آفتاب
با رای نمایندگان؛

مجلس حقوق و مسئولیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی را تعیین کرد

مجلس حقوق و مسئولیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی را تعیین کرد

نمایندگان مجلس با تصویب ماده ۱۳ طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، حقوق و مسئولیت های احزاب را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی»، ماده ۱۳ این طرح را در رابطه با حقوق و مسئولیت های احزاب با اصلاحاتی تصویب کردند.

بر این اساس و مطابق ماده ۱۳، احزاب دارای پروانه فعالیت در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و برابر مفاد این قانون، از حقوق و امتیازات زیر برخوردارند:

الف- فعالیت سیاسی

ب -انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جهت اجرای اصل هشتم قانون اساسی در چارچوب مقررات این قانون

پ- اظهارنظر آزاد و علنی در مسائل کشور در راستای وظایف قانونی احزاب

ت- معرفی و حمایت از نامزدهای انتخاباتی در تمام انتخابات

ث- ائتلاف با دیگر احزاب

تبصره -احزاب می توانند در زمان انتخابات یا غیر آن، با دیگر احزاب دارای پروانه فعالیت در مورد نامزد یا نامزدهای انتخاباتی یا موارد دیگر ائتلاف کنند؛ در صورت ائتلاف کلیه مسئولیت های آن را پذیرا باشند و مراتب را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برسانند.

ج - دایر کردن شعب و دفاتر در استانها و شهرستان‌ها

تبصره ۱ - احزاب می توانند در چارچوب اساسنامه خود نسبت به تشکیل شعب و دفاتر خود در استان ها و شهرستان‌ها اقدام کنند و موضوع را به اطلاع استانداری و فرمانداری ذیربط برسانند.

تبصره ۲- تاسیس هر گونه دفتر و یا شعبه خارج از کشور ممنوع است

چ - انتشار روزنامه، نشریه و تاسیس پایگاه اطلاع رسانی در فضای مجازی

تبصره- احزاب واجد شرایط این قانون و متقاضی نشریه الکترونیک یا مکتوب می توانند درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز ارسال کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است پس از دریافت تقاضا حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به صدور مجوز نشریه الکترونیک یا مکتوب برای احزاب مربوطه اقدام کند؛ در صورت عدم صدور مجوز در مدت مقرر، احزاب می توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

ح - برخورداری از کمک ها و یارانه های موضوع این قانون

خ - برگزاری راهپیمایی ها و تشکیل اجتماعات حسب مورد با اطلاع و صدور مجوز وزارت کشور و استانداری با رعایت اصل ۲۷ قانون اساسی

تبصره ۱ - دبیران کل احزاب موظفند حداقل ۷۲ ساعت قبل از برگزاری اجتماعات و راهپیمایی ها مراتب را به اطلاع مسئولان ذیربط برسانند.

تبصره ۲- آیین نامه اجرایی این ماده بعد از تصویب ظرف مدت سه ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، توسط وزارت کشور تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

ط - حق حضور و دفاع در کمیسیون احزاب موضوع این قانون، قبل از ارجاع پرونده تخلف حزب به مراجع قضایی

بر اساس این گزارش در بررسی این ماده یکی از بندهای آن که به موضوع «استفاده متناسب و بدون تبعیض از شبکه های صدا و سیما حسب مورد و جهت اعلام مواضع» اختصاص داشت، با پیشنهاد برخی نمایندگان و تصویب مجلس حذف شد.

همچنین در بررسی بند (خ) که به موضوع برگزاری راهپیمایی ها و تشکیل اجتماعات اشاره دارد، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران پیشنهاد حذف عبارت «با اطلاع و صدور مجوز وزارت کشور» را مطرح کرد و دلیل آن را محدود شدن احزاب با این عبارت و دور شدن از وظایف ذاتی آنها عنوان کرد که علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با بیان اینکه راهپیمایی ها و اجتماعات مدنظر این ماده در مواردی که مخل رفت و آمد مردم است نیاز به مجوز وزارت کشور دارد این پیشنهاد را به رای گذاشت که با موافقت مجلس روبرو نشد.

در نهایت این ماده با اصلاحات صورت گرفته با ۱۲۹ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد.

پس از تصویب این ماده، علی مطهری نماینده مردم تهران در اخطار قانون اساسی و با استناد به اصل ۲۷ اعلام کرد که اصل ۲۷ قانون اساسی صراحت دارد که تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها به شرطی که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است؛ بنابراین تصویب بند (خ) خلاف این اصل بود و من نیز قصد تذکر داشتم که هیات رئیسه متوجه نشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر، گفت: آزاد بودن به معنی عدم نیاز به مجوز نیست؛ چرا که ممکن است به عنوان مثال تشکیل اجتماع مخل جریان ترافیکی باشد و وزارت کشور می تواند در این رابطه اعلام کند که به جای این خیابان در خیابان دیگری تجمع برگزار شود.

 

 

کد N824974

وبگردی