آفتاب
معاون وزیر تعاون اعلام کرد:

ارتقاء کیفیت تعاونی‌ها با استقرار نظام بهره‌وری

ارتقاء کیفیت تعاونی‌ها با استقرار نظام بهره‌وری

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایجاد بهره‌وری موجب ارتقاء کیفیت و کاهش هزینه‌ در تعاونی‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدحمید کلانتری در هشتمین همایش ملی بهره‌وری اظهار کرد: رشد و ارتقاء بهره‌وری موجب پیشرفت و تحول بخش تعاون می‌شود و امروز دنیا به نهضت تعاون و بهره‌وری نگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به زمینه‌های ارتقاء بهره‌وری در بخش تعاون گفت: درباره بستر‌های ارتقاء بهره‌وری در بخش تعاونی، تفکیکی میان بنگاه‌های تعاونی و غیرتعاونی وجود ندارد. زمینه‌های بهره‌وری اعم از بهره‌وری نیروی کار و سرمایه که به زیرمجموعه‌هایی همچون بهره‌وری انرژی و بهره‌وری ماشین‌آلات تقسیم می‌شود، باید در بنگاه‌های تعاونی دنبال شود.

کلانتری درباره تاثیر ساختار تعاونی‌ها در بهره‌وری گفت: در حال حاضر تعاونی‌ها در گرایش‌ها و انواع مختلف اعم از تولیدی و توزیعی، خدماتی، دانش‌بنیان، فراگیر، سهامی عام و نوع جدید فعالیت می‌کند، اما ضوابط اندازه‌گیری بهره‌وری در بنگاه‌های تعاونی تفاوتی با بخش خصوصی ندارد. با این حال از بعد ساختاری و عملکردی هنگامی که به صورت گروهی و تعاونی یک کار جمعی صورت می‌گیرد، هم‌افزایی ایجاد شده به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که از طریق شبکه تعاونی‌ها می‌توان بهره‌وری را افزایش داد، گفت: در صورتی که مفهوم بهره‌وری را استفاده بهینه از امکانات، ظرفیت‌ها و منابع اعم از نیروی انسانی و سرمایه تلقی کنیم، می‌تواند موجب رونق و بهبود تولید و صرفه‌جویی در استفاده از منابع شود و ارتقاء کیفیت و کاهش هزینه‌ها در تعاونی‌ها را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مهم مدیران تعاونی این است که زمینه‌های ارتقاء بهره‌وری و بهبود عملکرد تعاونی را پیدا کنند و ابتدا از وضعیت موجود عارضه‌یابی داشته باشند. پس از آن در خصوص این‌که یک واحد تعاونی با چه مشکلاتی روبه‌رو است و چه عواملی موجب کاهش بهره‌وری آن شده براساس شناسایی نارسایی‌ها راهکارهای بهبود بهره‌وری در آن واحد دنبال شود.

کلانتری بهره‌وری را بهترین راهکار خروج از رکود غیرتورمی دانست و تاکید کرد: بهره‌وری در رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی از طریق افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات حاصل می‌شود.

به اعتقاد معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شرایط رکود رشد سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی منابع مالی محدود می‌شود ولی در بعضی کارهای زیربنایی که تصمیم به سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد یا در امور عمرانی که منجر به تولید نمی‌شود، باعث افزایش تورم شده و رونقی به وجود می‌آید که تورم‌زاست.

انتهای پیام

کد N826908

وبگردی