آفتاب

قدمت پل دختران ملکان به دوره صفویه و قاجار باز می‌شود

قدمت پل دختران ملکان به دوره صفویه و قاجار باز می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملکان گفت: پل دختران (قیزلار کورپوسی) در ایام تعطیل و تابستان از مهمترین مراکز گردشگری و محل تفریح مسافرین و همچنین اهالی شهرستان ملکان محسوب می شود.

وحید خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی، به قدمت این پل اشاره کرد و افزود: قدمت این پل به دو دوره صفویه و قاجاریه برمی‌گردد و به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و در اجرای ماده یک از قانون تشکیلات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پل قیزلار کورپوسی واقع در روستای قلی کندی ملکان به شماره ۲۲۷۱۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی افزود: این پل دارای پنج چشمه(سه چشمه اصلی و دو چشمه فرعی) است که چشمه‌های اصلی برای گذر آب رودخانه بوده و چشمه‌های فرعی برای آبیاری اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفته است که به علت تجمع خاک ناشی از رسوب آب رودخانه بسته شد.

خادمی با بیان اینکه پایه‌های پل سنگی بوده و خود پل با مصالح سنگی و آجری ساخته شده است اظهار کرد: این پل با ابعاد تقریبی ۴۹ متر طول و ۵/۵ متر عرض و ارتفاع شش متر و مساحت ۲۵۷ متر مربع، راه ارتباطی ماشینی دو روستای قلی کندی و شیخ بابا شهر ملکان می‌باشد.

وی افزود: این پل از زمان ساخت به عنوان پل ارتباطی مورد استفاده قرار گرفته و به نام پل قلی کندی نیز بین مردم نامیده شده است.

انتهای پیام

کد N821232

وبگردی