آفتاب

هشدار چین به رهبر اپوزیسیون حامی استقلال تایوان درباره فعالیت‌های جدایی‌طلبی

هشدار چین به رهبر اپوزیسیون حامی استقلال تایوان درباره فعالیت‌های جدایی‌طلبی

دولت پکن به رهبر اصلی اپوزیسیون حامی استقلال تایوان هشدار داده است که در جریان سفر 12 روزه به واشنگتن فعالیتی در راستای تبلیغ جدایی‌طلبان نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اظهارات دفتر امور تایوان در چین دو هفته پیش از سفر خانم تسای اینگ - ون رئیس حزب ترقی‌خواه دموکراتیک (DPP) و نامزد انتخابات ماه ژانویه به آمریکا مطرح شد.

وی قرار است با مقام‌های دولتی، چهره‌های دانشگاهی و تایوانی‌های ساکن ایالات متحده دیدار کند. آمریکا هیچ‌گونه مناسبات رسمی با تایوان ندارد اما بزرگترین متحد این جزیره و تامین‌کننده تسلیحات آن است. سفرهای پیشین سیاستمداران تایوانی به آمریکا خشم چین را برانگیخته و بر روابط چین و آمریکا تاثیر منفی گذاشته است.

فن لیکینگ، سخنگوی دفتر امور تایوان درباره سفر 12 روزه تسای اینگ- ون گفت: ما شدیداً مخالف آن هستیم که هر فردی به هر شکلی وارد فعالیت‌های جدایی‌طلبی و استقلال تایوان در محیط‌های بین‌المللی شود.

وی با تاکید بر اصول «چین متحد» که براساس آن تایوان بخشی از چین است، گفت که تحولات صلح‌آمیز در روابط دو جانبه به مخالفت با استقلال تایوان بر پایه سازش 1992 بستگی دارد.

با این حال رهبر حزب اپوزیسیون ترقی‌خواه دموکراتیک تایوان درباره سیاست خودش در قبال چین گفته است که وی خواستار «حفظ وضعیت کنونی» است.

انتهای پیام

کد N821575

وبگردی