آفتاب

مذاکرات پادشاه اردن با صدراعظم آلمان درخصوص تحولات منطقه

مذاکرات پادشاه اردن با صدراعظم آلمان درخصوص تحولات منطقه

پادشاه اردن در برلین مذاکراتی را با صدراعظم آلمان درخصوص بحران‌ها در سوریه، عراق، لیبی و یمن و لزوم دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی فراگیر برای این بحران‌ها برگزار کرد و دو طرف عنوان داشتند که این راه‌حل‌ها باید ثبات و تمامیت اراضی و امنیت مردم این کشورها را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، عبدالله دوم، پادشاه اردن در این دیدار عنوان داشت که کشورش بخشی از ائتلاف تحت رهبری عربستان است و اولویت در حال حاضر دفاع از عربستان است.

وی تصریح کرد که هیچ‌گونه تدابیری برای مشارکت در مداخله زمینی در یمن وجود ندارد. در همین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار امیدواری کرد که تلاش‌های سیاسی جاری با موفقیت همراه باشد چراکه بسیار دشوار است که بحران یمن تنها از طریق ابزارهای نظامی پایان یابد.

پادشاه اردن از سطح روابط کشورش با آلمان در عرصه‌های مختلف اظهار خرسندی کرد و از حمایت آلمان از اردن که در تقویت توانایی‌های آن برای مقابله با چالش‌های اقتصادی مختلف و اجرای برنامه‌های توسعه نقش دارد، قدردانی کرد.

عبدالله دوم تاکید کرد که این مساله بسیار اهمیت دارد که قدرت‌ها و طرف‌های کارآمد بین‌المللی یک استراتژی فراگیر را برای مقابله با تمامی وجوه تروریسم و رادیکالیسم در پیش بگیرند.

وی درخصوص تلاش‌ها برای تحقق صلح در خاورمیانه نیز تاکید کرد که باید تمامی قدرت‌ها و طرف‌های تاثیرگذار بین‌المللی تلاش‌های خود را برای فراهم کردن شرایط مناسب جهت احیای روند صلح میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی و از بین بردن موانع بر سر راه از سر گیری مذاکرات بیشتر کنند.

آنگلا مرکل نیز عنوان داشت که کشورش به اردن به عنوان یک شریک استراتژیک در تعامل با چالش‌های کنونی و تحکیم امنیت و ثبات در خاورمیانه و جهان می‌نگرد.

در همین حال عبدالله دوم عنوان داشت: در گذشته هیچ وقت تهدید تروریسم و رادیکالیسم همچون اوضاع کنونی گسترش نیافته بود چراکه این مساله تنها محدود به داعش در خاورمیانه نمی‌شود چراکه گروه‌هایی چون بوکوحرام و الشباب در آفریقا نیز حضور دارند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تلاش‌های اردن در تحکیم امنیت و ثبات منطقه گفت که اردن تنها کشور عربی است که با نیروهای ائتلاف در مورد عراق همکاری می‌کند و در این مرحله تمرکز بر روی به کار گیری توانایی‌های هوایی است.

عبدالله دوم درخصوص بحران سوریه نیز گفت که راه‌حل سیاسی فراگیر برای این بحران همچنان تنها راه برای پایان دادن به رنج‌های مردم سوریه است.

در این دیدار همچنین اوضاع عراق، لیبی و یمن مورد بررسی قرار گرفت و نسبت به ادامه بحران‌ها در این کشورها هشدار داده شد و این مقامات تاکید کردند که باید هرچه سریعتر راه‌حل‌های سیاسی برای برون‌رفت از این بحران‌ها حاصل شود.

انتهای پیام

کد N822690

وبگردی