آفتاب

حمام و ظرف‌شویی دو کانون هدررفت آب در منازل

حمام و ظرف‌شویی دو کانون هدررفت آب در منازل

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گفت: متأسفانه هر ایلامی در شبانه‌روز 270 لیتر آب مصرف می‌کند درحالی‌که میانگین کشوری آن 150 لیتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، «داراب بیرانوند» در مراسم اختتامیه طرح دانش‌آموزی نجات آب (داناب) اظهار کرد: آب حلال‌ترین مایع و مایه‌ی حیات است و دوسوم کره زمین و نیز دو سوم بدن انسان را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: آب امانتی در دست همه‌ی ماست و باید برای نجات و نگهداری آن تلاش کنیم.

مدیرعامل آبفای ایلام با بیان این‌که در ایران باستان نجات آب موضوع بسیار مهمی بوده است و پس از اسلام پیشوایان دینی هم برای این موضوع اهمیت زیادی قائل بوده‌اند، تصریح کرد: خداوند 64 آیه‌ی قرآن را به این مایه‌ی حیات اختصاص داده است.

بیرانوند وجود «آناهیتا» را به‌عنوان نمادی در اهمیت دادن به آب در ایران باستان دانست و گفت: بر همه‌ی ماست که در هرجایی و به‌نوبه‌ی خود برای نجات آب تلاش کنیم.

وی با اشاره به افزایش 10 درصدی مصرف آب در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن گفت: در سال 1392، 26 میلیون و 800 هزار مترمکعب آب در ایلام مصرف شد که در سال 1393، به 29 میلیون و 600 هزار مترمکعب رسید و در مرکز استان نیز مصرف آب 20 درصد رشد داشته است.

بیرانوند گفت: متأسفانه هر ایلامی در شبانه‌روز 270 لیتر آب مصرف می‌کند درحالی‌که میانگین کشوری آن 150 لیتر است.

مدیرعامل آبفای ایلام ادامه داد: قیمت هر مترمکعب آب در شهر ایلام 1549 تومان و در کل استان 1359 تومان است.

وی حمام و ظرف‌شویی‌ها را دو کانون پرمصرف آب در بین خانواده‌های ایلامی دانست که بیش از 80 لیتر آب در آن‌ها هدر می‌رود و ادامه داد: دانش‌آموزان می‌توانند به‌راحتی با مشورت دادن به والدین در این زمینه تأثیرگذار باشند.

بیرانوند مصرف بی‌رویه‌ی آب در شستن خودرو را یکی دیگر از مشکلات فرهنگی برشمرد و ابراز امیدواری کرد طرح داناب بتواند به برطرف کردن این مشکلات کمک کند.

انتهای پیام

کد N825644

وبگردی