آفتاب

جوکار: آمریکایی‌ها نیازمند دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران هستند

جوکار: آمریکایی‌ها نیازمند دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران هستند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر نیاز آمریکایی‌ها به دستیابی توافق هسته‌ای با ایران، تاکید کرد که این کشور دیگر توانایی اقدام نظامی در منطقه را ندارد.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اظهارات اخیر اوباما در مورد توافق هسته‌ای با ایران، اظهار کرد: آمریکا دیگر توان اقدام نظامی در منطقه را ندارد ضمن اینکه شرایط ایران هم متفاوت از کشورهایی مثل عراق و سوریه است و ظرفیت‌های موجود در ایران منافع آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد در حالیکه اگر اینطور نبود آنها تاکنون دست به اقدام نظامی علیه ایران می‌زدند.

وی با بیان اینکه دستیابی به توافق نیاز داخلی و منطقه‌ای آمریکایی‌هاست، خاطرنشان کرد: آنها برای اینکه در مقابل یک جناح سیاسی دستاوردی را نشان دهند نیاز به توافق دارند و در عرصه سیاست خارجی هم به انفعال رسیده‌اند و دیگر خبری از توانایی‌های راهبردی آمریکا نیست. آنها در حالت بیم و امید قرار دارند و نمی‌خواهند این را به دولت‌هایی که از آنها تبعیت می‌کنند منتقل کنند.

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها بعد از توافق هسته‌ای با ایران نیز بهانه‌جویی در مورد ایران را رها نمی‌کنند، یادآور شد: مساله هسته‌ای یا حقوق بشر برای آنها یک بهانه است. همان‌طور که می‌بینیم در کشورهای هم‌پیمان آمریکا حقوق بشر چگونه پایمال می‌شود اما هیچ قطعنامه‌ای علیه این کشورها صادر نمی‌شود اما در مقابل می‌گویند که ایران ثبات منطقه را بر هم می‌زند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جنایت‌های آمریکا در منطقه موجب ایجاد بحران و بی‌ثباتی شده، تاکید کرد: منطقه باید به حال خود گذاشته شود نه اینکه قدرت‌های بزرگ به آن ورود کنند و بخواهند قدرت و سلطه خود را اعمال کنند.

جوکار در ادامه اظهار کرد: نقشه آمریکا در منطقه هم‌پیمانان این کشور را نیز در بر خواهد گرفت چرا که این کشور به دنبال منافع خود است و فرقی نمی‌کند که این منافع در جهت حفظ یا حذف دولت‌ها باشد لذا بهتر است کشورهای منطقه فریب آمریکایی‌ها را نخورند و به دام‌شان نیفتند و تلاش کنند مسائل منطقه در سایه تعامل و ارتباط کشورها با یکدیگر حل شود و ملت‌ها سرنوشت آینده خود را تعیین کنند.

وی در پایان تاکید کرد که منطق ایران در معادلات جهانی حقوقی است که قوانین بین‌الملل آن را به رسمیت شناخته است.

انتهای پیام

کد N823972

وبگردی