آفتاب

دست برتر ایران در مقابل تلاش‌های اتمی عربستان

دست برتر ایران در مقابل تلاش‌های اتمی عربستان

پاکستان یکی از هشت کشور دارای سلاح هسته‌ای در جهان است که نگرانی‌هایی در رابطه با حضور طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی که بارها تلاش داشته‌اند به تاسیسات هسته‌ای این کشور حمله کنند وجود دارد.

همچنین نگرانی دیگر جامعه بین الملل سابقه پاکستان در تعجیل برای تولید محصولات هسته‌ای است.

در این میان اخباری در رسانه‌های مختلف از جمله فایننشال تایمز و هاآرتص مبنی بر ارسال یک محموله هسته‌ای از پاکستان به عربستان به دنبال افزایش احتمال توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 و اینکه عربستان تلاش دارد به بمب هسته‌ای دست یابد منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، پاکستان از جمله کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای است که با هیچ‌گونه فشاری از سوی غرب مواجه نیست؛ چراکه برنامه هسته‌ای این کشور تحت کنترل است. علاوه براین از آنجا که پاکستان عضو NPT نیست و به نوعی هم از سوی آمریکا چراغ سبز دریافت کرده است مانعی برای دادن سلاح یا ابزار هسته‌ای به سایر کشورها از جمله عربستان ندارد. در اسفند ماه سال گذشته نیز خبرهایی حاکی از وجود یک تفاهم هسته‌ای غیررسمی بین ریاض و اسلام‌آباد منتشر شد و حتی روس ریدل، تحلیل‌گر سابق سیا گفت باتوجه به این که پاکستان بیشترین سرعت افزایش زرادخانه هسته‌ای در جهان را دارد، احتمال تعهد این کشور به تامین بمب اتم برای عربستان سعودی نیز وجود دارد.

در این میان اخیرا بحث تلاش عربستان برای دستیابی به بمب اتم در برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی پررنگ تر شده است ولی نباید فراموش کرد که این اولین تلاش عربستان برای دستیابی به بمب اتم نیست و در گذشته هم تلاش های ناموقفی در این زمینه داشته است.

علی خرم در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با امکان دستیابی عربستان به بمب اتم خاطرنشان کرد: این امر در دو صورت امکان‌پذیر است یکی اینکه عربستان برای دستیابی به بمب اتم از پاکستان کمک بگیرد و کمکی 40 الی 50 میلیارد دلاری به پاکستان انجام دهد و تجهیزات مورد نیاز را به صورت ابزار آماده وارد این کشور کند. لیبی هم در گذشته قصد داشت کاری مشابه را انجام دهد. گزینه دیگری که پیش روی عربستان برای دستیابی احتمالی به بمب اتم وجود دارد این است که تندروهای آمریکایی و یا اسرائیلی‌ها برای آنکه قدرتی را برای مقابله با ایران داشته باشند به نحوی به عربستان کمک کنند تا اینکه کشور بدیل ایران در منطقه شود و پس از آن به جای اینکه ایران اسرائیل را دشمن خود بداند و تمام تلاش خود را برای مقابله با این رژیم صورت دهد به مقابله با عربستان سعودی بپردازد .

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه ممکن است تلاش‌های احتمالی عربستان برای دستیابی به سلاح اتمی اصلا قابل اعتنا نباشد، افزود:‌ ممکن است تلاش های فعلی عربستان دنباله همان تلاش هایی باشد که در گذشته نیز صورت داد ولی هیچ گاه به نتیجه نرسید. در همین راستا ممکن است روزنامه های اسرائیلی قصد داشته باشند تا در این زمینه بزرگ‌نمایی کنند ولی در حقیقت مسئله‌ای در میان نباشد.

خرم تاکید کرد:‌ من تا الان در رسانه‌های خارجی هیچ نشانه‌ای یا اخباری از اینکه عربستان تلاش می‌کند تا به بمب اتم دست یابد ندیدم البته می‌دانم در گذشته این تلاش را داشته است ولی باید بگویم عربستان مانند ایران دارای قدرت صنعتی نیست و حتی اگر نیت دستیابی به چنین بمبی را هم داشته باشد لزوما نمی تواند در این زمینه موفق باشد. این در حالی است که کشورهایی مانند ایران و ترکیه کشورهای صنعتی هستند و حتی مصر نیز با وجود فقری که گریبانش را گرفته است تا حد زیادی صنعتی است ولی عربستان و سایر کشورهای عربی به هیچ عنوان کشورهایی صنعتی محسوب نمی شوند.

در بهمن ماه سال 92 همزمان با آغاز مذاکرات ایران با 1+5 در وین، سلمان بن عبد العزیز، ولیعهد سابق و پادشاه فعلی عربستان، به پاکستان رفت و با مقامات این کشور در خصوص مسائل منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های نظامی مذاکره داشت و پس از دیدار سه روزه خود از این کشور راهی ژاپن، هند و مالدیو شد. در آن زمان هم تحلیل ها حاکی از آن بود که باپیشرفت روند مذاکرات هسته ای ایران، عربستان هر روز بیشر از قدرت یافتن ایران در منطقه و برداشته شدن تحریم ها احساس نگرانی می کند و همین واهمه آنها را برآن داشته تا سیاست های محافظه کارانه خود را کنار گذاشته و به بهانه‌ نگرانی از برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران تلاش کند تا به تکنولوژی ساخت سلاح‌های هسته‌ای و یا حداقل ابزار و اطلاعاتی که به ریاض در این زمینه کمک کند، دست یابد.

خرم با دور دانستن احتمال ساخت بمب اتمی توسط عربستان خاطرنشان کرد:‌ عربستان تنها می تواند سلاح یا بمب اتمی را به صورت آماده از کشور دیگری خریداری کرده و به کشور خود بیاورد که چنین احتمالی در جوامع بین‌المللی کنونی امکان پذیر نخواهد بود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان در رابطه با اینکه اگر عربستان یا کشور دیگری قصد دستیابی به بمب اتمی را داشته باشد جوامع و سازمان‌های بین‌المللی در مقابل چنین امری سکوت خواهند کرد یا خیر، افزود: بستگی دارد چه کشور و یا قدرتی پشت ماجرا باشد. اگر دست آمریکایی‌ها و اسرائیلی ها در میان باشد تلاش می‌کنند به هر طریقی این اقدامات را توجیه کنند و بگویند موجودیت اسرائیل در خطر بوده و برای اینکه بتوانند در مقابل ایران ایستادگی کنند لازم بوده است تا چنین سلاحی در دست داشته باشند همین اقدام را در رابطه با هند و پاکستان نیز انجام دادند.

باوجود اینکه عربستان توافقنامه خرید ۱۶ رآکتور اتمی تا سال ۲۰۳۰ را با چین امضا کرده است و امارات هم مشابه چنین توافقنامه‌ای را با کشورهای غربی دارد ولی بازهم ایران دست پیش را در این زمینه دارد چراکه ایران برای خود حق غنی سازی را قائل شده و از آن هم کوتاه نمی آید در حالی که آمریکا به دو کشور مذکور چنین اجازه‌ای را نخواهد داد. .

انتهای پیام

کد N821359

وبگردی