آفتاب

ناتو از پوتین خواست وقت را هدر ندهد

ناتو از پوتین خواست وقت را هدر ندهد

به دنبال دیدار رئیس‌جمهوری روسیه با وزیر امور خارجه آمریکا که باعث افزایش امیدها نسبت به کاهش تنش‌ها در شرق اوکراین شد، وزیران خارجه عضو ناتو نیز به رئیس‌جمهوری روسیه هشدار دادند تا وقت را در اجرای توافقنامه صلح متزلزل با هدف پایان دادن به درگیری‌های اوکراین هدر ندهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نشست وزرای امور خارجه ناتو که در شهر آنتالیا ترکیه برگزار شد، گفت: الآن زمان حساسی برای مسکو محسوب می‌شود تا الزامات قید شده در توافقنامه آتش‌بس مینسک را که اوایل سال جاری میلادی امضا شد، اجرا کند.

وی افزود: در حال حاضر فرصت بزرگی برای پایان دادن به درگیری‌های میان نیروهای دولت کی‌یف و جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین که روابط میان غرب و مسکو را به شدت خدشه‌دار کرده، وجود دارد.

کری ادامه داد: فکر می‌کنم توافق جامعی نیز میان تمامی اعضای ناتو در این خصوص وجود دارد که الآن زمان مهم و حساسی برای روسیه و جدایی‌طلبان شرق اوکراین در اجرای توافقنامه مینسک است. الآن زمان مهم و حساسی نیز برای ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا محسوب می‌شود تا به آنها اجازه داده شود برای نظارت بر این آتش‌بس به مناطق درگیر سفر کنند.

کری در آنتالیا گفت: آمریکا و متحدان ناتواش ترجیح می‌دهند تا تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه لغو شوند اما باید اقداماتی به منظور تضمین صلح در اوکراین صورت گیرد.

وی افزود: الان فرصت بسیار بزرگی درخصوص این درگیری به وجود آمده تا بتوان برای آن به راه‌حلی دست یافت. ما امیدواریم پوتین و جدایی‌طلبان به منظور اجرای کامل توافقنامه مینسک و پیشبرد آن با اوکراین همکاری کنند.

در همین حال همزمان با اینکه برخی مقامات نسبت به صداقت مسکو ابراز تردید کردند، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به روسیه هشدار داد، فوراً حمایت خود از جدایی‌طلبان شرق اوکراین را متوقف کرده و تسلیحات سنگین را از منطقه درگیر خارج کند.

وی افزود: الآن زمان عمل است. الآن ضرورت اجرای توافقنامه مینسک وجود دارد چراکه این آتش‌بس بیش از پیش متزلزل است.

انتهای پیام

کد N822636

وبگردی