آفتاب

توسعه‌ همکاری‌های هسته‌ای چین و قزاقستان

توسعه‌ همکاری‌های هسته‌ای چین و قزاقستان

شرکت هسته‌ای کازاتوپروم قزاقستان و شرکت همکاری‌های هسته‌ای جنرال چین (CGNPC) قراردادی مبنی بر توسعه‌ همکاری‌های مؤثر دوطرفه در زمینه‌ هسته‌ای به امضاء رساندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از ورلد نوکلیر نیوز، این قرارداد همکاری هسته‌ای روز گذشته در جریان دیدار شورای تجاری مشترک چین- قزاقستان با نورلان کاپاروف، رییس کازاتوپروم و ژان شانمینگ، مدیرکل شرکت همکاری‌های هسته‌ای جنرال چین منعقد شد.

بنابر اعلام شرکت هسته‌ای کازاتوپروم بر طبق این قرارداد چشم‌اندازهای گسترش منابع اورانیوم؛ تولید سوخت هسته‌ای؛ استفاده‌ صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای و انتقال تبادل تولیدات و محصولات هسته‌ای به چین و قزاقستان درنظر گرفته شده است.

همچنین بر طبق این قرارداد یک پروژه‌ سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید سوخت هسته‌ای در قزاقستان و انتقال آن به نیروگاه‌های هسته‌ای چین انجام خواهد شد. انتظار می‌رود میزان سوخت هسته‌ای تولید شده در این پروژه به 200 تن برسد و چشم‌انداز آن صادرات سوخت به یک کشور سوم است.

چین و قزاقستان در دسامبر 2006؛ نیز یک قرارداد همکاری هسته‌ای مبنی بر تأمین اورانیوم و سوخت هسته‌ای موردنیاز منعقد کردند.

همچنین در اکتبر 2008، یک قرارداد همکاری هسته‌ای دیگر مبنی بر توسعه‌ همکاری‌های دوجانبه در زمینه استخراج اورانیوم خام، تولید سوخت هسته‌ای تجارت بلندمدت اورانیوم خام و ساخت تأسیسات هسته‌ای میان دو کشور به امضاء رسید.

انتهای پیام

کد N825960

وبگردی