آفتاب

استقبال ارتش یمن از طرح آتش بس دائمی سازمان ملل

استقبال ارتش یمن از طرح آتش بس دائمی سازمان ملل

یکی از سخنگویان ارتش یمن از تقاضای فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور این کشور برای افزایش مدت آتش بس به منظور انتقال کمک های بیشتر استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «اسماعیل ولد شیخ احمد» دیپلمات موریتانیایی درخواست خود برای افزایش زمان آتش بس و تبدیل آن به آتش بسی دائمی را در آغاز نشست گروه های مختلف یمنی (احزاب و روسای قبایل) در ریاض پایتخت عربستان مطرح کرد. این نشست با هدف بررسی راه های پایان دادن به بحران سیاسی در فقیرترین کشور عربی برگزار شده است.

آتش بس 5 روزه موجود از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز و در پایان روز یکشنبه به اتمام رسید. این آتش بس برای انتقال مواد غذایی، سوخت و دارو به میلیون ها نفر از مردم یمن برقرار شد که تحت شدیدترین حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان قرار دارند.

در همین رابطه خبرگزاری رسمی یمن به نقل از شرف لقمان یکی از سخنگویان ارتش این کشور نوشت: ما از درخواست فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن درباره افزایش زمان آتش بس و ضرورت انتقال کمک های بشردوستانه به شهروندان استقبال می کنیم.

وی تاکید کرد: ما در حالی این موضع را اعلام کنیم که حملات دشمن از زمان آغازین ساعات آتش بس ادامه داشته است. گروه های امداد و نجات می گویند که 5 روز زمانی بسیار کوتاه و ناکافی برای انتقال تجهیزات لازم برای جمعیت 25 میلیون نفری یمن است.

در حال حاضر 300 هزار یمنی به دلیل حملات نیروهای ائتلاف ناچار به جابجایی شده و از بحران انسانی رنج می برند و 12 میلیون نفر نیز در این کشور با فقر غذایی روبه رو هستند. درخواست سازمان ملل روز (یکشنبه ۱۷ مه) و در آخرین روز از آتش بسی مطرح شده است که از سه شنبه گذشته برای توقف جنگ در یمن اعلام شده بود. این آتش بس با توافق طرفین درگیر در یمن و به منظور ارسال غذا، دارو و سوخت به غیرنظامیان در مناطق جنگی برقرار شد.

در همین رابطه خالد بحاح، معاون رئیس جمهور یمن گفت: ما خواستار تمدید آتش بس هستیم. نه برای چند روز بلکه تمدید این آتش بس بستگی به اوضاع موجود دارد. ما از جانب دولت بر ضرورت تمدید این آتش بس تاکید می کنیم.

 

کد N826098

وبگردی