آفتاب

توصیه‌های حقوقی«قرائتی» به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی

توصیه‌های حقوقی«قرائتی» به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی

رئیس ستاد اقامه نماز گفت:‌ انسان اگر در غریزه خود حفظ حقوق دیگران را داشته باشد این غریزه هرگز از بین نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرآتی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم قضایی با مطرح کردن موضوعی تحت عنوان حقوق در قرآن و با تفسیر آیات 34 و 35 سوره نساء اظهار کرد: تمام نکات حقوقی در قرآن وجود دارد. ما در سوره نساء آیه‌ای را تحت عنوان دادگاه خانواده در قرآن کریم داریم که ترجمه آن این است "اگر نگرانی و خوفی در مورد زن و مرد داشتیم و احساس کردیم شقاوتی دارد ایجاد می‌شود بی‌تفاوت نباشید و یک دادگاه درون گروهی به راه بیاندازید و یک حکم از مردم و یک حکم از زن انتخاب کنید و این مشکل را در درون خانواده حل کنید".

وی ادامه داد: مشکلات و اختلافات خانوادگی برای همه افراد وجود دارد و این یک امر طبیعی است. خداوند در این آیات می‌فرماید وظیفه جامعه است که علاج واقعه را قبل از وقوع انجام بدهند. انسان‌های جامعه و به خصوص خانواده‌ها نباید نسبت به شقاوتی که بین زن و مرد به وجود می‌آید بی تفاوت باشند. این بی تفاوتی سبب بروز مشکلات اساسی در خانواده می‌شود. مثل این است که یک ماری وارد منزل شده و افراد آن خانواده بی تفاوت بنشینند.

رئیس ستاد اقامه نماز عنوان کرد: حکم و قاضی فردی است که باید دلسوز باشد و بتواند حکم را به درستی اجرا کند. دلیل اینکه خداوند در سوره نساء به دادگاه خانواده اشاره کرده این است که در این دادگاه‌های خانوادگی سرعت و دقت بسیار بالاست و طبق همین آیه قرآن زن و مرد از حقوق مساوی برخوردارند و هر کدام باید یک حکم داشته باشند. مثل ارث نیست که مرد بیشتر از زن سهم ببرد. در همین آیات 34 و 35 سوره نساء 20 مسئله برای رفع مسائل خانوادگی وجود دارد و اساتید و دانشجویان باید به گونه‌ای تدریس کنند که هر نکته و سخنانش 20 نکته اساسی وجود داشته باشد.

قرآتی در ادامه خطاب به دانشجویان این دانشگاه گفت: انسان هرگز از تحصیلات فارغ نمی‌شود. مشکل کل جهان بر سر آن آیه‌ای است که در روز مبعث بر پیامبر (ص) نازل شد. خداوند به پیامبر فرمود « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» یعنی بخوان و به یاد خدا باش. مشکل جهان امروز این است که همگی می‌خوانند و خواندن را بلد هستند، اما در این سوادی که دارند هرگز به یاد خداوند نیستند. مشکل دنیای امروز این است که سواد وجود دارد ولی دینی نیست. سواد بدون دین می‌شود هواپیماهای جنگی و بر سر مردم یمن ریخته می‌شود.

وی افزود: حفظ حقوق غریزی است نه در مدرک و دانشگاه حقوق و جامعه‌شناسی. انسان اگر در غریزه خود حفظ حقوق دیگران را داشته باشد این غریزه هرگز از بین نمی‌رود.

وی ادامه داد: شما دانشجویان محترم این دانشگاه با سایر دانشجویان تفاوت دارید. چرا که شما زبان عربی بلدید و مشکلی که سایر دانشجویان در رابطه با تامین شغلشان دارند شما ندارید، ولی این مسئله را هم فراموش نکنید که شغل شما بسیار حساس است. حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه عدالت را حتی برای حیوانات هم در نظر می‌گیرد. دنیای حقوق ما بویی از حضرت علی (ع) نبرده است. آنهایی که درس حقوق می‌خوانند باید قبل از سایر افراد به فکر اعاده حقوق سایرین باشند. مشکل دنیای امروز ما مشکل درس فقه و حقوق نیست. مشکل این است که آنهایی که حتی این دروس را می‌خوانند دل و شهامت انجام دادن برخی از کارها و زیرپاگذاشتن قوانین نادرست را ندارند. ما باید در دوازده سالی که دانش آموزان‌مان درس می‌خوانند جوهره وجودی آن‌ها را برای اعاده حقوق پرورش دهیم.

رئیس ستاد اقامه نماز در ادامه با بیان این‌که «اگر نماز در جامعه ترویج پیدا کند فساد در جامعه کم می‌شود» گفت:‌ یکی از نیازهای اساسی جامعه ما ترویج و پرورش نماز است چراکه اجرا کردن این دستور الهی سبب می‌شود مشکلات کوچک و بزرگ جامعه از بین برود.

انتهای پیام

کد N826919

وبگردی