آفتاب

چرا اعراب سخنان اوباما را مایه خوار شدن میدانند؟

چرا اعراب سخنان اوباما را مایه خوار شدن میدانند؟

واحد مرکزی خبر نوشت:

رئیس جمهور آمریکا گفت به سران کشورهای عرب خلیج فارس اطمینان دادم که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد.

اوباما در گفتگوی اختصاصی با شبکه العربیه در تشریح نشست کمپ دیوید افزود به اعتقاد من ایران نباید امکان دستیابی به سلاح هسته ای را داشته باشد. این اقدام را می توانیم از طریق یک توافق انجام دهیم. کشورهای منطقه در مورد فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه نگرانی دارند و حتی اگر توافق هسته ای هم صورت گیرد باز هم نگرانی ها در مورد فعالیت های بی ثبات کننده امنیت منطقه توسط ایران وجود دارد.

مثلا نیروی قدس و یا اقداماتی که از طریق حزب الله انجام می دهد. بنابر این با سران شورای همکاری خلیج فارس درباره اهمیت افزایش امنیت و همکاری هایمان بحث و تبادل نظر کردم تا در موضعی قوی تر باشیم و به ایرانی ها نشان دهیم که خواهان روابط خوب هستیم. اما در همین حال تاکید می کنیم که ایران باید این گونه فعالیت های خود را پایان دهد. در مجموع این نشست بسیار مفید بود و در آن مباحث با صراحت مطرح شد.


اوباما در پاسخ به سوالی درباره ارایه توافق مکتوب به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: سخنان ما توافقی مکتوب نخواهد بود اما اگر از ما معاهده بخواهید باید بگویم که اقدامی خسته کننده است زیرا موافقت کنگره را می طلبد و در این اوضاع مساله مناسبی نیست .


مجری العربیه گفت: برخی توافق هسته ای با ایران را یک ماجراجویی سیاسی می دانند که برای مدتی کوتاه 10 یا 15 سال است و اینکه ایران از اموال خود برای بهبود وضع مردم استفاده می کند بسیار خوشبینانه است، دیدگاه شما چیست؟


اوباما گفت: اینگونه نیست. بر اساس توافق اقدام مشترک، ایران با بازرسی هایی روبرو خواهد شد که نظیر نداشته اند. بنابر این می توانیم اطمینان حاصل کنیم که ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد. این حصول اطمینان تا 10 یا 15 سال نخواهد بود بلکه تا مدتی طولانی ادامه خواهد یافت.


مجری شبکه العربیه که با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفتگوی اختصاصی انجام می داد در ادامه در مورد ایران گفت: شما معمولا از ایران بصورت مثبت سخن می گویید و بطور دایم ملت ایران را ستایش می کنید اما در منطقه این سخنان به خوار کردن اعراب تفسیر می شود .


اوباما در پاسخ گفت نزدیکترین دوستان ما در منطقه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

49261

کد N824489

وبگردی