آفتاب

"رسیدن به توافق صلح در مساله قبرس طی چند ماه ممکن است"

"رسیدن به توافق صلح در مساله قبرس طی چند ماه ممکن است"

مذاکره کننده ارشد قبرس ترک‌نشین در گفت‌وگوهای از سرگرفته شده بین طرفین درگیر قبرس که روز جمعه با وساطت سازمان ملل برگزار شد درباره این دور از مذاکرات گفت رسیدن به راه حلی برای مساله قبرس طی چندین ماه ممکن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ازیل نامی، مذاکره کننده ارشد قبرس ترک نشین در این باره ادامه داد: همواره بسیار خطرناک‌ و دشوار است که بخواهیم درباره چارچوب‌های زمانی صحبت کنیم اما همه توافق دارند که با تمایلات سیاسی مورد نیاز عملا می‌توان مساله قبرس را طی چندین ماه و نه چندین سال حل کرد.

این در حالی است که نیکوس آناستازیادس، رهبر قبرس یونانی نشین و مصطفی آکینجی، همتای قسمت ترک نشینش گفت‌وگوهای قبرس را پس از آنکه در اکتبر سال گذشته به حالت تعلیق درآمده بود، در روز جمعه از سر گرفتند.

آنها توافق کردند تا برای رسیدن به راه حلی در اتحاد مجدد این جزیره در شرق دریای مدیترانه، دوبار در ماه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

قبرس از سال 1974 و در پی اشغال نظامی به دست نیروهای ترکیه که در واکنش به کودتای یونانی‌ها به این جزیره آمده بودند به دو قسمت ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شده است.

جمهوری خودخوانده قبرس ترک‌نشین که به صورت یک جانبه در سال 1983 اعلام شد تاکنون تنها از سوی آنکارا به رسمیت شناخته شده است.

با این حال مذاکره کننده ارشد قبرس ترک نشین با اشاره به وجود تمایل و امیدواری‌ها برای این دور از مذاکرات خاطرنشان کرد که آناستازیادس و آکینجی، گزینه‌های درست برای این مذاکرات و پیشبرد آن‌ها هستند.

وی همچنین هشدار داد که اما این دو طرف باید از فضای مثبت به وجود آمده استفاده کرده و به سرعت عمل کنند. نامی در این باره گفت: ما نمی‌توانیم شرایط و رویکرد مثبت موجود را برای مدت طولانی در افکار عمومی ضبط کنیم. برای پاسخ به افکار عمومی ما باید به سرعت پاسخی مناسب به آنها بدهیم.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده قبرس ترک نشین درباره اقدامات مثبتی که تاکنون در مذاکرات برداشته شده نیز اظهار کرد: ما تاکنون درباره اتصال شبکه‌های تلفن همراه و همچنین آموزش یونانی و ترکیه در مدارس ابتدایی توافق کرده‌ایم. برای اقدامات طولانی مدت نیز ما به این نتیجه رسیده‌ایم که راه‌های ارتباطی بین شمال و جنوب را افزایش داده و همچنین برای عبور و مرور وسایل نقلیه تجاری و تسهیل مبادلات بین شمال و جنوب تمهیداتی اندیشیده‌ایم.

انتهای پیام

کد N825077

وبگردی