آفتاب

بازتاب سخنرانی رهبر معظم انقلاب در رسانه های خارجی

بازتاب سخنرانی رهبر معظم انقلاب در رسانه های خارجی

رسانه های خارجی با پوشش سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مقامات ایرانی و دیپلمات های کشورهای اسلامی، این سخنان را پاسخی به نشست مقامات عرب منطقه با اوباما در کمپ دیوید ارزیابی کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز دیدار با مسئولان نظام، سفیران کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم که در سالروز عید مبعث پیامبر گرامی اسلام انجام گرفت با تاکید بر لزوم بهره گیری از درس های بعثت برای مقابله هوشیارانه با جاهلیت مدرن امروز که بسیار خطرناک تر و مجهزتر از جاهلیت قبل از اسلام است، استکبار و در رأس آن امریکا را عامل اصلی شکل گیری «جاهلیت مدرن» دانستند. این سخنان در رسانه های منطقه و غرب بازتاب گسترده ای داشت که در این جا به بخشی از آن اشاره می شود.

روزنامه اهرام مصر با اشاره به این سخنان نوشت: ایران از ملت های ستمدیده منطقه تا حد توان خود دفاع خواهد کرد. بر این اساس ملت های یمن، بحرین و فلسطین، ملت هایی ستمدیده اند و ایران از این ملت ها حمایت می کند.

به نوشته این روزنامه مصری سخنان رهبر ایران پس از دیدار روز پنج شنبه مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس با رئیس جمهوری آمریکا در کمپ دیوید ایراد می شود که طی آن موضوعاتی مانند نگرانی این کشور ها از افزایش نفوذ ایران در منطقه مطرح شده است.

روزنامه اکونومیک تایمز چاپ دهلی نو نیز طی گزارشی به سخنان رهبر انقلاب پرداخت و آن را پاسخی به نشست اخیر اعضای شورای همکاری خلیج فارس با اوباما در آمریکا دانست. بر این اساس در حالی که مقامات عرب منطقه در این دیدار از نگرانی های امنیتی خود در منطقه سخن گفته اند، رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد آمریکا در این میان به دنبال منافع خود است.

اکونومیک تایمز افزود: رهبر ایران گفت آنچه که آمریکا در منطقه به دنبال آن است، منافع شخصی اش است که باعث ناامنی در منطقه می شود. طبق این گزارش رهبر ایران یادآور شد ایران و کشورهای عرب منطقه همسایه اند، اگر خلیج فارس امن باشد، به نفع همه است و اگر ناامن باشد، این ناامنی به زیان همه خواهد بود.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش مفصلی به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص تحولات اخیر منطقه پرداخت و آن را در پاسخ به نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس از گسترش قدرت منطقه ای این کشور ارزیابی کرد. این خبرگزاری غربی از انتقاد رهبر ایران از حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان به مردم یمن خبر داد و نوشت: این سخنان که در جمع شماری از مقامات ایران و دیپلمات های کشورهای اسلامی ایراد شد، حائز نکات مهمی در مورد تحولات اخیر منطقه بود.

بر این اساس ایران از ملت های مظلوم منطقه از جمله یمن، بحرین و فلسطین تا جایی که توان داشته باشد، حمایت خواهد کرد. رویترز به نقل از رهبر انقلاب ادامه داد: کسانی که طی دو ماه اخیر بر سر خانواده های یمنی بمب می ریزند، بدتر از مشرکان صدراسلام هستند زیرا در آن زمان مشرکان جنگ را در ماه رجب که ماه حرام است، متوقف می کردند.

رویترز در بخش دیگری از این گزارش به تکذیب دخالت ایران در کشورهای منطقه از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد و افزود: ایران مخالف حمله نظامی عربستان به یمن و مداخله در مسائل بحرین است که نظامیانش را برای سرکوب اعتراضات مردمی آن اعزام کرد. بر این اساس حفظ امنیت خلیج فارس برای تمامی کشورهای منطقه مهم است و اگر این منطقه ناامن شود، همه این کشور ها از آن صدمه می بینند.

سایت خبری ورلد بولتن ترکیه از دیگر رسانه هایی بود که سخنان رهبری را پوشش داد. این سایت در گزارشی با عنوان «ایران از کشورهای مظلوم منطقه حمایت می کند» این سخنان را هشداری به اقدامات نظامی عربستان در منطقه به ویژه حمله به یمن دانست. این سایت نوشت نشست رهبر انقلاب ایران با مقامات این کشور و دیپلمات های کشورهای اسلامی دو روز پس از دیدار سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با اوباما برگزار می شود.

در این گزارش همچنین به نگرانی کشورهای عربی از امنیت مسیر کشتی های نفتی و تجاری در آبهای خلیج فارس اشاره و علت آن وقوع دو فقره پیگرد کشتی های عبوری توسط نیروی دریایی ایران طی یک ماه اخیر عنوان شده است. بر این اساس رهبر ایران امنیت در خلیج فارس را به سود تمامی کشورهای منطقه دانسته و تاکید کرد هر گونه ناامنی در خلیج فارس به زیان تمامی کشورها خواهد بود.

کد N824667

وبگردی