آفتاب
با سفر نخست وزیر چین به آمریکا لاتین انجام می شود؛

تداوم نفوذ چین و روسیه در حیات خلوت آمریکا

تداوم نفوذ چین و روسیه در حیات خلوت آمریکا

آمریکای لاتین که زمانی حیات خلوت آمریکا محسوب می شد از سال ها قبل شاهد نفوذ آرام چین و روسیه بوده و در سال های اخیر این نفوذ با توجه به مشکلاتی که واشنگتن با آنها دست به گریبان است بیشتر شده است.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: در همین رابطه نخست وزیر چین از امروز یکشنبه سفر خود به آمریکای لاتین را کرده است. شینهوا در این رابطه می نویسد: «لی ککیانگ» از امروز یکشنبه سفر رسمی خود را به چهار کشور برزیل ، کلمبیا ، پرو و شیلی آغاز کرد. وی به دعوت «دیلما روسف» رئیس جمهور برزیل، «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا ، «اولانتا اومالا تاسو» رئیس جمهور پرو و «میشله باچله» رئیس جمهور شیلی به این چهار کشور آمریکای لاتین سفر خواهد کرد.

لی در این سفر خود به آمریکای لاتین درباره راه های متنوع شدن تجارت با کشورهای آمریکای لاتین و واردات محصولات مهم تر از این کشورها گفتگو می کند.

چینی‌ها در بسیاری از بخش‌های کشورهای آمریکای لاتین نظیر انرژی، کشاورزی یا زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین، اهمیت این منطقه برای چینی‌ها تا حدی است که «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین، از افزایش سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم این کشور در کشورهای آمریکای لاتین تا ۲۵۰ میلیارد دلار طی دهه آتی خبر داده است.

چنین حجمی از سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن این‌که سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم چین در کشورهای آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۱ تنها ۲۲.۷ میلیارد دلار بوده است، قابل‌توجه است. در واقع، چین در سال ۲۰۱۱ با سهم ۹ درصدی سرمایه‌گذاری در کشورهای آمریکای لاتین، بعد از ایالات متحده (۱۷ درصد) و هلند (۱۳ درصد)، رتبه سوم سرمایه‌گذاری در منطقه را در اختیار داشت. این در حالی است که در سال ۲۰۱۰، سهم چین از سرمایه‌گذاری مستقیم در منطقه تنها ۱.۲۸ درصد بود.

علاو ه‌ بر این، چینی‌ها به‌دنبال دو برابر کردن مبادلات تجاری خود با کشورهای آمریکای لاتین نیز بوده‌اند و انتظار می‌رود که حجم این مبادلات تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که حجم این مبادلات در سال ۲۰۱۳، بالغ‌بر ۲۶۰ میلیارد دلار بوده است. 

روسیه و مبادلات نظامی

از سوی دیگر روسیه قصد دارد جایگاه خود در بازار تسلیحات آمریکای لاتین را ارتقا دهد و مسئول یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده تسلیحات روسیه اعلام کرد : طی ۱۰ سال آینده ظرفیت بازار تسلیحات آمریکای لاتین احتمالا به پنجاه میلیارد دلار می رسد.

در همین رابطه معاون رئیس سرویس فدرال روسیه در امور همکاری های فنی-نظامی روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد مسکو تصمیم دارد طی امسال با تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین قراردادی به منظور خرید سلاح و تجهیزات نظامی منعقد کند.

آناتولی پونچاک گفت :« روسیه در حال حاضر در حال مذاکره با تعدادی زیادی از دولت های کشورهای آمریکای لاتین به منظور تحویل سلاح و ابزارآلات نظامی است و پیش بینی می شود طی امسال قراردادهایی نیز امضا شود.»

پونچاک با این حال در مورد طرح روسیه در آمریکای لاتین سخنی به میان نیاورد و آن را موضوعی بسیار حساس خواند.

بر اساس این گزارش، وسیه با ۳۳ کشور از منطقه آمریکای لاتین و کارائیب روابط دیپلماتیک دارد و تبادلات تجاری با کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در سال ۲۰۱۴ به حدود ۱۷.۱ هزار میلیون دلار رسید. 

کد N825479

وبگردی