آفتاب
یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

گسترش نفوذ ایران در منطقه عربستان را کلافه کرده است

گسترش نفوذ ایران در منطقه عربستان را کلافه کرده است

یک کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه عربستان را کلافه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، سیدهادی سید افقهی در نشستی تحت عنوان بزم اندیشه گفت: یمن فقط با دو کشور مرز خاکی دارد، حدود 2000 کیلومتر با عربستان و همچنین با عمان مرز دارد و بقیه مرزها آبی است که این همان جایگاه ممتاز یمن است که اشراف بر تنگه باب المندب دارد.

وی ادامه داد: البته یکی از شایعاتی که برای تهیج افکار عمومی جهان بر علیه انصارالله راه انداخته‌اند این است که انصارالله می‌خواهد این تنگه را ببندد. باید بدانید این در توان انصارالله نیست، چون آن سوی تنگه دو پایگاه امریکایی و فرانسوی برای حفاظت از تنگه باب المندب وجود دارد و چه دلیلی دارد که انصارالله این تنگه را ببندند و کل جهان را به علیه خود بشوراند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: به لحاظ جمعیت حدود 80 درصد بافت جمعیتی و سبک زندگی مردم یمن به صورت روستایی و قبیله‌ای است و این یکی از مزایای جمعیت یمن است، چون خودکفا هستند و با محاصره اقتصادی نمی‌توان آنها را از پا درآورد. عمده تمرکز جمعیت یمن در مناطق غربی این کشور است و هرچه از غرب به شرق می‌رویم جمعیت رقیق‌تر می‌شود و می‌رسد به استان حضرموت که جمعیت بیشتری دارد که الان کاملا در دست القاعده است. در واقع عربستان سعودی با منصور هادی، هماهنگ کردند و این استان را کامل در اختیار سازمان تروریستی القاعده قرار دادند.

سیدافقهی افرود: با وجود مذاهبی چون اسماعیلی، شافعی، اثنی‌عشری و صوفیه اکثر مردم یمن، زیدی هستند و یمن دو تهاجم فرهنگی را تحمل می‌کند که یکی تهاجم غرب است که عمدتا در مناطق شهرنشینی است و یکی هم تهاجم اعتقادی و ایدئولوژی وهابی‌ است که حدود 1500 مرکز و مدرسه برای ترویج وهابیت در یمن ساخته‌اند، اما نتوانستند علی‌رغم این همه هزینه سنگین آن اعتقاد راسخ مردم یمن مخصوصا زیدیان را تحت تاثیر خود قرار دهند.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه افزود: بحث آمریکا و اسرائیل و آل سعود سر نفت است اما در هر کشوری با یک سوژه و با یک بهانه، همچنین الان دنبال این هستند که حضرموت را از یمن جدا کنند تا بشود جمهوری حضرموت، چرا که می‌خواهند خط لوله عربستان از آنجا عبور کند تا خطر تهدید به بستن تنگه هرمز از سوی ایران را دفع کنند.

سیدافقهی ریشه مشکل آل سعود با یمنی‌ها را نصیحتی دانست که عبدالعزیز، پدر آل سعود در بستر مرگ به فرزندان خود کرد و افزود: عبدالعزیز گفت که "مواظب یمن باشید که اگر قرار است به شما آسیبی برسد از یمن است و اگر مردم یمن را ذلیل و خوار نگه داشتید، شما عزیز می‌شوید".

وی همچنین دو دلیل منطقه ای برای این جنگ برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه که اینها را کلافه کرده و مساله دیگر احتمال توافق نهایی ایران با 1+5 است که سعودی‌ها حساب کردند با این توافق نفوذ ژئوپولوتیک ایران کل منطقه را فراخواهد گرفت.

وی افزود: برخی‌ها سوال می‌کنند که چرا انصارالله پاسخ نمی‌دهد؟ باید بدانید انصارالله هر چقدر هم که قوی باشد توان تسلیحاتی کمتری از سعودی‌ها دارد و لذا مصلحت نیست الان در دو جبهه - تروریست‌های داخلی و سعودی‌ها - بجنگند.

سید افقهی در پایان پیام تهاجم عربستان به یمن را برای یمنی‌ها مملو از برکات دانست و گفت: بعدها بیشتر آشکار خواهد شد چه انسجامی برای یمن به وجود آمده و امروز همه حول انصارالله هستند که دلسوز واقعی مردم یمن است.

انتهای پیام

کد N823013

وبگردی