آفتاب
پس از 10 سال؛

معین با خاطرات تلخ و شیرین‌ در دانشگاه تربیت مدرس

معین با خاطرات تلخ و شیرین‌ در دانشگاه تربیت مدرس

وزیر اسبق وزارت علوم گفت: پیشرفت علمی بسیار اهمیت دارد؛ چراکه علم محور توسعه است و همه جناح‌ها باید به آن توجه و از آن حمایت کنند.

وزیر اسبق وزارت علوم گفت: پیشرفت علمی بسیار اهمیت دارد؛ چراکه علم محور توسعه است و همه جناح‌ها باید به آن توجه و از آن حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی معین در مراسم گشایش انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس با گرامیداشت یاد صادق آیینه‌وند و تبریک تشکیل این انجمن اظهارکرد: در طول 10 سال گذشته این اولین باری است که مجوز ورودم به این دانشگاه باطل نشده است. دل من پیش شما بود ولی نگاه‌هایی وجود دارد که دانشگاه را تهدید می‌بیند. ما این تهدیدبینی و این نوع نگاه را در طب، بیماری می‌دانیم. بیماری‌ها یا جسمی است یا روحی و روانی و یا اجتماعی و سیاسی که طول 10 سال گذشته ایران همه این بیماری‌ها را به خود دیده است. این حرف‌ها را به عنوان کسی که 10 سال از زندگی خود را به عنوان مسئول آموزش عالی کشور در سه دولت مختلف گذرانده و با دانشجویان ارتباط نزدیکی داشته می‌گویم. امیدواریم بیماری‌ها درمان و پیشگیری شود. حالا خوشحالم که در این دانشگاه که برای تبدیل شدنش از یک مدرسه به دانشگاه تلاش‌های زیادی شده و این انجمن اسلامی که پس از مدت‌ها تشکیل شده اتفاقات خوبی بیفتد.

وی افزود: بعد از آن دوران تعطیلی که در دولت نهم و دهم وجود داشت انجمنی که عنوان پیشرو را برای خود انتخاب کرده مسئولیت سنگینی دارد. پیشرو یعنی چه در عرصه دانشگاه و چه در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی به صورت ویژه خط‌شکن باشید و خلاها را پر کنید. و همچنین باید گفت که برای تحقق آرمان‌های جامعه باید کمک کنید.

وی با بیان این‌که «استقلال به معنای دوری از جهان بین‌الملل نیست» تصریح کرد: استقلال همه‌جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به این معنا نیست که باید از دنیا بی‌نیاز باشیم بلکه یعنی روی پای خودمان بایستیم و ارتباط‌های خوبی هم با دنیا برقرار کنیم. باید بهترین راه حل را برای برطرف کردن مشکلات انتخاب کنیم.

این فعال سیاسی با اشاره به دوران کاندیداتوری‌اش برای انتخابات در سال 84 و با بیان این‌که «از آن دوران خاطرات تلخ و شیرینی دارم» ابراز عقیده کرد: در آن زمان احساس خطر کردیم و با هزینه از جیب خودمان و تحمل شرایط بر اساس شواهد و قرائن به صحنه آمدیم اما متاسفانه اتفاق دیگری افتاد و در این میان بیشترین خسارات را جوانان دادند؛ خسارت‌های عظیم اخلاقی و فرهنگی داشتیم، بورسیه‌های تقلبی، مهاجرت عده‌ای به خارج از کشور، بازنشست شدن زودهنگام عده‌ای از اساتید، جلوگیری از رشد افرادی که مستحق رشد بودند نمونه این خسارات است.

وی ادامه داد: من در سال 84 کاندیدای اصلاح‌طلبان پیشرو بودم. در آن زمان جامعه با یک سرخوردگی پس از هر نه روز یک بحران دولت آقای خاتمی روبرو بود. بیشترین بی‌انگیزگی هم در میان دانشجویان بود. حرف ما این بود که باید متناسب با سطح آگاهی‌ها نسبت به جامعه احساس مسئولیت داشت.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به مخاطرات «شکاف نسلی و اجتماعی» تاکید کرد که دولت باید مانع شکل‌گیری چنین شکافی شود.

وزیر اسبق با اشاره به میزان «سرمایه اجتماعی کشور» و بیان ضرورت بررسی آسیب‌هایی مثل طلاق یادآور شد: بر طبق شعاری که در زمان کاندیداتوری‌ام دادم عقیده دارم که پیشرفت علمی بسیار اهمیت دارد؛ چراکه علم محور توسعه است و همه جناح‌ها باید به آن توجه و از آن حمایت کنند. دانشگاه باشگاه احزاب نیست، بلکه یک نهاد ملی است. من حتی در آن زمان هم در مورد انرژی هسته‌ای موضع گرفتم و گفتم انرژی هسته‌ای تنها براساس منافع ملی ما باید پیگیری شود. چرا میزان حضور زنان در رده‌های سیاست و انتخابات کشور ما بسیار کم است؟ همین هفته گذشته رییس‌جمهور افغانستان با 4 وزیر زن خود به ایران آمد. باید به حضور زنان در سیاست اهمیت بدهید. باید به حضور قومیت‌ها و مذهب‌های مختلف در سیاست کشور رسیدگی کنیم و اجازه حضور برابر به آن‌ها بدهیم.

وی با بیان این‌ اعتقاد که «وضعیت کشور ما بسیار حساس است» به عوامل ایجاد این حساسیت اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت گسترش سازمان‌های مردم نهاد گفت: ‌انسان‌ها در یک نهاد مدنی رشد می‌کنند. برای ایجاد مانع در برابر شکاف‌ها باید سازمان‌های مردم نهاد را فعال کنیم. همچنین می‌توانیم از فضای مجازی به عنوان یک فرصت ارتباطی با آحاد مردم بهره بگیریم.

انتهای پیام

کد N820871

وبگردی