آفتاب

گزارش دومین روز برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

گزارش دومین روز برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، از روز شنبه 26 اردیبهشت‌ماه همزمان با روز مبعث پیامبر اکرم (ص)، در دو رشته حفظ کل و قرائت آغاز شده است.

این مسابقات، با شعار "وحدت، حول محور قرآن، براساس آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا»" همه ساله با حضور قاریان و حافظان کشورهای مختلف جهان در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

اسلام در همه جای ایران بروز و ظهور دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مبارک موسی بن محادی، حافظ کل قرآن کریم و نماینده کشور کنگو در این دوره از مسابقات اظهار کرد: اولین باری است که به ایران سفر می‌کنم، اما احساس می‌کنم قلباً ایران را دوست دارم و از خدا می‌خواهم به خاطر خدمتی که به قرآن می‌کنید به شما کمک کند.

وی افزود: من در این چند روز دیدم که اسلام در همه جای ایران بروز و ظهور دارد و از این بابت خوشحال هستم و تحرک مردم در زمینه قرآن بسیار خوب است.

مبارک بن موسی محادی همچنین با بیان این‌که «درباره انقلاب اسلامی ایران و رهبران آن چیزهایی شنیده‌ام اما دوست دارم بیشتر بدانم» گفت: من شنیده‌ام که رهبران ایران، رهبران مذهبی و انقلابی هستند و من خدا راشاکر هستم که در ایران تحرک خوبی در زمینه مسائل دینی وجود دارد.

این حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: من به کشورهای زیادی سفر کرده‌ام، اما ایران یک تفاوت اساسی با کشورهای عربی دارد که همانا توجه به قرآن است.

وی همچنین از میزبانی خوب ایران و برگزاری مسابقات در سطح مطلوب از دست اندرکاران این مسابقات تقدیر کرد.

ارائه تسهیلات جدید به نخبگان قرآنی بین‌المللی

رئیس فراکسیون حمایت از نخبگان مجلس از ارائه تسهیلات تحصیل و معافیت سربازی به نخبگان قرآنی در عرصه مسابقات بین‌المللی خبر داد.

لاله افتخاری با اشاره به بازنگری آیین‌نامه نخبگان قرآنی، گفت: هم چنان که برای نخبگان علمی و المپیادی، تسهیلاتی برای ادامه تحصیل آنها، در نظر گرفته می‌شود، مقرر شده طبق آیین‌نامه‌ای که اخیرا از سوی بنیاد ملی نخبگان تنظیم شده، تسهیلاتی برای برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در نظر گرفته شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طبق این آیین نامه، افرادی که موفق به کسب رتبه‌های نخست تا سوم در چهار مسابقه بین‌المللی قرآنی شده باشند می‌توانند از تسهیلاتی همچون پذیرش بدون کنکور در رشته‌های مربوطه، معافیت نظام وظیفه، فرصت مطالعاتی و شرکت در دوره‌های کوتاه مدت بهره ببرند.

وی در ادامه با بیان این‌که «بنا به گفته قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، این آیین‌نامه در سال آتی ابلاغ خواهد شد» عنوان کرد: آیین‌نامه نخبگان حوزوی نیز، که از دو سال پیش در دست اقدام است، به زودی ابلاغ خواهد شد.

حضور 14 طلبه خارجی مترجم در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

معاون کارگروه مترجمین سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن از بکارگیری مترجمان چند زبانه در این دوره از مسابقات خبر داد.

حسین رومزی با اشاره به حضور متسابقین از 5 قاره جهان در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: کار گروه مترجمین از ابتدای اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرده و امسال برای اولین بار از 14 طلبه خارجی بهره برده است.

وی گفت: هر کدام از این 14 طلبه خارجی خود مترجم 4 تا 6 نفر از متسابقین در سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هستند.

به گفته معاون کارگروه مترجمین سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، 11 نفر مترجم حرفه‌ای نیز، ضمن هدایت مترجمین طلبه، هر کدام نیز مترجمی 6 تا 8 متسابق را برعهده دارند.

رومزی با اشاره به تقسیم بندی مترجمین به سه گروه عربی، انگلیسی، مترجم ویژه و مترجم همراه خاطرنشان کرد: مترجمین، در چند وضعیت هستند که مترجمین انگلیسی و عربی با استقرار در فرودگاه، ورود و خروج متسابقین و داوران را هدایت و سازماندهی می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: مترجمین ویژه نیز در کنار هیئت داوران مشغول انجام وظیفه هستند و مترجمان همراه هم به همراه متسابقین به صورت شبانه روزی مشغول خدمت هستند.

۱۴ حافظ طرح ملی حفظ قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن تقدیر می‌شوند

رئیس کمیته طرح ملی تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: آیین تقدیر از ۱۴ حافظان برتر طرح ملی تربیت حافظان قرآن همزمان با چهارمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن در سالن اجلاس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود.

حجت‌الاسلام محمد‌کاظم موسوی متقی با اشاره به برگزاری آیین تجلیل از برگزیدگان این طرح در مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: ما هر سال در ایام برگزاری این رقابت‌ها از چندین حافظ برتر که در طرح ملی تربیت حافظان قرآن حضور فعال‌تر داشته و جزءهای بیشتری از قرآن را حفظ کردند و نیز در سنین جوانی و نوجوانی قرار دارند تقدیر می‌کنیم.

موسوی تصریح کرد: امسال هم 14 نفر از این حفاظ بر اساس استعلام استانی و راستی آزمایی‌های انجام شده انتخاب شدند. ملاک ما برای انتخاب این حفاظ این است که حفظ خود را از ابتدا در طرح ملی حفظ قرآن آغاز کرده و در موسسات و نهادهای دیگر حافظ نشده باشند همچنین صحت حفظ آنها نیز تایید شده باشد.

وی عنوان کرد: بر همین اساس مقرر شد همزمان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین تقدیر از حافظان برتر طرح ملی تربیت حافظان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شود.

موسوی اظهار کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته جوایز تقدیر شدگان در سه رده خواهد بود. بر همین اساس سال قبل کمک هزینه سفر عمره به ارزش یک میلیون تومان به تمام برگزیدگان اهدا شد اما امسال مقرر است تا جوایز در سه رده به ارزش یک میلیون تومان، یک میلیون و 500 هزار تومان و 2 میلیون تومان اهدا شود.

وی افزود: آزمون مرحله سوم طرح تربیت حافظان قرآن در 15 اسفندماه سال گذشته برگزار و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تمام استان‌ها نتایج آزمون را تا پایان فروردین امسال اعلام کردند. بر همین اساس افرادی که 70 درصد نمره را دریافت کرده‌اند حایز دریافت گواهینامه حفظ قرآن شدند و تاکنون در 20 استان قرعه کشی برگزیدگان این طرح انجام شده است.

موسوی عنوان کرد: جمعا یک میلیارد ریال از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه برای برگزیدگان طرح حفظ پیش بینی شده بود و برخی استان‌ها علاوه بر آن مبلغی اضافه‌تر اهدا کردند بر همین اساس تعدادی از استان‌ها از طریق خیرین و منابع استانی هدایایی در نظر گرفته و به عنوان مثال اگر سهمیه یک استان دو سفر عمره بود خود استان این تعداد سفر را به 5 سفر عمره افزایش داد و یا اگر برای استانی 4 میلیون تومان هدیه پیش بینی شده بود خود استان این هدایا را تا 15 تا 20 میلیون تومان افزایش داد.

وی افزود: قرعه کشی برگزیدگان در 20 استان کشور همزمان با ولادت حضرت علی (ع) انجام شد و بقیه استان‌ها همزمان با اعیاد شعبانیه و اعزام قاریان مصری برای اجرای محافل قرآنی قرعه کشی خواهند کرد. نتایج قرعه کشی‌ها نیز از طریق سایت اداره کل اوقاف استان‌ها اعلام می‌شود.

موسوی تصریح کرد: گواهینامه حافظان نیز تا آخر اردیبهشت ماه به افرادی که 70 درصد نمره قبولی را در آزمون کسب کرده‌اند، اعطا می‌شود و تاکنون گواهینامه 15 استان چاپ و اسامی برگزیدگان ثبت شده است و مابقی استان‌ها نیز در فرآیند چاپ گواهینامه هستند.

وی خاطرنشان کرد: مرحله چهارم طرح ملی حافظان قرآن نیز آغاز شده و تاکنون از سهمیه 350 هزار نفر نزدیک به 10 هزار نفر ثبت نام کردند.

بر اساس این گزارش، از ابتدای اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم از سال 91 تاکنون 875 هزار نفر ثبت نام کردند.

کوچکترین و مسن‌ترین شرکت کننده سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن معرفی شدند

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امسال از میان قاریان و حافظان شرکت کننده در این دوره از مسابقات، علی حطیط از ایتالیا، با حدود 18 سال سن کم سن و سال‌ترین شرکت کننده است و حسین احمد عباس احمد حسین از بحرین و تت ناینگ سو از میانمار با حدود 40 سال سن، مسن‌ترین شرکت کننده در این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن هستند.

حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مسابقات بین‌المللی قرآن

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دومین روز برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران حضور یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی، حجت‌الاسلام والمسلمین امیری کهنوج نماینده مردم کهنوج، جدگال نماینده مردم چابهار، افتخاری نماینده مردم تهران، جعفرزاده نماینده مردم رشت و آقاصفری نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگانی بودند که عصر یکشنبه در سالن اجلاس سران محل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن حضور یافتند.

انتهای پیام

کد N826140

وبگردی