آفتاب
در نشست ۶۷ سال اشغال عنوان شد :

چگونگی تشکیل اسرائیل/ واگرایی کنونی در جهان اسلام به نفع دشمن است

چگونگی تشکیل اسرائیل/ واگرایی کنونی در جهان اسلام به نفع دشمن است

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رئیس کمیسیون سیاسی و بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین امروز در نشستی به تشریح چگونگی شکل گیری رژیم صهیونیستی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن روزنامه نگاران مسلمان به مناسبت ۲۵ اردیبهشت سالروز اشغال فلسطین نشستی را با عنوان «۶۷ سال اشغال، مقاومت و افق های پیش رو» برگزار کرد. در این میزگرد «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، و «حسین رویوران» رئیس کمیسیون سیاسی و بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین سخنرانی کردند.

ناصر ابوشریف خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئله فلسطین امروز به عنوان موضوع درجه دوم نیز مطرح نیست اکنون نشست کمپ دیوید با حضور رهبران عربی و «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا برگزار می شود که مسئله فلسطین در آن مطرح نمی شود. من معتقدم اگر موضوع فلسطین را از طریق مناسبتها بتوانیم احیا کنیم بسیار مهم است.

وی افزود: از زمانی که ناپلئون بناپارت در سال ۱۷۹۸ در زمینه اشغال فلسطین شکست خورد از یهودیان جهان دعوت کرد که در فلسطین ساکن شوند این مسئله در آن زمان بازتابی نداشت اما انگلیس در سال ۱۸۴۰ مجددا این دعوت را مطرح کرد. هدفی که دشمن از این موضوع دنبال می کرد جلوگیری از وحدت جهان عرب و اسلام بود. غرب همیشه خواستار جدایی این دو منطقه از یکدیگر بوده است چرا که به خوبی می دانند اگر مسلمانان با یکدیگر متحد باشند غرب را خواهند درید. فلسطین همانطور که می دانید در آن زمان تحت حاکمیت عثمانی بود. در آن زمان یهودیان فلسطین تنها ۳ درصد جمعیت فلسطین را تشکیل می دادند. در آن زمان حرکت صهیونیست ها برای اسکان یهودیان در فلسطین آغاز شد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران افزود: در اواخر قرن ۱۹ میلادی ایده تشکیل دولت یهود بر سر زبان ها افتاد و این با همکاری جنبش صهیونیسم و قدرت های بزرگ صورت گرفت. در آن زمان یهودیان به سلطان عبدالحمید امپراطور عثمانی پیشنهاد دادند در ازای پرداخت بدهی های عثمانی اجازه ورود یهودیان به سرزمین فلسطین داده شود اما سلطان عثمانی این موضوع را نپذیرفت. تلاش های یهودیان در این زمینه متوقف نشد تا اینکه در نهایت به صدور بیانیه بالفور (مجوز تشکیل دولت یهود) منجر شد. بعد سقوط امپراطوری عثمانی در سال ۱۹۱۸ بعد از پایان جنگ جهانی اول، قیمومیت انگلستان بر فلسطین آغاز شد. در این شرایط بود که مجوز مهاجرت یهودیان به فلسطین و مرحله دوم اسکان یهودیان در فلسطین آغاز شد.

وی گفت: در این شرایط باندهای صهیونیستی به پیشرفته ترین سلاح های روز مجهز شدند اما اگر یک فلسطینی تنها یک گلوله به همراه داشت اعدام می شد. در پی این اقدامات یک حرکت انقلابی در فلسطین شکل گرفت که از زمان عزالدین قسام تا اشغال فلسطین ادامه داشت. انگلیس نیروهای خود را در سال ۱۹۴۸ از فلسطین خارج کرد و یک روز بعد رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت کرد. علیرغم همه این تحرکات، یهودیان در زمان تاسیس رژیم صهیونیستی تنها ۸.۵ درصد اراضی فلسطین را در اختیار داشتند و جمعیت آنها ۳۱ درصد کل جمعیت فلسطین را تشکیل می داد. این سیاست اساسی که صهیونیست ها در آن زمان به کار بردند تلاش برای اخراج فلسطینی ها از اراضی شان بود. همانطور که می دانید تمدن فلسطین یکی از قدیمی ترین تمدن های دنیا است و اریحا یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان محسوب می شود.

ابوشریف خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۴۸ شمار فلسطینی ها تقریبا یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود اما به دلیل حملات یهودیان در فلسطین تقریبا ۷۸۰ هزار فلسطینی از سرزمین مادری شان اخراج شدند. این یک نوع پاکسازی نژادی بود که جهان شاهد آن بود. ۵۵۳ روستای فلسطینی منهدم شد. صدها دهکده کوچک در آن زمان نابود شد. متاسفانه یهودیان در آن زمان از مدت ها قبل خود را برای تغییر اسامی مکان ها و تغییر بافت جغرافیایی فلسطین آماده کرده بودند. از سریق صندوق ملی یهود نام ۷۰ هزار مکان فلسطینی تغییر کرد.

وی اظهار داشت: در توطئه تشکیل رژیم صهیونیستی فقط فلسطین آسیب ندید بلکه ضربه به جهان اسلام نیز هدف بود. آمریکا وقتی در عراق و افغانستان کشت خورد و نتوانست بر منطقه سیطره پیدا کند به شیوه های دیگری روی آورد شیوه های انگلیسی که هر نوع وحدت اسلامی را نابود کند. یکی از این شیوه ها سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» است. طرح آمریکا در منطقه در حال حاضر ضربه به حرکت های اسلامی منطقه است. متاسفانه ما با دستان خود در حال اجرای سیاست های آمریکا در منطقه هستیم. در پایان این نکته را بگویم که دشمن اصلی ما استعمار است. ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که فقط فلسطین است که می تواند همه را دور خود جمع کند و باعث وحدت شود. از طریق معاهده سایکس پیکو جهان اسلام تجزیه شد و اکنون نیز از طریق تضعیف منطقه سعی بر تقویت اسرائیل است.

حسین رویوران نیز در سخنانی اعلام کرد: ۷۸۰ هزار فلسطینی به دلیل تاسیس رژیم صهیونیستی از سرزمین مادری شان اخراج شدند چنین روزی روز نکبت و حزن و اندوه است اما آنچه باید از آن یاد بگیریم این است که چگونه دشمن از طریق کنفرانس در سال ۱۸۹۷ زمینه تشکیل اسرائیل را فراهم کرد و این رژیم در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد. لذا من تصور می کنم شاید امروز روز عبرت گرفتن از تاریخ و فهم رمز و راز پیروزی و شکست است. بسیاری از شیوه های قدیمی اکنون بازتولید می شود. بدون درک دقیق شرایط گذشته و حال درک این مسئله وجود ندارد. اساسا یهودیان در اروپا منفور بودند و یهود ستیزی در اوج خود بود اما یودیان توانستند تمام این شرایط را تغییر دهند و غرب را به متحد خود تبدیل کنند. این نشان می دهد ما نباید در مسائل شعاری بمانیم و کاری که دشمن انجام داد را نادیده بگیریم.

وی گفت: یکی از مسائلی که باید درک کنیم چگونگی کاربردی کردن کنفرانس هایی است که برای تشکیل اسرائیل برگزار شد. یهودیان از یک زبان دینی که از پنج هزار واژه بیشتر نیست یک دانشگاه عبری در قدس ایجاد کردند و تعداد این واژه ها را به ۲۰۰ هزار رساندند چرا که قصد داشتند یک نظام سیاسی را به وجود بیاورند. همچنین از ادبا و شعرا خواسته شد با زبان جدید تولید ادبی داشته باشند. ما باید دشمن شناسی داشته باشیم و اسیر شعارها نشویم.

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه افزود: صهیونیسم راه های باورهای دینی و استعماری را به کار گرفت تا اینکه بتواند به اینجا برسد، برای اینکه یهودیان این طرح را بپذیرند روحانی و روشنفکر همه را به خدمت گرفتند. بخشی از یهودیان دنیا اکنون نیز اسرائیل را قبول ندارند و صهیونیسم را کفر می دانند و بازگشت یهودیان به سرزمین موعود را توسط یک پیامبر الهی قبول دارند. صهیونیست ها دو دسته اند: ۱- کسانی که واژه یهود را به معنای قومیت یهود می دانند ۲- کسانی که یهود را به معنای واژه دینی می دانند.

اما با این حال علیرغم اختلاف نظری که در این زمینه میان یهودیان درباره برپایی اسرائیل و نیز میان صهیونیست ها درباره معنای واژه یهود وجود دارد یک وحدت سیاسی در اسرائیل وجود دارد که با یک مدیریت سیاسی مهم انجام شده است. در زمانی که انگلیس از فلسطین خارج شد هاگانا از میان ۶۰۰ هزار یهودی که در زمان تاسیس رژیم صهیونیستی وجود داشت ۷۰ هزار مسلح را گردآوری کرد و یان در حالی بود که کل نیروهای مسلح عربی در آن زمان از مرز ۴۰ هزار نفر تجاوز نمی کرد.. این نشان می دهد با یک آمادگی و برنامه ریزی، رژیم صهیونیستی تاسیس شد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل این نظم، خیانت و عدم اراده عربی وجود داشت این مسئله نشان می دهد دشمن در جریان جنگ جهانی دوم از هر نمدی برای خود کلاهی تهیه می کرد. بحث دروغین هولوکاست مقوله ای است که رژیم صهیونیستی هر جنایتی را با آن توجیه می کند. به عنوان مثال در مورد برنامه هسته ای ایران مدعی است این برنامه خطرناک است و ما باید با آن مقابله کنیم چرا که بار دیگر نمی خواهیم قربانی شویم.

رویوران تصریح کرد: تنها با توان جهان اسلام است که فلسطین آزاد خواهد شد. متاسفانه خود فلسطینی ها اشتباهاتی کردند زمانی که پیمان اسلو امضا شد برخی از فلسطینی ها اعلام کردند که بدون دخالت دیگران خودمان می خواهیم قضیه فلسطین را حل و فصل کنیم. در فلسطین این موضوع که قضیه فلسطین باید از طریق جهان اسلام حل و فصل شود به یک باور عمومی تبدیل نشده است هر چند که تنها جنبش های اسلامی این مسئله را پذیرفتند. مصر با امضای معاهده کمپ دیوید آغازگر پذیرش اسرائیل بود اکنون بعضی از کشورهای عربی به طور پنهانی با رژیم صهیونیستی رابطه دارند.

این کارشناس اظهار داشت: اعراب در حال حاضر دنبال عادی سازی روابط هستند متاسفانه اکنون دوگانگی در منطقه و بخشی از جهان اسلام وجود دارد و واگرایی در سرلوحه اهداف و برنامه های این منطقه قرار گرفته است. این دوگانگی نسبت به مقاومت در منطقه وجود دارد که متاسفانه تنها به نفع دشمن است. پایان واگرایی در منطقه باید با اولویت مسئله فلسطین صورت گیرد نه با مسئله دیگر. یکی از دلایل حمایت ایران از نظام سوریه نیز عدم سازش این کشور با اسرائیل است.

وی گفت: هیچ جنبش اسلامی مشروعیت پیدا نمی کند مگر اینکه مسئله فلسطین را بپذیرد. در جهان اسلام هیچ چیزی مقدس تر از موضوع فلسطین نیست اگر امروز امیدی درباره فلسطین وجود دارد به دلیل وجود مقاومت است. جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد محور مقاومت بود برای اینکه وحدتی در جهان اسلام صورت گیرد اما متاسفانه برخی کشورهای مزدور و متحد با غرب نقش های خبیثانه ای را در منطقه ایفا می کنند تا اولویت فلسطین از از بین ببرند. در روز نکبت ما باید درباره فلسطین فکر کنیم و ببینیم در سطح ملتها، دولتها و امت اسلامی چه کردیم، چه اشتباهاتی داشتیم و چه کارهایی باید انجام دهیم.

کد N820510

وبگردی