آفتاب

طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در راهروهای سازمان ملل

طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در راهروهای سازمان ملل

تلاش سازمان ملل برای نابودی تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه به خطر افتاده است چراکه مصر با شکایت از پیشرفت کند آن خواستار استعفای هماهنگ‌کننده فنلادی آن شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های غربی می‌گویند، پیشنهادات اعراب به رهبری مصر برای برگزاری کنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در مقر سازمان ملل واقع در نیویورک می‌تواند روند مذکور را نابود کرده و اسرائیل را تشویق به کناره گیری کند.

اسرائیل این فرضیه را که تنها زرادخانه اتمی خاورمیانه را در کنترل دارد، نه تایید و نه رد می‌کند.

رژیم صهیونیستی که هرگز به معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) محلق نشده است، موافقت کرد که پس از 20 سال غیبت، روز دوشنبه در نشست ان پی تی به عنوان ناظر شرکت کند.

هاشم بدر، معاون وزیر خارجه و رئیس هیات مصر اظهاراتی مبنی بر کارشکنی قاهره را رد و تاکید کرد که آنها می‌خواهند این پروسه پیشرفت کند نه اینکه از بین برود.

وی افزود: هیات مصر به نیویورک آمده است تا از برگزاری کنفرانس منع تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه اطمینان حاصل کند. ما می‌خواهیم این کنفرانس برگزار شود. از مدت‌ها پیش این مساله‌ای کلیدی برای مصر بوده است؛ برای چندین دهه؛ از 1974 و 1975.

دیپلمات‌ها بر این باورند که ناکامی در حصول توافق در کنفرانس ان پی تی می‌تواند منجر به نابودی ابتکار عمل منع تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه شود. دولت مصر در پیشنهادی که مورد حمایت تمام هیات‌های عربی بود، خواسته است تا هماهنگ‌کننده فنلاندی این طرح برکنار شود.

نشست بازنگری ان پی تی 2010 خواستار برگزاری کنفرانس خاورمیانه در سال 2012 شد اما این نشست هرگز برگزار نشد.

براساس پیشنهاد مصر، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل باید ظرف 180 روز پس از پایان کنفرانس ان پی تی در 22 ماه، کنفرانس منع منطقه‌ای تسلیحات کشتار جمعی را برگزار کند.

علاوه بر این خواسته شده تا اسرائیل فوراً به عنوان یک دولت هسته‌ای به ان پی تی ملحق شود. به رغم حمایت رسمی هیات‌های عربی، بسیاری از دیپلمات‌ها می‌گویند که عربستان سعودی، عراق و امارات نسبت به این پیشنهاد تردید دارند.

انتهای پیام

کد N820664

وبگردی