آفتاب

وزیر خارجه عربستان: مذاکراتی مهمی درباره تبیین نقش ایران در بی ثبات کردن کشورها با اوباما داشتیم

وزیر خارجه عربستان: مذاکراتی مهمی درباره تبیین نقش ایران در بی ثبات کردن کشورها با اوباما داشتیم

واحدمرکزی خبر نوشت:

به نوشته روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در پایان نشست سران آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در کمپ دیوید، با بی سابقه و تاریخی توصیف کردن این نشست گفت: نحوه افزایش و تقویت روابط امنیتی و نظامی راهبردی بین کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و آمریکا بررسی شد. ما سه چارچوب اصلی را بررسی کردیم، اول: تقویت همکاری نظامی، دوم: مقابله با تروریسم و سوم: تعامل با چالش ها و در راس آنها دخالت های ایران در منطقه.
وی درباره نتایج نشست کمپ دیوید، موضع عربستان و میزان رضایت آن از این نشست گفت: درباره توافق های آموزش نظامی مشترک، ارائه سامانه های پیشرفته به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، توسعه سامانه دفاع موشکی، موشک های بالستیک و توسعه سیستم های هشدار زودهنگام، به تفاهم های خوبی رسیدیم. همچنین شکل گیری نیروهای دخالت سریع، تقویت توانایی های این نیروها، مسائل مربوط به حمایت از دریانوردی و مبارزه با حملات سایبری را بررسی کردیم. که همه اینها مفید و خوب بود.
الجبیر افزود: ما مذاکراتی مهم و مثمر ثمر درباره نحوه توقف ورود جنگجویان داعش، القاعده و سایر گروه ها، داشتیم. در این مذاکرات نحوه مقابله با حمایت مالی از گروه های تروریستی، مقابله با افراطی گری خشن، نحوه افزایش همکاری های اطلاعاتی درباره مقابله با ورود جنگجویان و تعامل با چالش های مربوط به مبارزه با افراطی گری خشن، بررسی شد.
وزیر امور خارجه عربستان درباره موضع سران کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) در خصوص نتایج نشست کمپ دیوید و مذاکرات صورت گرفته در این نشست گفت: همه کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) از مذاکرات صورت گرفته در کمپ دیوید، چه در زمینه تقویت مبارزه با تروریسم یا چالش های پیش روی منطقه، احساس رضایت و آرامش می‌کنند. درباره نحوه عملی شدن توافقات صورت گرفته، در زمینه نظامی و امنیتی، اکنون، تفاهمی قوی بین ما صورت گرفته است.
الجبیر با اشاره به تشکیل گروه های کاری به منظور پیگیری اجرای نتایج نشست کمپ دیوید، گفت:‌ قرار است،‌ نشست مشابه کمپ دیوید در سال آینده برای ارزیابی آنچه محقق شده است، برگزار شود. اما هنوز زمان دقیق برگزاری این نشست مشخص نشده است.
وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد، کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) درباره معاملات سلاح های پیشرفته، درخواست های مشخصی ارائه ندادند. در مقابل، آمریکا نیز درخواست های مشخصی ارائه نداد.
وی افزود: نشست کمپ دیوید، اساسا، نشست مشورتی درباره آینده روابط کشورهای خلیج (فارس) و آمریکا در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و نظامی بود. کاملا مشخص بود که دو طرف برای توسعه روابط و بررسی نحوه ایجاد جهش کیفی در روابط راهبردی تمایل دارند تا، به عنوان مثال، این روابط به سطحی مشابه روابط راهبردی آمریکا با پیمان آتلانتیک شمالی برسد.
وزیر امور خارجه عربستان درباره جزئیات مذاکرات صورت گرفته بر سر ایران و تهدیدهای منطقه ای، بین ولیعهد عربستان و جانشین وی، با رئیس جمهور آمریکا گفت: توافقی کامل در دیدگاه ها در خصوص موضوعات منطقه ای و تهدیداتی، که ایران منشأ آنها است، وجود دارد. درباره اوضاع سوریه، عراق، یمن و لیبی خیلی صریح و شفاف صحبت و نحوه مقابله با دخالت های ایران و دستیابی به سریعترین ابزارها برای مقابله با این دخالت را بررسی کردیم.
به گفته وی، آمریکا و عربستان، برای ادامه هماهنگی راهبردی، تمایلی مشترک دارند. صحبت های رئیس جمهور آمریکا با ولیعهد عربستان و جانشین وی، در ضیافت شام چهارشنبه شب کاخ سفید، درباره مسائل منطقه و تهدیدهای ایران بود که همه این مسائل در کمپ دیوید به صورت مفصل بررسی شد.
الجبیر گفت: دیدیم که رئیس جمهور آمریکا، خطر دخالت های ایران را در امور منطقه را به خوبی می‌فهمد و آنچه را که ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و بی ثبات کردن کشورهای منطقه انجام می‌دهد، به خوبی درک می‌کند.
وزیر امور خارجه عربستان درباره مذاکرات ایران با پنج بعلاوه یک، گفت:‌ باراک اوباما، کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) را در جریان جدیدترین مذاکرات قرار داد و تصریح کرد آنچه به دست آمده است، چارچوب توافق است. اوباما تاکید کرد هرگونه توافقی که با ایران حاصل شود، هدفش این است که مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته ای شود. مقامات آمریکا نیز به ما تاکید کردند هرگونه توافقی، ایران را تحت سیستم بازرسی شدید و بی سابقه ای قرار خواهد داد و محدودیت های واقعی بر ایران اعمال خواهد کرد. کاهش تحریم ها، به میزان تعهد ایران به بندهای توافق و دخالت نکردن در امور داخلی کشورهای منطقه بستگی دارد.
وی افزود: کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و همه کشورهای جهان، از توافق با ایران که مانع از دستیابی آن به سلاح هسته ای می‌شود، استقبال می‌کنند.
وزیر امور خارجه عربستان توضیح داد: طی شش هفته آینده (تا زمان دستیابی به توافق نهایی بین کشورهای بین المللی و ایران) رایزنی های آمریکا و عربستان به صورت روزانه در همه زمینه ها و به منظور آخرین تحولات مذاکرات با ایران، ادامه خواهد داشت، همان گونه که از آغاز مذاکرات بین قدرت های جهانی و جمهوری (اسلامی) ایران، این روند شروع شده بود.
الجبیر درباره پرونده بحران سوریه گفت: ما به صورت کامل درباره ضرورت افزایش تلاش ها برای حمایت از مخالفان میانه رو سوریه، تفاهم داشتیم و به این توافق رسیدیم که زمینه را برای راه حلی سیاسی که شامل اسد نمی‌شود، باز کنیم. هماهنگی هایی درباره ارائه کمک های تسلیحاتی یا آموزشی به مخالفان سوریه، وجود دارد.
وزیر خارجه عربستان درباره مذاکرات کشورش با مقامات آمریکایی در خصوص حل و فصل بحران یمن، گفت: عربستان، همه طرف های یمینی را به کنفرانسی که فردا به میزبانی ریاض برگزار می‌شود، دعوت کرد. هدف از این کنفرانس دستیابی به راه حلی سیاسی در خصوص یمن با نظارت سازمان ملل است. تلاش می‌کنیم بر اساس طرح کشورهای خلیج (فارس)، نتایج گفتگوهای ملی و قطعنامه های شورای امنیت در خصوص یمن، بحران یمن را حل کنیم. در دیدار با طرف آمریکایی نیز، موضوع یمن را بررسی کردیم. طرف آمریکایی از پایبندی عربستان به آتش بس انسانی پنج روزه و توانایی آن در خویشتن داری، تمجید کرد، آن هم بعد از اینکه حوثی ها شرطهای آتش بس را نقض و به سمت دو شهر نجران و جازان عربستان، موشک کاتیوشا، پرتاب کردند. امیدواریم، حوثی ها به بندهای آتش پایبند باشند و رفتارهای خصمانه خود را متوقف کنند. ما توضیح دادیم که به ارزیابی اوضاع و همکاری با آمریکا و همه کشورها، به منظور اجرای قطعنامه ای ادامه خواهیم داد که به ممنوعیت ورود سلاح برای حوثی ها مربوط است.

4949

کد N824126

وبگردی