آفتاب
لاریجانی در گردهمایی تشکل‌های جبهه فرهنگی سراسر کشور

فناوری‌ اطلاعات باید متناسب با بسترهای فرهنگی ارائه شود

فناوری‌ اطلاعات باید متناسب با بسترهای فرهنگی ارائه شود

رئیس مجلس فناوری اطلاعات را یکی از امور ضروری زندگی امروزی دانست و گفت: این بدین معنا نیست که دروازه کشور بر روی همه اطلاعات باز شود، بلکه اینگونه فناوری‌ها باید متناسب با بسترهای فرهنگی ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی صبح امروز (پنجشنبه 24 اردیبهشت) در گردهمایی تشکل‌های جبهه فرهنگی سراسر کشور با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت امام کاظم (ع) گفت: قطعاً در طول تاریخ اسلام جوهره اصلی فرهنگی که باقی مانده همان حرکت مردمی در این حوزه است. به طور مثال حوزه‌های علمیه و روحانیت هیچ‌وقت متکی به دولت‌ها نبودند و علت اصیل بودن روحانیت در کشور همین مردمی بودن آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت استقلال جریان‌های فرهنگی و دینی در کشور افزود: قطعاً متکی بودن این جریان‌ها به دولت‌های آثار منفی به دنبال دارد زیرا دولت‌ها برای اجرای امور خود نیازهایی داشته و گاهاً رفتار آنها متناسب با سراط مستقیم اسلامی نبوده، از این‌رو در طول سالیان متمادی استقلال روحانیت به تفکر صحیح اسلامی کمک‌های بسیاری کرده است. همچنین شهید مطهری خصوصیت روحانیت شیعه را مستقل بودن از قدرت‌ها می‌داند.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر شاهدیم که در طول تاریخ حرکت‌های فرهنگی که مردمی بودند، ماندگار شده و دستاوردهای زیادی از این مردمی‌بودن حرکت‌های فرهنگی حاصل شده است، البته در طول تاریخ نمی‌توان کمک‌های برخی حکام به این جریان‌های فرهنگی و دینی را نفی کرد. مثلا سلسله صفویه کمک‌ها و مساعدت‌هایی را برای گسترش اندیشه اسلامی ارائه کرد، اما قطعاً اگر در این ادوار روحانیت مستقل نبود، مشکلات بسیاری در این بخش به‌وجود می‌آمد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردمی‌بودن جریان‌های فرهنگی و دینی موجب می‌شود که این تشکل‌ها نیازهای مردم را بهتر درک کنند و امور و کارها متناسب با نیازهای جامعه انجام می‌شود. از طرف دیگر هر اقدام و طراحی باید دارای ویژگی مردمی‌بودن باشد، زیرا خصلت کارها و امور فرهنگی این ویژگی را می‌طلبد. از این‌رو اگر این رویکرد محقق نشود، اقدامات فرهنگی دارای مشتری زیادی نبوده و تاثیرگذاری آن کم است. به طور مثال شاهد هستیم که آثار شهید مطهری خیلی در میان جوانان مشتری داشت، زیرا ایشان متناسب با نیازهای جامعه کار می‌کرد، از این‌رو می‌بینیم که گاهی یک فکر فرهنگی در قالبی مغایر با رویکرد جامعه ارائه می‌شود که این موضوع موجب عدم استقبال جامعه از این حرکت‌ها می‌شود.

لاریجانی با اشاره به حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: در این نمایشگاه آثاری مربوط به کودکان وجود داشت که در این میان برخی موسسات متناسب به سلایق جامعه کار و عمل کرده بودند که این دست اقدامات دارای جذابیت و انطباق با فرهنگ اسلامی و بومی است. از طرف دیگر در کارهای سطح بالاتر در حوزه فرهنگ و در سایر امور نیز همیشه باید سلیقه مردم و جامعه مدنظر قرار گیرد. البته این موضوع به معنای آن نیست که جوهر تفکر اسلامی را بر آن ناظر کنیم، بلکه می‌توان این رویکرد و تفکر را به شیوه‌های مختلف و در قالب‌های متنوع‌ و جامعه‌پسند ارائه کرد.

وی بر لزوم توجه بر مقوله اخلاق در امور فرهنگی در کشور تاکید کرد و گفت: قطعاً اقداماتی که حول مدار اخلاق انجام شود، تاثیر صدچندانی دارد که این موضوع مبتنی بر سنت‌های گذشته و تجربه است. البته در عالم سیاست نیز این اتفاقات و موضوعات وجود دارد اما متاسفانه به آن کمتر توجه می‌شود. به طور مثال در ایام انقلاب شاهد بودیم که سخنرانی‌های حضرت امام خمینی (ره) همواره با توصیه‌های اخلاقی همراه بود که این موجب تاثیرگذاری صدچندان و دل‌نشینی سخنان امام می‌شد، از این‌رو در شرایط کنونی نیز گاهی اوقات فضای سیاسی کشور شلوغ می‌شود که این موجب آشفتگی و منزجر شدن جامعه می‌شود و این در حالی است که حرکت فرهنگی و تحقق امور نیازمند فضایی آرام است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم  ادامه داد: یکی از مشکلات کنونی عالم اسلام، فعالیت جریان‌های تکفیری و تندرو است. این جریان‌ها به جای آنکه تفکرات اصیل دینی را ارائه کنند، افراد را محکوم و تکفیر می‌کنند و این اقدامات موجب بروز تفرقه در عالم اسلام می‌شود. از طرف دیگر در شرایط کنونی برخی جریان‌ها به اختلافات میان شیعه و سنی دامن می‌زنند که قطعاً اقدامات عوامل خارجی در بروز این مشکلات اثرگذار است که این موضوع هوشیاری ما را می‌طلبد تا در دام این حرکت‌ها و اقدامات نیفتیم، بنابراین وقتی می‌خواهیم از مکتب اهل بیت (ع) حمایت کنیم باید به گونه‌ای باید که به وحدت امت اسلامی بیانجامد. البته برخی جریان‌ها دروغ‌های زیادی در رابطه با مکتب شیعی مطرح می‌کنند، اما پاسخ‌ها ما باید سنجیده و متین بوده و دورنگری لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به مشترکات زیاد فرقه‌های اسلامی بیان کرد: قطعا در این حوزه باید دامنه اختلافات را کم کرده و مباحث مطروحه بر محور احساسات نباشد بلکه عقلانیت را محور قرار داده و پاسخ‌ها بر مبنای مستندات دقیق باشد.

لاریجانی با اشاره به توجه جریان‌های فرهنگی به مقوله جریان‌های اطلاعاتی در دنیا گفت: در شرایط کنونی دسترسی جوانان به فناوری اطلاعات بسیار سهل و گسترده است، از این‌رو جریان‌های فرهنگی نیز باید متناسب با این شرایط بسترسازی کنند، زیرا فناوری اطلاعات یکی از امور ضروری زندگی امروزی است، بنابراین مدیریت دینی اینگونه جریان‌ها بسیار ضروری است، البته این رویکرد بدین معنا نیست که دروازه کشور بر روی همه اطلاعات باز شود، بلکه اینگونه فناوری‌ها باید متناسب با بسترهای فرهنگی ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی از جریان‌های فرهنگی مبتنی بر مردم حمایت می‌کند، گفت: در بودجه سالیانه کشور اعتباراتی برای کمک به حوزه فرهنگی اختصاص داده می‌شود تا این تشکل‌های فعال در این حوزه بتوانند کارهایشان را به سرعت پیش ببرند./

کد N822714

وبگردی