آفتاب
رویترز مدعی شد:

جمهوری چک از تلاش ایران برای خرید فناوری حساس ممانعت کرد

جمهوری چک از تلاش ایران برای خرید فناوری حساس ممانعت کرد

منابع غربی در آستانه به ثمر نشستن مذاکرات هسته ای همچنان بر ادعای خود مبنی بر قصد ایران به دور زدن تحریم ها پافشاری می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رویترز مدعی شد که طی سال جاری جمهوری چک مانع از خرید محموله ای بزرگ از فناوری حساس از سوی ایران شده است که قابلیت استفاده در غنی سازی هسته ای را داشته اند.   

به ادعای رویترز، این اقدام به نگرانی غرب در خصوص اعتماد به تهران دامن خواهد زد آن هم در شرایطی که کشورهای ۱+۵ در حال مذاکره برای مهار توانایی هسته ای ایران به قیمت کاهش حجم تحریم ها علیه این کشور هستند.

گفته می شود که برخی از جزئیات مربوط به این اقدام در گزارش اخیر هیأت کارشناسی کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد قید شده است.

این هیأت ادعا می کند که در ماه ژانویه گذشته ایران سعی به خرید کمپرسورهایی کرده است که البته قابلیت استفاده همزمان در تکنولوژی هسته ای و غیر هسته ای را دارند. این تجهیزات تولید شرکت آمریکایی «هودن سی.کی.دی» هستند.  

هیأت کارشناسی در ادامه ادعای خود اعلام کرد که شرکت حمل و نقل برای ارسال این محموله از جمهور چک سندسازی کرده بود تا به منظور دور زدن تحریم ها منبع، مسیر تردد و همچنین مقصد نهایی کالا نامشخص بماند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است.

کد N822678

وبگردی