌ای از عدم آمادگی قوه اجرائی برای برگزاری انتخابات است.

زمانی که رئیس کمیسیون مستقل انتخابات وارد تالار مجلس نمایندگان می‌شد، شماری از نمایندگان حضور او را در مجلس به دلیل آنچه که ناتوانی او در مدیریت انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ خواندند، قابل قبول ندانستند.

مخالفت این نمایندگان جلسه علنی مجلس را به تشنج کشید، ولی با وجود آن، عبدالظاهر قدیر، نائب رئیس مجلس که ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، موضوع حضور نورستانی در مجلس را به رای گذاشت و اکثریت اعضای مجلس به حضور او رای دادند.

رئیس کمیسیون انتخابات به بخشی از انتقادها علیه خود در مورد مدیریت انتخابات ۱۳۹۳ پاسخ داد و گفت که بدون آمار واقعی از تعداد رای‌دهندگان کشور، امکان برگزاری انتخابات شفاف و بدون تقلب وجود ندارد.

نورستانی توضیح داد که آماری که دفتر مرکزی احصائیه/آمار از جمعیت کشور به کمیسیون اطلاع داده، ۲۶ میلیون نفر است، در حالی که کمیسیون از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ میلادی ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت به رای‌دهندگان توزیع کرده است.

او افزود که اگر جمعیت کشور ۲۶ میلیون نفر باشد، باید تعداد رای‌دهندگان بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون نفر باشد، ولی چون کسانی که به عنوان رای‌دهنده ثبت نام کرده‌اند به حدود ۲۱ میلیون نفر می‌رسد و کمیسیون به تعداد آنها برگه رای چاپ می‌کند که این امر زمینه تقلب در انتخابات را فراهم می‌کند.

یوسف نورستانی گفت: "زمانی که لیست واقعی رای‌دهندگان را نداشته باشیم، این انتظار را از این کمیسیون و کمیسیون بعدی نداشته باشید که تقلب از فضای افغانستان گم شود. این تقلب همیشه خواهد بود."

انتهای پیام

کد N826966

وبگردی