آفتاب
استادیار دانشگاه استان:

نقوش روی سنگ قبرهای لرستان برگرفته از فولکلور قوم لُر است

نقوش روی سنگ قبرهای لرستان برگرفته از فولکلور قوم لُر است

یک استادیار دانشگاه لرستان گفت: نقوش روی سنگ قبرهای استان برگرفته از عناصر طبیعی و معیشتی و فولکلور قوم لُر است.

دکتر «شهاب شهیدانی» در گفت‎و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان، در حاشیه همایش سراسری بررسی ادبیات بومی ایران زمین افزود: در قبور آرامگاه‏‌های منطقه لرستان، اشکال و نقوشی دیده می‎شود که هر کدام از آنها دارای مضامین تصویری و نوشتاری هستند.

وی خاطرنشان کرد: از حیث تقدّم تاریخی، به‌واسطه پائین بودن سطح سواد عامه‌ی مردم، بر روی قبور بیشتر از نقوش نمادین استفاده می‎شد اما به‌تدریج در کنار این اشکال و تصاویر، اشعار و عباراتی ادبی هم حجّاری شد، اصلی‎ترین پیام‎های موجود در نقوش قبور لرستان، اشاره به مظاهر مذهبی همچون سجاده، آیینه و تسبیح و آداب و رسوم مردم این منطقه از جمله مهمان‎نوازی و شکار و برخی مظاهر طبیعی مربوط می‎شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: عمده‎ترین مضامین موجود در اشعار و عبارات گورنبشته‎ها، حسرت و تاّلّم در ناکامی و مرگ در جوانی، امید به لطف و رحمت خداوند، عشق و توسّل به معصومین، طلب فاتحه و شکایت از جفای فلک است.

شهیدانی اظهار کرد: به‌تدریج سنگ‎ها دارای نقوش و کلمات نوشتاری شدند که ادبیات تصویری و نوشتاری گورنبشته‎ها را موجب شدند، ویژگی تمام عیار گورنبشته‎ها صداقت تام و دوری از هرگونه منفعت در تصویرسازی و ثبت عنصر نوشتار است.

وی تصریح کرد: نقوش روی سنگ قبرهای لرستان برگرفته از عناصر طبیعی و معیشتی و فولکلور قوم لُر است، در وجوه ادبی و جوهره متن، آنچه بر یک قبر نوشته می‎شود وصف حال متوفّی و بازماندگان و در وجه بالاتر عناصر اعتقادی، آیات و ابیات حِکمی و پند و اندرز است.

این استادیار دانشگاه لرستان گفت: مهم‌ترین نقوش و تصاویر موجود در آرامگاه‏‌های خرّم‎آباد عبارت هستند از نقش مهر و تسبیح، محراب و سجّاده، شانه و آیینه، قوری، استکان و زیر استکان، نقش قلیان و...است.

شهیدانی خاطرنشان کرد: اعتقادات مذهبی مردم خرّم‎آباد پیش از انقلاب اسلامی در قالب اشکال و اشعار ادبی خود را برروی قبور این منطقه منعکس کرده است، در این قبور، نقوش مهر، تسبیح و سجاده و در قالب اشعار به‎صورت ابیاتی با مضمون عشق به معصومین و امید به لطف الهی و اشاره به بهشت، مضامینی حکّ شده است.

انتهای پیام

کد N826230

وبگردی