آفتاب

راهپیمایی هزاران نفری در اوکیناوای ژاپن علیه پایگاه آمریکایی‌ها

راهپیمایی هزاران نفری در اوکیناوای ژاپن علیه پایگاه آمریکایی‌ها

هزاران تن از مردم اوکیناوا علیه پایگاه مناقشه برانگیز نیروی هوایی آمریکا در این جزیره دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وجود این پایگاه در جزیره اوکیناوا در جنوب ژاپن باعث بروز مناقشاتی میان توکیو و واشنگتن شده که دو دهه است به طول انجامیده است.

اوکیناوا مامن بیش از نیمی از 47 هزار پرسنل آمریکایی است که در ژاپن حضور دارند.

پایگاه هوایی فوتنما از سال1997 و از زمانیکه واشنگتن اعلام کرد به دنبال جابجایی آن است، باعث تنش میان دو کشور شده است. آمریکا امیدوار بود با جابجایی این پایگاه از تنش‌ها بکاهد؛ تنش‌هایی که پس از تجاوز گروهی به یک دختر دانش آموز ژاپنی توسط افسران آمریکایی بوجود آمده است.

اما ساکنان محلی اوکیناوا مانع جابجایی این پایگاه شده و اعلام کردند که این تاسیسات باید از جزیره خارج شود؛ اقدامی که باعث تنش در روابط میان اوکیناوا - توکیو شده است. اوکیناوا که زمانی پادشاهی مستقلی بود در قرن 19 میلادی به ژاپن ملحق شد.

یکی از معترضان اوکیناوایی در این راهپیمایی گفت: دولت می‌گوید ما مقصر عدم جابجایی این پایگاه هستیم و به ما می گویند که باید محل جایگزینی را برای این پایگاه بیابیم. دولت توکیو مسئولیت کارهای خودش را بر دوش ما می‌اندازد.

سازماندهندگان این راهپیمایی اعلام کردند که 35 هزار تن در این راهپیمایی شرکت داشتند.

بن بست در روابط میان توکیو و اوکیناوا حتی اخیرا به دلیل عملیات ساخت و ساز در ساحل و در بحبوحه مخالفت‌های گسترده از جانب دولت محلی اوکیناوا عمیق تر شده است.

شینزو آبه‌، نخست وزیر ژاپن ماه گذشته میلادی بار دیگر بر جابجایی این پایگاه تاکید کرده و گفت که این تنها راه حل است در حالیکه تاکه‌شی اوناگا، فرماندار مخالف این پایگاه با انتقاد از این صحبت‌ها گفت که سه نظرسنجی اخیر در اوکیناوا صورت گرفته و در همگی آنها شرکت کنندگان مخالفت خود را از وجود این پایگاه ابراز کردند.

درحالیکه اکثر ژاپنی‌ها قدردان حمایت و پشتیبانی هستند که اطلاعات آمریکا به آنها داده به به ویژه درباره رشد نظامی چین در منطقه، اما ساکنان اوکیناوا می‌خواهند حضور پرسنل نظامی آمریکا در این جزیره کم شود.

انتهای پیام

کد N825738

وبگردی