آفتاب

سفر اولاند به هائیتی

سفر اولاند به هائیتی

رئیس جمهور فرانسه امروز (سه‌شنبه) به عنوان دومین رئیس جمهوری تاریخ این کشور به جزیره هائیتی سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جزیره هائیتی حدود 250 سال پیش به علت برخورداری از منابع طبیعی فراوان و پوشش گیاهی بی نظیر یکی از پرمنفعت ‌ترین مستعمره‌های فرانسه بود.

دولت هائیتی و اصناف این کشور سفر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به این جزیره در کنار هیاتی از وزرا و مقامات اجرایی فرانسوی را یک فرصت برای تشویق سرمایه‌گذاری و تاکید بر پیشرفت حاصل شده در بازسازی سرزمینشان پس از زلزله ویران‌گر سال 2010 تلقی می‌کنند.

طی روزهای اخیر رئیس جمهوری فرانسه به کشورهایی در این منطقه سفر داشته و از جزایر کارائیب فرانسوی و کوبا بازدید کرده است.

با این حال از نظر برخی از مردم هائیتی که اکثرا فقیر هستند، سفر فرانسوا اولاند یادآور هزینه‌هایی است که این جزیره در جریان شورش برده‌ها به منظور استقلال پرداخت کرد.

در سال 1825 هائیتی که تحت تحریم‌های بین‌المللی فلج‌کننده که از سوی کشتی‌های جنگی فرانسه اعمال شده بودند، قرار گرفت، پذیرفت معادل 150 میلیون فرانک طلا به عنوان بدهی استقلال و به منظور پرداخت غرامت به استعمارگران فرانسوی که زمین‌ها و برده‌هایشان را از دست داده بودند، پرداخت کند. این بدهی چندی بعد به 90 میلیون فرانک طلا کاهش پیدا کرد.

قیام برده‌ها در این جزیره در حالی انجام شد که در جریان این قیام در سال 1804 هائیتی از فرانسه استقلال پیدا کرد و تبدیل به نخستین جمهوری سیاهان در جهان شد. با این حال بدهی‌ای که این جزیره باید به فرانسه پرداخت می‌کرد باعث فقیر شدن مردم آن شد و تا سال 1947 پایان نیافت. در سال‌های اخیر مقامات فرانسه بر اشتباه تاریخی برده‌داری در هائیتی و دیگر مستعمره‌ها تاکید کردند. در سال 2001 دولت فرانسه تجارت برده را به عنوان جرم علیه بشریت اعلام کرد.

نیکولا سارکوزی، نخستین رئیس جمهوری تاریخ فرانسه بود که به هائیتی سفر کرد و در جریان این سفر پنج ساعته که چند هفته پس از زلزله ویران‌گر سال 2010 انجام شد، از زخم‌های استعمارگری بر پیکر هائیتی سخن گفت.

فرانسه در زمان دولت سارکوزی همه بدهی 77 میلیون دلاری هائیتی را لغو کرد.

انتهای پیام

کد N820897

وبگردی