آفتاب

چین: آمریکا با "تهدید نشان دادن" چین روابط دوجانبه را مخدوش می‌کند

چین: آمریکا با "تهدید نشان دادن" چین روابط دوجانبه را مخدوش می‌کند

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، گزارش آمریکا درباره برنامه ادعای مالکیت در دریای چین جنوبی در واقع تلاشی برای "تهدید نشان دادن" چین است و این امر روابط دوجانبه را تضعیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، چین در 2014 بار دیگر بر ادعای مالکیتش بربخش هایی از دریای چین جنوبی تاکید کرد تا به این ترتیب ادعای ارضی خود بر 80 درصد از این دریا را جامه عمل بپوشاند.

پنتاگون در گزارش سالانه خود درباره استراتژی‌های نظامی چین آورده است: تاسیسات در حال ساخت چین در دریای چین جنوبی پس از تکمیل شامل بنادر، سیستم‌های شناسایی و نظارتی و دست کم یک فرودگاه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: گزارش‌ آمریکا باعث مطرح شدن اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌های عمدی و از پیش برنامه‌ریزی شده درباره رشد نظامی چین و خلاف حقایق است. امیدواریم که طرف آمریکایی ذهنیت مربوط به دوران جنگ سرد را کنار بگذارد تحول و رشد نظامی چین را هدفمند و منطقی بنگرد نه از روی پیش داوری و انتشار گزارش‌هایی که روابط دو جانبه میان دو کشور را به مخاطره می‌اندازد، متوقف کند.

تنش‌ها بر سر برنامه ساخت و ساز چین در دریای چین جنوبی در سال جاری میلادی و پس از انتشار تصاویرماهواره‌ای درباره سطحی از ساخت و ساز در هفت منطقه در دریای چین جنوبی افزایش یافته است.

در گزارش پنتاگون آمده است: اکثریت تحلیل‌گرهای خارج از چین معتقدند که پکن به دنبال تغییر حقایق میدانی با پیشبرد زیرساخت‌های دفاعی‌اش در دریای چین جنوبی است. مدرنیزه شدن سریع نظامی چین این پتانسیل را دارد که پیشرفت های تکنولوژیکی ارتش آمریکا را کاهش دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: این گزارش ساخت و سازهای دفاعی عادی و تمایلات استراتژی‌ عادی چین را زیر سوال می‌برد و اظهارنظرهای نامناسبی را درباره اقدامات توجیه پذیر چین در حفاظت از امنیت و تمامیت ارضی‌اش بوجود می‌آورد.

انتهای پیام

کد N820639

وبگردی