آفتاب

مخالفت گروه‌های مقاومت فلسطینی با دخالت خارجی در یمن

مخالفت گروه‌های مقاومت فلسطینی با دخالت خارجی در یمن

خالد قدومی با اشاره به این که مناسبات بین ایران و حماس مناسبات راهبردی است، اظهار کرد: تاریخ سفر خالد مشعل به تهران هنوز مشخص نیست ولی این سفر انجام خواهد شد و مانعی در برابر آن نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به مناسبت فرا رسیدن شصت و هفتمین سالروز فاجعه اشغال فلسطین «یوم‌النکبه» نشست مطبوعاتی مشترکی با حضور خالد قدومی و ناصر ابوشریف، نمایندگان جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین در تهران برگزار شد.

در این نشست ناصر ابوشریف با بیان این که در حال حاضر مساله فلسطین از دید همگان پنهان شده است و چندان به آن توجهی نمی‌شود، تصریح کرد: مساله فلسطین فقط یک مصیبت برای ملت نیست بلکه این مساله کل جهان اسلام است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با بیان این که رژیم صهیونیستی از سوی استعمارگران برای ضربه زدن به امت اسلامی ایجاد شده است، اظهار کرد: در قضیه فلسطین یک توطئه مشخص و آشکار صورت گرفت و مساله بعد از آن مهاجرت اجباری و اخراج تعداد زیادی از فلسطینیان از سرزمین‌شان بود که در این ارتباط نیز جنایت زیادی انجام شد.

او هم‌چنین به تلاش صهیونیست‌ها برای تضعیف مادی فلسطینی‌ها و بدهکار کردن آن‌ها در طول زمان اشغال اشاره کرد و ادامه داد: آن چه که در فلسطین شاهد آن بودیم بدترین نوع اشغالی بود که در دنیا رخ داد.

ابوشریف با تاکید بر این که مساله فلسطین مساله یکی دو کشور اسلامی نیست بلکه مساله کل جهان اسلام است، در این نشست در ارتباط با مساله سوریه نیز گفت: با مقصر دانستن یکدیگر در جهان اسلام مشکل سوریه حل نمی‌شود. متاسفانه در حال حاضر وضعیت در جهان اسلام به گونه‌ای است که ما مسلمانان داریم گردن یکدیگر را می‌زنیم و خون‌های هم را می‌ریزیم و طرفی که در این قضیه سود می‌برد اسراییل است در حالی که باید به امت اسلامی یادآوری کنیم که دشمن اصلی ما کیست.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با اشاره به ویرانی‌هایی که در سوریه رخ داده، تصریح کرد: این ویرانی‌ها نه به نفع سنی، نه به نفع شیعه و نه به نفع عربی است بلکه همه این‌ها به نفع رژیم صهیونیستی است. همان‌طور که گفتم ما باید دشمن واقعی را بشناسیم. کسی که دارد از این اتفاق‌ها سود می‌برد.

وی با بیان این که ما امیدوار بودیم برای مقابله با رژیم صهیونیستی ائتلافی از کل کشورهای اسلامی ایجاد شود، ادامه داد: در 51 روزی که غزه زیر بمباران بود بسیاری از زیرساخت‌ها نابود شدند و مردم بی‌گناه کشته شدند. غزه محاصره شد و بخشی از اعراب در این محاصره شرکت داشتند.

ابوشریف با بیان این که باید در قضیه سوریه نیز یک ائتلاف گسترده از کشورهای اسلامی صورت گیرد تا سوریه را از ویرانی نجات دهد، افزود: این ائتلاف باید عربی و اسلامی باشد تا دیگر سازمان‌های جاسوسی اسراییل و آمریکا با این کشور و سرنوشت آن بازی نکنند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با بیان این که در مورد موضوع یمن ما دل‌مان بر یمن و عربستان هر دو می‌سوزد، ادامه داد: دخالت نظامی در یمن عواقب بسیار بدی به همراه دارد. مصر هنگامی که به یمن حمله کرد تعداد زیادی از سربازانش کشته شد و نتیجه خوبی از این دخالت نگرفت. مهم این است که مشکل یمن باید توسط مردم این کشور حل شود.

در ادامه این نشست مطبوعاتی خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران در بخشی از سخنانش با بیان این که ما امروز شاهد این هستیم که اختلافات سیاسی، عقیدتی و ایدئولوژیک و ... منجر شده که نکبت‌های فراوانی در جهان اسلام ایجاد شود، ادامه داد: متاسفانه در این سال‌ها آرمان فلسطین را محدود کردند و در ابتدا از این مساله انسانی به یک مساله قومی و عربی تبدیل شد و به مرور زمان آرمان آن را محدودتر کردند.

وی با بیان این که در طول این سال‌ها هیچ برنامه واضح، روشن و راهبردی برای مساله فلسطین مطرح نشده است، ادامه داد: موقعی که ارتش‌های هفت کشور عربی وارد جنگ با اسراییل شدند فاقد برنامه راهبردی بودند و در طول این 67 سال ارتش و یا نیروهای سیاسی که دخالت‌هایی در قضیه فلسطین داشته‌اند تنها هدف اصلی‌شان آزادی فلسطین نبوده بلکه برنامه‌های دیگری را نیز در کنار آن دنبال می‌کرده‌اند.

نماینده جنبش حماس در تهران با بیان این که متاسفانه شاهد موضع مشخص و واحدی از سوی کشورهای اسلامی و عربی در قضیه فلسطین نیستیم، ادامه داد: کشورهای عربی و اسلامی باید در سازمان ملل در ارتباط با موضوع فلسطین یک موضع یکپارچه اتخاذ کنند و این که مشخص کنند راه‌حل چگونه باید باشد. این که همه‌پرسی باید برگزار شود؛ یا یک یا دو دولت در این منطقه ایجاد شود.

قدومی با بیان این که امروز وضعیت جهان عرب و اسلام ناپایدار است و متاسفانه نکبت‌های متعددی را در آن شاهد هستیم، تصریح کرد: هدف ما باید آزادی فلسطین باشد و همه کشورهای اسلامی در این راستا حرکت کنند.

وی در مورد زمان سفر خالد مشعل به تهران، گفت: زمان دقیق سفر مشخص نیست ولی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که این موضوع در جدول کاری وزارت خارجه است. ان‌شاءالله این سفر صورت می‌گیرد و فکر نمی‌کنم مانعی در برابر آن باشد.

نماینده جنبش حماس در تهران در مورد موضع حماس در ارتباط با مساله یمن نیز گفت: موضع حماس در این ارتباط در قالب یک بیانیه ارائه شد. حماس همواره تاکید کرده مخالف دخالت‌های نظامی و خارجی است و باید این مساله از طریق گفت‌وگوها در یمن تحت چتر حمایتی کشورهای اسلامی و عربی انجام شود.

او با بیان این که ما در قضیه یمن موافق راه‌حل سیاسی هستیم، ادامه داد: ما در مسائل داخلی یمن دخالت نمی‌کنیم ولی خواستار این هستیم تا این موضوع از طریق راه حل سیاسی حل شود.

قدومی در مورد نگاه حماس در ارتباط با تحولات سوریه گفت: حماس در آوریل 2011 در قالب بیانیه‌ای دیدگاه خود را در این ارتباط مطرح کرد. در سوریه ما مشکلی به عنوان پناهندگان فلسطینی داریم البته ریخته شدن خون سوری‌ها نیز برای ما ناراحت‌کننده است. ما باید تلاش کنیم که جان این پناهندگان حفظ شود.

نماینده جنبش حماس در تهران هم‌چنین در مورد رابطه ایران و حماس، گفت: من همواره این مطلب را تاکید کرده‌ام که مناسبات ما با جمهوری اسلامی ایران مناسبات راهبردی است نه تاکتیکی. دیدارهای ما با مسوولان جمهوری اسلامی ایران مستمر است و ما اختلافی در مورد مساله فلسطین با هم نداریم.

وی گفت: اگر در یک مقطعی شاهد سستی در این مناسبات بودیم ان‌شاءالله در مورد مساله فلسطین تحرک بیش از پیش طرفین را شاهد باشیم.

قدومی گفت: این مناسبات که نزدیک به دو دهه است از آغاز آن می‌گذرد یک نیروی کوبنده در برابر صهیونیست‌هاست.

انتهای پیام

کد N821894

وبگردی