آفتاب
از سوی نمایندگی‌های فرهنگی ایران

جشن عید مبعث پیامبر(ص) در خارج از کشور برگزار شد

جشن عید مبعث پیامبر(ص) در خارج از کشور برگزار شد

جشن بیست و هفت رجب سالروز مبعث پیام‌آور صلح و عدالت حضرت محمد مصطفی (ص) از سوی رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور عاشقان و محبان نبی مکرم اسلام و ایرانیان مقیم برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مراسم در کشورهای زیر برگزار شد:

بوسنی و هرزگوین

جشن مبعث حضرت رسول اکرم(ص) در محل سالن اجتماعات و با حضور "رجبی" سفیر ایران، "آرام" رایزن فرهنگی، خانواده‌ها و اعضای ارگان‌ها و نهادهای کشورمان و همچنین ایرانیان مقیم، برگزار شد.

در این مراسم محمدرضا آرام رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تبریک این روز فرخنده به میهمانان، درخصوص سیره و شخصیت حضرت پیامبر اکرم (ص) به عنوان الگوی حسنه سخنانی بیان کرد.

در ادامه "سید هیبة الله صدر السادات" محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، سخنانی پیرامون کرامات و فضائل اخلاقی رسول گرامی اسلام(ص) ایراد و در ادامه فلسفه و جایگاه مبعث در جهان اسلام را با استناد به برخی از آیات قرآن کریم، احادیث شریف و اشعار عرفانی تشریح کرد.

در این مراسم، برنامه‌هایی چون مدیحه سرایی و مولودی خوانی اجرا و سپس کلیپ‌هایی به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم (ص) توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در سارایوو اجرا شد.

ژاپن

مراسم جشن مبعث پیامبر خوبی‌ها و ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (ص) با حضور عاشقان و محبان نبی مکرم اسلام، دیپلمات‌ها، کارمندان جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان، ایرانیان مقیم و ژاپنی‌های مسلمان عصر روز جمعه بیست و پنجم اردیبهشت ماه، در محل سالن فردوسی شهر توکیو برگزار شد. سخنرانان و مداحان و شعرا در این مراسم با سخنرانی و شعر خوانی در مدح پیامبر گرامی اسلام، مبعث حضرت محمد مصطفی (ص) را گرامی داشتند.

در این مراسم هوشنگ علی مددی سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در توکیو ضمن عرض تبریک و تهنیت بمناسبت این عید بزرگ به بررسی وقایع اتفاقیه در روز مبارک بعثت پرداخت و وضعیت انسان‌های قبل از بعثت در عصر جاهلیت به ویژه در سرزمین حجاز را برای حضار تشریح کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه بعثت اشاره کرد و گفت: براستی چرا حضرت محمد (ص)به پیامبری مبعوث شد.

مددی پاسخ این پرسش را از زبان مولای متقیان حضرت امیر المومنین علی (ع) از نهج البلاغه بازگو کرد.

تاتسوایچی ساوادا، عالم و مترجم قران کریم به زبان ژاپنی ضمن تبریک و تهنیت بمناسبت عید مبعث و بعثت پیامبر صلح و دوستی و مهربانی به مسلمانان جهان، به تفسیر آیات اولیه نزول قرآن در روز مبعث پرداخت و نکات کلیدی این آیات را به تفصیل برای حضار بازگو کرد.

باشی مدیر مجتمع آموزشی جمهوری اسلامی ایران در توکیو نیز در سخنان خود به شخصیت پیامبر در قبل و بعد از بعثت اشاره کرد و این روز بزرگ را به مسلمانان جهان تبریک گفت. از دیگر برنامه‌های این مراسم شعر خوانی و مدیحه سرایی و مولودی خوانی پیرامون شخصیت پیامبر(ص) و روز بعثت بود که مورد توجه حضار قرار گرفت.

دانش‌آموزان مجتمع آموزشی جمهوری اسلامی ایران در توکیو، نیز به اجرای برنامه‌های مختلف از جمله دکلمه و شعر خوانی پرداختند.

در این مراسم همچنین چندین نماهنگ و کلیپب در مورد مبعث پیامبر (ص) به نمایش گذاشته شد. پایان بخش مراسم مسابقه‌ای تحت عنوان پیامبر و بعثت بود که به نفرات برگزیده جوایزی اهدا شد.

چین (شانگهای)

مراسم جشنی به مناسبت عید مبعث در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم که کارمندان ارگان‌های رسمی و غیر رسمی ایران، جمعی از اعضای شورای بازرگانان و ایرانیان مقیم و دانشجویان به همراه خانواده خود حضور داشتند، در ابتدا دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی ایران در شانگهای سرود زیبایی در وصف رسول گرامی اجرا کردند.

در ادامه رضایی به ایراد سخن درباره منقبت پیامبر اکرم(ص)از منظر شاعران و نویسندگان پارسی گوی پرداخت.

وی گفت: شاعران و نویسندگان به جنبه‌های مختلف حوادث زندگی، ویژگی‌های شخصیتی، معجزات و سلوک پیامبر(ص) توجه کرده‌اند. بدون شک این بخش آثار فارسی دائرة المعارفی از تاریخ زندگی و سلوک نبی مکرم اسلام (ص) است که خود نشان دهنده اشراف گویندگان پارسی‌گوی بر مسائل گوناگونی است که در تاریخ اسلام و متون تفسیری بوده است.

رضایی اظهار کرد: خاقانی شروانی از جمله گویندگانی است که در جوانب مختلف تاریخی، زندگی و معجزات رسول گرامی اسلام (ص) موضوعات را با تخیل منحصر بفرد خویش بیان کرده است.

سپس مولودی خوانی توسط یکی از دانشجویان ایرانی اجراء شد.

در ادامه برنامه بهنام آزاد وابسته فرهنگی ایران در شانگهای چهار مشرب و گروه معرفتی، فلسفه گرایان، عرفا، علم گرایان و دین گرایان و اختلاف آراء هر یک از آنان در رسیدن و وصول به حقیقت را تشریح کرد.

وی در ادامه گفت: پیامبران حاملان وحی الهی و واسطه بین خالق و مخلوق‌اند تا انسان‌ها را به حقیقت مطلق رهنمون و بشر را از گمراهی و ضلالت نجات دهند. پیامبراکرم (ص) بعنوان خاتم پیامبران هدف اصلی‌اش هدایت عامه، تکمیل ایمان و تقوی، تعلیم و تربیت جامعه، تزکیه نفوس، بیداری عقل بشری و فطرت آنان، تبشیر وانذار، دعوت مردم به تبعیت از رسالت الهی و تکمیل اخلاق بشر بود و از میان این اهداف، اخلاق را مقدم بر تمام امور بر می‌شمرد.

در پایان سبحانی سرکنسول ایران در شانگهای نیز بعثت، غدیر، عاشورا و ظهور حضرت حجت را مهمترین رویداد تاریخ بشر عنوان کرد.

وی سپس به کسانی که نامشان محمد بود جوایزی را که از سوی رئیس پتروشیمی تهیه شده بود اعطا کرد.

بر اساس این گزارش، در مراسم جشنی که به همین مناسبت در ظهر همین روز از سوی مدرسه جمهوری اسلامی ایران در شانگهای با حضور اولیاء، معلمین و دانش آموزان برگزار شده بود وابسته فرهنگی به سخنرانی در زمینه تعلیم و تربیت از منظر پیامبر گرامی حضرت رسول اکرم(ص) پرداخت.

چین (پکن)

مراسم جشن مبعث رسول گرامی اسلام(ص) در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن با حضور هموطنان ایرانی شامل کارکنان سفارت، نمایندگان دفاتر، تجار و دانشجویان ایرانی به همراه خانواده‌هایشان برگزار شد.

در این مراسم یکی از معلمان مدرسه امام خمینی سفارت، دکلمه‌ای زیبا در وصف کرامات، مهربانی‌ها و اخلاق نبی گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم اجرا کرد.

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام شریعتی درباره صفات و ویژگی‌های فردی و اجتماعی حضرت رسول(ص) به سخنرانی پرداخت.

وی محور سخنان خود را تشریح پنج اصل از زندگی فردی و اجتماعی پیامبر اعظم(ص) شامل: "مساوات در برابر قانون"، "اعتدال"، "تکریم متقابل"، "انتقاد و نصیحت "و" تغافل و عفو و گذشت" قرار داد و هر کدام از اصول را با استناد به آیات قرآنی و روایات، با بیان مصداق‌های زندگی آن حضرت، توضیح داد.

در بخش دیگری از برنامه یکی از مداحان خاندان عصمت و طهارت به مدیحه سرایی و شعرخوانی پرداخت.

نیجریه

همزمان با 27 رجب، سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد (ص)، مراسمی در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در لاگوس با حضور تنی چند از علما و شیوخ و مسلمانان بر گزار شد.

سعید امیدی سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با تبریک سالروز این واقعه بزرگ تاریخی به حاضران گفت: پیامبر خدا در شرایطی بار رسالت را از سوی خداوند بر دوش کشید که قبائل جاهلیت شبه جزیره عربستان بتان را پرستش می‌کردند و در اوج جهالت دختران خود را زنده به گور و از ترس اینکه نتوانند از عهده سیر کردن شکم فرزندان خود بر آیند آنان را می‌کشتند.

در ادامه مراسم شیخ مقداد از عالمان شیعه منطقه لاگوس با اشاره به آیاتی از قرآن مجید به زبان هوسا به تبیین عظمت این رویداد بزرگ پرداخت و موفقیت مسلمانان را در پناه بردن مومنین به آموزه‌های قرآنی و پیروی از مکتب اهل بیت (ع) دانست.

سپس احمد الشفا رئیس مرکز اهل البیت (ع) طی سخنانی از رایزنی فرهنگی که با برگزاری این قبیل مراسم باعث آشنایی بیشتر مسلمانان با راه و سیره پیامبر و امامان معصوم می‌شود تشکر و قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه مراجع دینی در ایران همواره در جهت اتحاد مسلمانان جهان گام بر می‌دارند، برگزاری مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن که در ایام بعثت برگزار شده و مسلمانان سنی و شیعه را از سرتاسر جهان فرا خوان می‌دهند نشانه‌ای از اهتمام به ایجاد وحدت دانست.

بلاروس

به مناسبت ایام با برکت بعثت نبی مکرم اسلام (ص) مراسم با شکوهی در بیت الزهرا (س) شهر مینسک و با حضور تنی چند از ایرانیان مقیم، دانشجویان، اعضای سفارت کشورمان و خانواده‌های آنها برگزار شد.

در این مراسم عبدالمجید شفائی رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنانی بر دلایل و ضرورت بعثت انبیاء (ع) در طول تاریخ بشری اشاره کرد و شرایط بعثت پیامبر اسلام را برشمرد و به سوالات حاضرین پاسخ گفت.

در ادامه مولودی خوانی و قرائت اشعاری چند در وصف حضرت نبوی در برنامه قرار گرفت.

افغانستان(کابل)

به مناسبت سالروز بعثت پیامبر اکرم(ص) محفل با شکوه جشن و سرور با حضور عاشقان و دوستداران حضرت، از سوی هیئت امنای مسجد جامع مالک اشتر، شورای علمی و فرهنگی طلاب بامیان و شورای عالی قرآنی افغانستان برگزار شد.

در این مراسم نماینده مردم در پارلمان و عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان در رابطه با بعثت پیامبر اکرم(ص) گفت: پیامبر(ص) با جاهلیت‌های متعددی روبرو بود و با همه وجود در برابر آنان مبارزه کرد و سرانجام با صبر و بردباری توانست تحول بزرگی در سرزمین حجاز و جهان به وجود آورد. وی این پیشرفت و توسعه دین را با اخلاق و رفتار نیکش بدست آورد و این درسی است که به ما داده می‌شود تا برای جذب دیگران از اخلاق نیک و شایسته برخوردار باشیم و این بهتر می‌تواند سبب جذب دیگران به اسلام شود.

نماینده مردم در پارلمان و عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: جاهلیت امروز بدتر از جاهلیت دوران صدر اسلام است زیرا امروز با آگاهی جاهلانه تیشه به ریشه اسلام می‌زنیم و با برداشت‌های غلط از دین سبب افراط یا تفریط در دین می‌شویم که هر دو خطرناک است.

وی افزود: 67 سال است مسجد الاقصی قبله اول مسلمانان توسط یهود مورد تهاجم قرار گرفته است و هر روز مسلمانان فلسطین در آنجا مورد ضرب و شتم و ظلم و ستم هستند و کسی نیست حتی یک گلوله به آن طرف شلیک کند اما کشورهای عرب و کشور ثروتمند اسلامی با حمایت استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل به کشوری اسلامی تجاوز می‌کند و کودک و زن و اقشار مختلف مردم را به قتل می‌رساند. این در کجای اسلام قرار دارد؟!

در ادامه این برنامه رئیس شورای عالی قرآنی افغانستان نیز در مورد جاهلیت معاصر گفت: امروز نیز یک نوع جاهلیت مدرن و پیشرفته وجود دارد که با سرسپردگی به استکبار جهانی و تبعیت از کفر، سلطه آنان را پذیرفته و مسلمانان را به شهادت می‌رسانند و در حقیقت ریشه خودشان را می‌خشکانند.

برگزاری جشن مبعث در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل

در شب مبعث پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی (ص) مراسم جشنی با حضور ایرانیان مقیم کابل در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این برنامه سخنران پیرامون لزوم بعثت برای هدایت انسان‌ها و نیاز آنها به نبوت برای رسیدن به کمال مطلوب آفرینش سخنانی ایراد کرد.

وی در ادامه ویژگی‌های منحصر به فرد رسول گرامی اسلام (ص) را با استناد به آیات قرآن کریم برشمرد. پس از سخنرانی، مداح اهل بیت (علیهم السلام) اشعار و تصانیف زیبایی در مدح گل سر سبد آفرینش حضرت ختمی مرتبت (ص) قرائت کرد.

چاپ ویژه نامه مبعث رسول اعظم (ص)

به مناسبت بیست و هفتم رجب سالروز مبعث پر خیر و برکت پیامبر اخلاق و مهربانی، رسول رحمت و صلح، حضرت محمد (ص) به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل ویژه نامه‌ای با عنوان (مبعث، عید ملک و ملکوت) به تیراژ 1000 نسخه چاپ و در بین مؤسسات و مراکز فرهنگی و شیفتگان آن حضرت، توزیع شد.

این ویژه نامه در چهار صفحۀ روزنامه‌ای به این مطالب پرداخته است: داستان بعثت، ماجرای بعثت از بیان امام هادی (علیه السلام)، مهمترین پیام بعثت، هدف بعثت، بعثت در کلام حضرت فاطمه و امام علی (علیهما السلام)، بعثت در کلام امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (حفظه الله). حسن ختام ویژه نامه نیز غزل زیبا و مشهور سعدی با مطلع (ماه فرو ماند از جمال محمد) است.

برگزاری نشست «حضرت محمد(ص) پیامبر صلح و رحمت» در دانشگاه کابل

همزمان با نزدیک شدن بیست و هفتم رجب سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) نشستی با عنوان «حضرت محمد(ص) پیامبر صلح و رحمت» در اتاق ایرانشناسی دانشگاه کابل برگزار شد.

در این نشست که نزدیک به 50 تن از استادان، فرهیختگان و دانشجویان نخبه این دانشگاه حضور داشتند، سخنرانان پیرامون موضوع بعثت و شخصیت رسول گرامی اسلام(ص) صحبت کرده و به بیان وضعیت جامعه عربستان قبل و بعد از این واقعه مهم اشاره کردند.

آنها در خصوص اهداف بعثت گفتند: بعثت آغاز یک انقلاب بزرگ بر ضد جهل،‌ گمراهی، فساد و تباهی بود. یکی از مهمترین اهداف بعثت تربیت انسان‌ها به معنای فراهم کردن زمینه‌ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای آنان در جهت رسیدن به کمال مطلوب است.

همچنین در ادامه این نشست گفتمان آزاد دانشجویی پیرامون شخصیت رسول مکرم اسلام(ص) نیز صورت گرفت و دانشجویان به بیان دیدگاه‌های خویش در موضوع بعثت پرداختند که با استقبال دانشجویان همراه بود.

افغانستان (مزار شریف)

مراسم جشن مبعث پیامبر اکرم (ص) در مزارشریف با حضور جمع کثیری از مردم برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حیدری در سخنانی گفت: پیامبر از میان مردم امی یعنی درس ناخوانده انتخاب شد و با علم الهی خود مردم را بسوی خدا راهنمایی کرد.

انتهای پیام

کد N825350

وبگردی