آفتاب

آخرین تحولات هسته‌ای در گفتگوی نجفی و عباسی

آخرین تحولات هسته‌ای در گفتگوی نجفی و عباسی

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که نمی‌پذیریم دولت آمریکا رفع تحریم‌های اعمال شده از سوی کنگره را به تصمیم نمایندگان کنگره منوط کند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا نجفی به همراه فریدون عباسی در برنامه‌ای با عنوان تیتر در شبکه خبر تلویزیون به بررسی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای پرداختند.

نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی که اکنون برای شرکت در اجلاس بازنگری NPT در سال 2015 در نیویورک به سر می‌برد و از راه دور در این برنامه شرکت کرد در پاسخ به اینکه این امکان وجود دارد که آژانس در توافق جامع و در قبال اقدامات ایران اعلام کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز و هیچ فعالیت و تاسیسات اعلام نشده‌ای وجود ندارد؟ گفت: بین اینکه آژانس اعلام کند که هیچ سایت و فعالیت اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد و این‌که اقدامات ایران در چارچوب توافق جامع هسته‌ای را راستی آزمایی کند تا توافق به اجرا در بیاید، تفاوت وجود دارد.

نجفی افزود: موضوع تایید آژانس مبنی بر اینکه هیچ سایت و فعالیت اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد مربوط به اجرای پروتکل الحاقی و موضوعی زمان‌بر است و در کشورهای مختلف بسته به حجم و نوع فعالیت‌ها و تاسیسات‌شان چندین سال طول کشیده است اما در بیانیه لوزان چیزی تحت این عنوان که آژانس بیاید و چنین مساله‌ای را بیان کند، نیامده است.

وی ادامه داد:‌ آن‌چه در بیانیه لوزان آمده این است که یک وظیفه تکنیکی و فنی به عهده آژانس گذاشته شده است. این که بیاید و بگوید ایران اقدامات تعیین شده در قالب توافق را انجام داده و پس از آن طرف مقابل به اجرای تعهداتش می‌پردازد. مثلا می‌گوید تعداد سانتریفیوژهای ایران که طبق توافق باید به تعداد مشخصی کاهش یابد، انجام شده است یا موارد دیگر.

نجفی در پاسخ به اینکه به نظر می‌آید اظهارات اخیر آمانو فراتر از این برداشت را از بیانیه لوزان در برگرفته است گفت: آن‌چه در بیانیه لوزان آمده مورد نظر ماست و همانی است که بنده می‌گویم. آژانس طبق بیانیه و توافقی که به دست خواهد آمد همان‌طور که ماهانه گزارشی از راستی‌آزمایی اقدامات ایران در چارچوب توافق ژنو را منتشر می‌کند، در چارچوب توافق جامع هم همان کار صورت خواهد گرفت که اعلام راستی‌آزمایی به معنی اجرای لغو تحریم‌ها علیه ایران از سوی اروپا و آمریکاست.

نماینده دائم ایران در آژانس که همزمان در جلسات و نشست‌های مذاکرات هسته‌ای نیز حضور دارد درخصوص اینکه در توافق جامع عادی شدن موضوع هسته‌ای ایران قید خواهد شد گفت: این بحث در حال انجام است و موضوعی است که حتما باید برای آن راه حلی پیدا شود به شکلی که در چارچوب اقدامات در طی زمانی مشخص موضوع ایران عادی شود. بدون پرداختن به این موضوع امکان توافق وجود ندارد.

نجفی در رابطه با تضمین رفع تحریم‌ها از سوی اروپا و آمریکا گفت: همزمان با اجرای اقدامات ایران باید تحریم‌ها رفع شود. اتحادیه اروپا همه تحریم‌ها را لغو می‌کند و آمریکا تحریم‌های ثانویه، بانکی،‌ اقتصادی و مالی را رفع می‌کند و می‌ماند تحریم‌هایی که براساس مصوبه کنگره آمریکا وضع شده است که درباره آن‌ها دولت آمریکا موظف به رفع‌شان است و ما نمی‌پذیریم که دولت این کشور رفع آن‌ها را منوط به تصمیم کنگره کند.

نماینده دائم ایران در آژانس درخصوص اظهارات اخیر مدیرکل آژانس با بیان اینکه این اظهارات در طول مذاکرات برای فضاسازی و اعمال فشار روانی به تیم مذاکره کننده ایران همواره وجود داشته است افزود: همیشه قبل از شروع نشست‌های فصلی شورای حکام اخبار متعددی از سوی رسانه‌های صهیونیستی و غربی برای تحت فشار قرار دادن ایران منتشر شده است و این مساله از این امر مستثنی نیست اما مذاکره کنندگان ما بی توجه به این فشارها هستند و آن‌چه در حال مذاکره است همانی است که قبلا کلیاتش توافق شده است.

کد N822375

وبگردی