آفتاب

سفیر آمریکا در سومالی پیش از آغاز به کار کناره‌گیری کرد

سفیر آمریکا در سومالی پیش از آغاز به کار کناره‌گیری کرد

کاخ سفید اعلام کرد کاندیدای سفیری آمریکا در سومالی که ماه فوریه گذشته توسط باراک اوباما پیشنهاد شد، به دلایل شخصی کاندیداتوری خود برای این سمت را پس گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اتفاق تعلیق غیر منتظره طرح‌های آمریکا به منظور افزایش روابط خود با سومالی که درگیر خشونت و بی‌ثباتی بوده را به همراه خواهد داشت.

یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد، کاترین سایموندز دنانی، دیپلمات باتجربه‌ای که در سراسر آفریقا خدمت کرده و ماه فوریه گذشته توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به عنوان سفیر این کشور در سومالی منصوب شد، بنا به دلایل شخصی کاندیداتوری خود برای این سمت را پس گرفته و اوباما اکنون مجبور است تا کاندیدای دیگری برای این پست پیدا کند.

اگر چه دنانی در ماه فوریه به این سمت منصوب شد اما به علت مساعد نبودن شرایط برای بازگشایی سفارت آمریکا در موگادیشو، وی از سفارت آمریکا در نایروبی، پایتخت کنیا مسئولیت‌های خود را انجام می‌داد.

سفارت آمریکا در سومالی در سال 1991 پس از سقوط دولت این کشور در جریان جنگ داخلی تعطیل شد.

سربازان آمریکایی مستقر در سومالی نیز در سال 1994 چند ماه پس از حادثه خفت‌بار معروف به "سقوط شاهین سیاه"، مجبور به عقب‌نشینی از سومالی شدند. چند روز پیش جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان نخستین وزیر امور خارجه این کشور به سومالی سفر کرد.

وی در اظهاراتی، تعیین مجدد سفیر آمریکا در سومالی را نشان‌دهنده پیشرفت حاصل شده در زمینه ثبات در این کشور دانست.

جان کری در پیامی ویدئویی به مردم سومالی در ارتباط با سفرش به این کشور گفت: من همچون رییس جمهور آمریکا، مشتاق روزی هستم که هر دو کشور آمریکا و سومالی در پایتخت‌های طرف مقابل هیات‌های دیپلماتیک تمام عیار داشته باشند.

این در حالی است که سومالی در مدت بیش از دو دهه گذشته از دولت سراسری و با کارایی کامل، برخوردار نبوده است و یکی از بالاترین نرخ‌های خشونت و دزدی دریایی را در جهان دارد. دولت فعلی سومالی شدیدا با اقدامات تروریستی گروه الشباب وابسته به القاعده درگیر است.

وزارت امور خارجه آمریکا برنامه‌ریزی کرد تا دنانی را که پس از معرفی شدن به عنوان کاندیدای سفیری آمریکا در سومالی در ماه فوریه منتظر تایید سنا بود، تا زمان بهبود شرایط امنیتی و بازگشایی سفارت آمریکا در پایتخت سومالی، در کشور کنیا مستقر کند.

انتهای پیام

کد N820885

وبگردی