آفتاب

کافه خبر با سفیر پیشین ایران در یمن: حمله زمینی بعید است، تحلیلِ حمله نکردن سعودی به یمن اشتباه بود

کافه خبر با سفیر پیشین ایران در یمن: حمله زمینی بعید است، تحلیلِ حمله نکردن سعودی به یمن اشتباه بود

سفیر پیشین کشورمان در یمن که روز چهارشنبه ظهر مهمان کافه خبر بود گفت: بسیار بعید است که سعودی اقدام به حمله زمینی به یمن بکند.

به گزارش خبرآنلاین سید اصغر قریشی با بیان اینکه یمن کشوری وسیع با جمعیتی 25 میلیونی و عوارض جغرافیایی متنوعی است گفت: مصر ناصری سالها در یمن هیچ دستاوردی جز ضرر و شکست نداشت و بعید است سعودی ها با وجود چنین تجربه ای دست به حمله زمینی به یمن بزنند.

این دیپلمات قدیمی کشورمان با این همه تاکید کرد اگر سعودی ها اقدام به حمله زمینی به یمن بکنند همان کاری را کرده اند که انصارالله و حتی سایر مردم یمن منتظر آن هستند.

به گفته قریشی به طور میانگین به تعداد هر یمنی سه قبضه سلاح گرم در یمن وجود دارد و عمده یمنی ها مستعد انتقام گیری و جنگ با سعودی ها یا هر متجاوز دیگری در این کشور هستند.

سفیر پیشین کشورمان در یمن معتقد است به کار بردن تعبیر حوثی ها در یمن نادرست است و آنچه اکنون در یمن می گذرد موضوع حوثی ها نیست که محدود به یک منطقه جغرافیایی هستند بلکه انقلاب یمن بسیار فراگیر و وسیع تر از حوثی ها است و این عربستان سعودی است که سعی دارد این منازعات را محدود به حوثی ها نشان دهد.


سیداصغر قریشی این احتمال را که جمعیت شیعیان زیدی، اسماعیلی و دوازده امامی یمن بیشتر از آنچه که توسط نظام حاکم اعلام شده باشد را رد نکرد و گفت: این آمارها اولا که دقیق نیست و ثانیا ممکن است متاثر از دخل و تصرف های سیستم دیکتاتوری حاکم بر این کشور بوده باشد.

قریشی معتقد است این از تیزهوشی انصارالله بوده است که با شلیک موشک به خاک عربستان سعودی پاسخ حملات هوایی آنها را نداده اند چه آنکه در آن صورت تبلیغات سعودی درخصوص اینکه زیدی های یمن به دنبال تصرف حرمین شریفین و حمله به مسجد الحرام و تصرف آن بوده اند را باور پذیر می کرد.

سفیر پیشین ایران در یمن می گوید این تحلیل که عربستان سعودی هرگز دست به اقدام نظامی علیه انصارالله نخواهد زد از ابتدا اشتباه بود اما اینکه گفته شود سعودی به یمن حمله کرد چون آنها عدن را گرفتند نیز اشتباه است. سعودی ها حتی اگر انصارالله عدن را هم تصرف نمی کرد، سرانجام با انصارالله وارد فاز نظامی می شدند.

قریشی می گوید : تفاوتی که الان هست این که حملات نظامی سعودی بدون پشتوانه زمینی است در صورتیکه اگر انصارالله عدن را تصرف نمی کرد آن وقت حملات با پشتوانه زمینی در عدن و حضور عبد ربه منصور صورت می گرفت که آن وقت خیلی به ضرر زیدی ها می شد. الان زمین در تصرف آنها است و آنها دست بالا را دارند.

متن کامل گفتگوی کافه خبر با سید اصغر قریشی را به زودی در خبرآنلاین بخوانید
4949

کد N822306

وبگردی